Kwiek, Marek2014-01-222014-01-222012W: Piotr Orlik i Krzysztof Przybyszewski (red.), Filozofia a sfera publiczna. Poznań: WN IF UAM. 2012. ss. 449-468http://hdl.handle.net/10593/9842Instytucja uniwersytetu staje się dzisiaj kluczem do powodzenia gospodarek i społeczeństw opartych na wiedzy, jedną z centralnych instytucji świata, którego bogactwo bierze się coraz częściej z produkcji, przetwarzania, transmisji i stosowania wiedzy. Ostatnich czterdzieści lat to pasmo bezprecedensowych sukcesów uniwersytetów w świecie zachodnim: jeszcze nigdy w historii tej instytucji tak wiele nie zależało od sposobów jej funkcjonowania, zarządzania i finansowania. Nigdy w jej historii państwa i jednostki nie inwestowały tak wiele w jej działanie, nigdy nie miała ona tylu studentów i profesorów, nie współpracowała tak blisko z rządami krajowymi i władzami regionalnymi, nie była tak zinternacjonalizowana w badaniach naukowych, kształceniu i trzeciej misji. Jednak niekwestionowany sukces tej instytucji społecznej oznacza zarazem rosnącą konieczność poddawania jej coraz bardziej zaawansowanym badaniom. Coraz ważniejsze stają się jej (wielkie) sukcesy i (drobne) niepowodzenia. Uniwersytet, po raz kolejny w swojej historii, staje się instytucją globalną, coraz bardziej podobną do siebie w różnych częściach świata, przede wszystkim w krajach najbardziej rozwiniętych. Na poziomie najbardziej ogólnym, czyli na poziomie systemu, następuje instytucjonalna izomorfizacja i homogenizacja, na poziomie niższym – na przykład poziomie krajowym czy regionalnym – procesy homogenizacji i izomorfizacji współistnieją z procesami dywersyfikacji i różnicowania.plinstytucja uniwersytetubadania naukowe szkolnictwa wyższegopolityka naukowapolityka szkolnictwa wyższegobadania porównawcze szkolnictwa wyższegointerdyscyplinarnośćkadra naukowaprofesja akademickauniwersytety europejskieszkolnictwo wyższepolityka szkolnictwa wyższegomiędzynarodowe badania porównawczeDokąd zmierzają międzynarodowe badania porównawcze szkolnictwa wyższego?Artykuł