Brzezińska, Anna IzabelaBrzeziński, Jerzy2013-02-262013-02-262001Brzezinska, A., Brzezinski, J. (2001). Metodologiczne problemy ewaluacji programów profilaktycznych stosowanych wobec młodzie(y. W: J. Ł. Grzelak. M. J. Sochocki (red.), Ewaluacja profilaktyki problemów dzieci i młodzie y (s. 117-145). Warszawa: Wyd. Fundacji ETOH: Pracownia Profilaktyki Problemowej.http://hdl.handle.net/10593/4766Zamierzeniem naszym jest przedstawienie kontekstów, w których “zanurzone” są stosowane wobec młodzieży programy, konstruowane z myślą – z jednej strony – o kształtowaniu różnorodnych kompetencji osobistych i społecznych (strategia pozytywna w działalności profilaktycznej), a z drugiej o przeciwdziałaniu wystąpieniu niepożądanych zakłóceń (strategia negatywna w działalności profilaktycznej) procesu rozwoju w okresie adolescencji i wrastania młodzieży w społeczeństwo z jego – niekoniecznie przecież przez młodzież akceptowanym – katalogiem wartości i obowiązujących wzorców postępowania w różnych sytuacjach. Konteksty te mają swoje wymiary. Będzie nas jednak interesować przede wszystkim wymiar metodologiczny, przesądzający o wartości naukowej podejmowanej działalności profilaktycznej oraz o jej relatywnej skuteczności, tj. porównywalnej z innymi formami oddziaływań na młodzież, np. kampaniami informacyjnymi, projektami edukacyjnymi czy działaniami terapeutycznymi.plProgramy profilaktyczneEwaluacjaMetodologiczne problemy ewaluacji programów profilaktycznych stosowanych wobec młodzieżyRozdział z książki