Walulik, Jan2014-10-062014-10-062013Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny 75, 2013, z. 3, s. 35-470035-9629http://hdl.handle.net/10593/11766Artykuł poświęcony jest problematyce lotniczego prawa karnego i aktualnym przemianom w tym zakresie. Autor podsumowuje bieżący kształt systemu międzynarodowego karnego prawa lotniczego i omawia jego ogólną charakterystykę, najważniejsze postanowienia obowiązujących konwencji oraz wdrażające je przepisy krajowe. Ponadto wskazuje wady obowiązujących regulacji, które wymienia się jako przesłanki reformy. W drugiej części opracowania autor opisuje nowatorskie rozwiązania aktów przyjętych podczas międzynarodowej konferencji w Pekinie w 2010 r., tj. konwencji pekińskiej oraz protokołu pekińskiego, obecnie oczekujących na wejście w życie oraz ratyfikację w kraju. Podsumowanie artykułu stanowią rekomendacje i uwagi dotyczące implementacji tych aktów w Polsce. Obejmują one wskazania co do przyjęcia pewnych rozwiązań fakultatywnych oraz ewentualnych zmian w prawie karnym.The paper deals with criminal air law and its current reform. First, the author summarises the present state of international criminal air law. This includes a review of its general characteristics and of the key provisions of relevant conventions, and their incorporation in national laws. Next, certain drawbacks of regulations regarded to be the prerequisites for the reform are presented. This is followed by a description of the innovative solutions of the acts adopted at the international conference in Beijing in 2010 (i.e. the Beijing Convention and the Beijing Protocol), currently awaiting their entry into force and ratification in Poland. In conclusion, the author makes his own recommendations and remarks regarding the implementation of these acts in Poland and indicates some optional solutions and possible amendments the national criminal law.plprawo lotniczelotnicze prawo karnekonwencja pekińska z 2010konwencja haska z 1970konwencja montrealska z 1971terroryzm lotniczybezpieczeństwo lotniczeochrona lotnictwahighjackingair lawcriminal air lawBeijing Convention 2010the Hague Convention 1970Montreal Convention 1971aviation terrorismaviation safetyaviation securityhighjackingPekińska reforma lotniczego prawa karnego – geneza, istota, rekomendacjeBeijing Convention on criminal air law – genesis, substance and recommendationsArtykuł