Vasiliev, Grigor2013-07-192013-07-191991Neodidagmata, nr 20, 1991, pp. 17-25.978-83-232-2332-00077-653Xhttp://hdl.handle.net/10593/7142Jest to artykuł o charakterze przeglądowym, podejmujący próbę wskazania możliwości podniesienia efektywności nauczania - uczenia się w szkole wyższej, tkwiące zarówno w innej organizacji treści nauczania, form i metod tego nauczania, stosowanych środków, jak i sposobu pracy studentów. Autor krótko omawia każdy z tych elementóe systemu, wskazując najbardziej - jest zdaniem - obiecujące możliwości jego udoskonalenia. Szczególnie dużo miejsca poświęcone tu różnym zachowaniem się nauczyciela akademickiego podczas prowadzenia wykładu, a także tzw. metodom aktywizującym, zwłaszcza grom dydaktycznym.Der vorliegende Aufsatz bietet eine Übersicht über die Möglichkeiten der Erhöhung der Effektivleistung im Lehr- und Lernprozeß an der Erhöhung der Effektivleistung im Lehr- und Lernprozeß an der Hochschule. Es geht hier um die Neugestaltung des Inhalts sowie der Formen, Methoden und Mittel im Unterrichtsprozeß, ferner um die Neugestaltung der Arbeitsweise der Studenten. Der Verfasser bespricht kurz die einzelnen Elemente dieses Systems, wobei er auf die, seiner Meinung nach, effektivsten Möglichkeiten dessen Entwicklung hinweist Viel Aufmerksamkeit wurde verschiedenen Verhaltensweisen eines Hochschullehrers während des Vortrags sowie den sog. Aktivierungsmethoden, insbesondere den didaktischen Spielen, gewidmet.otherkierunki dydaktycznedidactic factorsaktywność pedagogicznapedagogical activitymodernizacja technicznatechnical modernizationkwalifikacjequalificationsNIEKTÓRE DYDAKTYCZNE CZYNNIKI INTENSYFIKUJĄCE NAUCZANIE W SZKOLE WYŻSZEJZU EINIGEN DEN LEHRPROZEß AN DEN HOCHSCHULEN INTENSIVIERENDEN DIDAKTISCHEN FAKTORENArtykuł