Chudak, SebastianWoźnicka, Marta2018-06-132018-06-132016Studia Germanica Gedanensia 35, 2016, pp. 196-2121230-6045http://hdl.handle.net/10593/23563Oblicza języka niemieckiego w materiałach do nauczania i uczenia się języka niemieckiego jako obcego. – Niezwykle istotne w procesie nauczania i uczenia się języka niemieckiego jest odpowiednie przygotowanie do rzeczywistych sytuacji językowych i tym samym uwrażliwienie na jego możliwe odmiany narodowe. Chociaż język niemiecki był zawsze językiem pluricentrycznym oraz mimo zintensyfikowanych badań językoznawczych na temat jego plurizentryzmu, a także licznych postulatów uwzględnienia tego faktu m.in. w dydaktyce czy translacji, jego różne odmiany nadal nie są traktowane równorzędnie. Głównym celem niniejszego artykułu jest refleksja na temat, w jakim stopniu w podrę cznikach do nauki języka niemieckiego, w tym także tych powstałych w Polsce i skiero wanych do polskiego odbiorcy, uwzględnione zostały jego narodowe odmiany.polinfo:eu-repo/semantics/openAccessjęzyki pluricentryczneodmiany językajęzyk niemiecki jako obcypodręcznikiGesichter des Deutschen in Lehr- und Lernmaterialien für Deutsch als FremdspracheArtykuł