Jabłoński, SławomirKleka, Paweł2020-12-012020-12-012015Polskie Forum Psychologiczne, 20, 3, 380-408.http://hdl.handle.net/10593/25915W artykule opisano etapy budowania Baterii do Oceny Czytania i Pisania (BCP) skonstruowanej w oparciu o założenia teorii Lwa S. Wygotskiego. Zgodnie z nią nabywanie umiejętności czytania i pisania ujęto jako rozwój wyższej funkcji psychicznej zwanej mową pisaną. W takiej perspektywie proces posługiwania się pismem kształtuje się na długo przed rozpoczęciem formalnej nauki czytania i pisania. Autorzy prezentują również wyniki badań weryfikujących najważniejsze problemy konstrukcyjne. Przeprowadzono pięć niezależnych prób: 1) badanie pilotażowe techniczne grupy 16 dzieci w wieku 3-10 lat pierwszą wersją BCP, 2) badanie 400 dzieci w wieku 3-11 lat drugą wersją BCP, 3) ocenę trzeciej wersji BCP przez 7 sędziów kompetentnych, 4) badanie pilotażowe grupy 40 dzieci w wieku 3-7 lat czwartą wersją BCP oraz 5) badanie właściwe grupy 1103 dzieci piątą wersją BCP. Uzyskane wyniki potwierdzają użyteczność narzędzia w różnicowaniu poziomu rozwoju mowy pisanej u dzieci w wieku 3-11 lat.polinfo:eu-repo/semantics/openAccessmowa pisanaokres przedpiśmiennyrozwój czytania i pisaniaocena rozwoju czytania i pisaniadiagnozowanie dysleksjiPomiar rozwoju mowy pisanej jako nowa propozycja oceny poziomu umiejętności posługiwania się pismem u dzieci w wieku 3-11 latArtykułhttps://doi.org/10.14656/PFP20150306