Kuczyńska-Koschany, Katarzyna. PromotorNowicka, Daria2021-02-242021-02-242021https://hdl.handle.net/10593/26134Wydział Filologii Polskiej i KlasycznejCelem rozprawy doktorskiej jest analiza dorobku artystycznego Andrzeja Wróblewskiego (1927-1957), polskiego malarza tworzącego w latach 40. i 50. XX wieku, w polskiej poezji powojennej. Konstelacja okazała się istotną kategorią badawczą w interpretacji autorskich koncepcji Wróblewskiego, jest także kluczem do praktyki poetyckiej czytających go poetów. Analizie poddano następujące sfery szeroko pojętej działalności malarza: archiwum, wytworzone przezeń imaginarium społeczne i recepcję jego dzieł. Archiwum potraktowano jako miejsce gromadzenia zbiorów (także literackich) i metaforę ciała; imaginarium stanowi zasób reprezentatywnych motywów i symboli kulturowych (pochodnych wyobraźni osobniczej artysty), które w znacznym stopniu ukształtowały recepcję Wróblewskiego w poezji. W partii recepcyjnej, zaproponowano lekturę wybranych autorów – Stanisława Czycza, Roberta Kani, Juliana Kornhausera, Krystiany Robb-Narbutt, Tadeusza Różewicza, Tadeusza Śliwiaka, Andrzeja Zaniewskiego – ujawniających w swoich dziełach kontekstowe, ekfrastyczne lub inne czytanie obrazów malarza. Przyjęty w pracy tryb lektury konstelacyjnej uwzględnia intersemiotyczne badania oraz analizy z pogranicza literaturoznawstwa i historii sztuki. Odnalezione w archiwum domowym malarza poetyckie materiały pozwoliły na ujawnienie nowych aspektów twórczości Wróblewskiego.The aim of this dissertation is an analysis of the artistic oeuvre of Andrzej Wróblewski (1927-1957), Polish painter active in the 1940s and the 1950s, as it was reflected in post-war Polish poetry. Here, constellation proved a relevant research category in the interpretation of Wróblewski's authorial concepts; it also offers a key to the poetic practice of the authors who read him. The analysis encompasses the following spheres of the broadly understood activities of the painter: the archive, the social imaginary it engendered, and the reception of his works. The archive was approached as a site of amassing collections (also literary ones) and a metaphor of the body; the imaginary is a resource of representative motifs and cultural symbols, which largely shaped Wróblewski's reception in poetry. In the part concerned with the latter, the author reads into selected poets: Stanisław Czycz, Robert Kania, Julian Kornhauser, Krystiana Robb-Narbutt, Tadeusz Różewicz, Tadeusz Śliwiak, and Andrzej Zaniewski, whose works evince contextual, ecphrastic or other reading of Wróblewski’s paintings. The adopted modality of constellatory reading integrates inter- and transtextual investigations and analyses at the juncture of literature studies and art history. The poetic material discovered in the painter's home archive, made it possible to reveal new aspects in Wróblewski's oeuvre.polinfo:eu-repo/semantics/openAccessWróblewskikorespondencja sztukmalarstwopoezja polska Wróblewskicorrespondence of artspaintingPolish poetryKonstelacje Andrzeja Wróblewskiego: archiwum, imaginarium, recepcjaAndrzej Wróblewski's Constellations: Archive, Imaginarium, ReceptionDysertacja