Grobelny, Jarosław2018-03-212018-03-212017Grobelny, J. (2017). Dlaczego inteligencja ogólna nie jest najlepszym predyktorem efektywności zawodowej?. W: T. Chirkowska-Smolak, A. Hauziński (red. nauk), Zarządzanie oparte na dowodach. Teoria i praktyka, Kraków: Libron. s. 101-114.978–83–65705–50–1http://hdl.handle.net/10593/22249W artykule zaprezentowano przegląd badań mający na celu odniesienie się do toczonego przez badaczy sporu o to, czy ogólne zdolności poznawcze są najlepszym i uniwersalnie trafnym (to znaczy niezależnym od kontekstu zawodowego) predyktorem efektywności zawodowej. Przegląd literatury podzielono na trzy obszary – przedyskutowano kwestię zastrzeżeń wobec wyników systematycznych przeglądów, uwagi dotyczące analizy trafności przyrostowej względem ogólnych zdolności poznawczych oraz problemy związane z kryteriami stosowanymi w badaniach walidacyjnych. stawione zostały przesłanki świadczące na korzyść uznania specyficznych zdolności poznawczych za ważny czynnik w przewidywaniu wyników pracy. Na koniec sformułowano wnioski uwzględniające konieczność ostrożności w przyjmowaniu stanowiska o prymie ogólnych zdolności poznawczych jako predyktora efektywności zawodowej.polinfo:eu-repo/semantics/openAccessinteligencjaefektywność zawodowaDlaczego inteligencja (ogólna zdolność poznawcza) nie jest najlepszym predyktorem efektywności zawodowej?Rozdział z książki