Siek-Piskozub, Teresa. PromotorPuzia-Sobieska, Olga2024-10-232024-10-232024https://hdl.handle.net/10593/27870Wydział AnglistykiOd ponad dwudziestu lat uczniowie ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (STU) są kształceni w szkołach publicznych. Przyjęte przez wszystkie państwa członkowskie Unii Europejskiej podejście włączające zakłada wspólną edukację wszystkich uczniów, niezależnie od ich możliwości poznawczych oraz zdolności. Aby osiągnąć ten cel, rządy poszczególnych państw podjęły szereg kroków dotyczących zmian w organizacji systemu szkolnictwa, reformy kształcenia nauczycieli, rozwoju usług diagnostycznych i różnych form wsparcia. Pomimo rządowych wysiłków na rzecz upowszechnienia podejścia włączającego w polskiej edukacji, w tym wprowadzenia obowiązkowej nauki języka obcego dla wszystkich uczniów, sytuacja dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) w polskich szkołach jest nadal mało komfortowa. Z literatury specjalistycznej można dowiedzieć się, że zamiast dywersyfikacji metod pracy, wdraża się jedynie pewne kroki zaradcze, podczas gdy zasada indywidualizacji procesu edukacyjnego nie jest w rzeczywistości respektowana. Zasygnalizowane problemy, jak również badanie pilotażowe autorki rozprawy, wskazują na utrzymujący się stan integracji, a nie inkluzji, w edukacji językowej polskich dzieci. Celem niniejszej rozprawy doktorskiej jest analiza obecnie stosowanych podejść do nauczania języka angielskiego uczniów z STU, przeprowadzona w oparciu o porównanie warunków edukacji językowej dzieci z trzech krajów: Austrii, Czech i Polski. Osiem problemów badawczych obejmowało: opis badań naukowych nad STU w każdym z porównywanych krajów; analizę rozwiązań systemowych ukierunkowanych na edukację inkluzyjną; analizę podstaw prawnych kształcenia uczniów z STU; opis przyjętych procedur diagnostycznych STU; ustalenie form pomocy uczniom z STU oferowanych przez instytucje edukacyjne i organizacje wsparcia; analizę standardów kształcenia nauczycieli; analizę metod nauczania języków obcych w grupach inkluzyjnych; a także materiałów dydaktycznych w pracy z uczniami z STU. Dodatkowo, na potwierdzenie wyników studium komparatystycznego opracowano badanie uzupełniające dotyczące sytuacji edukacyjnej uczniów z STU w Polsce, gdzie poruszonych zostało sześć z ośmiu przyjętych problemów badawczych. Wyniki badań podjętych w rozprawie doktorskiej stanowią odpowiedź na pytanie o obecny kształt edukacji obcojęzycznej w kraju, wskazują dobre praktyki edukacyjne, jak również pozwalają dostrzec słabości stosowanych obecnie rozwiązań. For over the past twenty years learners with specific learning disorders (SLDs) have been educated at the public schools on the basis of integration, and more recently inclusion. Adopted by all European Union member states approach assumes common education of all learners regardless of their abilities which warrants them equal opportunities for well-balanced development. In order to achieve this goal several steps have been undertaken by national governments, concerning the changes in the organisation of the system of schooling, reforms of teacher education, a development of diagnosing and support services. Despite the governmental efforts to popularise the inclusive approach in Polish education, encompassing an introduction of obligatory foreign language education for all learners, the situation of students with special educational needs (SEN) in Polish schools is reported to be still uncomfortable. In the specialist literature, it can be found that instead of adjustment of the applied methods of teaching to learners SEN, only certain remedial steps are implemented, and the principle of individualization of the educational process is not in fact respected. The reported problems indicate that instead of inclusion, Polish education is still deeply rooted in integration, what was also suggested by the results of a pilot study conducted by the author of the dissertation. In view of the above, the principal aim of the present work was formed to analyse the presently applied approaches towards English language teaching to learners with SLDs. A comparative study was developed concerning eight aspects of foreign language teaching to learners with SLDs in Austria, Czechia and Poland. The analysed problems referred to what follows: the historically developed scientific interest in SLDs; systemic solutions introduced to the national systems of education with the view to inclusion; legal basis for educating learners with SLDs; diagnostic procedures of SLDs; the organisation of educational institutions and support services for learners with SLDs; education of early education teachers and their (self) development; the use of language teaching methods; and the application of various teaching materials. Additionally, a supplementary study was developed, concerning the educational situation of learners with SLDs in Poland, which addressed six out of eight set research questions. The results of the dissertation respond to a question about the present shape of foreign language education in the country. They also indicate the good educational practices, as well as allow to notice the weakness of the applied solutions.enedukacja inkluzyjnaspecyficzne trudności w uczeniu siępodejścia w nauczaniu języka obcegoinclusive educationspecific learning disordersapproaches in language teachingPodejścia w nauczaniu języka angielskiego uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Studium komparatystyczneApproaches towards English language teaching to young learners with specific learning disorders. A comparative studyinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesis