Ratajczakowa, Dobrochna. PromotorWojtysiak-Wawrzyniak, Katarzyna2013-04-252013-04-252013-04-25http://hdl.handle.net/10593/6028Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej: Katedra dramatu, teatru i widowiskTematem dysertacji jest analiza korzeni kulturowych trylogii dramatycznej Federica Garcíi Lorki. W pierwszym rozdziale przedstawiam wielowiekową i wielokulturową ziemię Andaluzji, która jest kolebką twórczości poetyckiej i dramatycznej Lorki. W drugim rozdziale przedstawiam fenomen tauromachii, który jest jednym z najstarszych na Półwyspie Iberyjskim. W następnym rozdziale analizuję rdzenny fenomen flamenco. Później omawiam cechy charakterystyczne dla dramatu i teatru Lorki. Trzy ostatnie rozdziały przedstawiają szczegółową analizę trylogii.The main surpose of my doctoral thesis is to analyse of Federico García Lorca's dramatical trilogy. I present Andalusia whitch is source of Lorca's poetical and theatrical masterpiece. In the first chapter I focus my attention on telluric and multicultural land of Andalusia with its customs, superstitions, beliefs, witch show mentality of andalusian people. I present the bullfight – one of the most ancient phenomenon of Iberian Peninsula. In the next chapter I show the wide contex of flamenco culture with its origins. Then, I tell about Lorca's theatrical works, showing basics and historical context of his poetics. Three last chapters content detailed analysis of trilogy. I uncover many of symbols concerned with death, fatum, destiny and duende.plAndaluzjaAndalusiaDuendeLorcaTrylogia dramatycznaDramatical trilogyFlamencoTauromachiaBullfightTelluryczna Andaluzja w trylogii dramatycznej Federica Garcíi LorkiTelluric Andalusia in dramatical trilogy by Federico García LorcaDysertacja