Wąsicka, Maria2018-04-122018-04-122014Środkowoeuropejskie Studia Polityczne, 2014, nr 1, s. 141-155.1731-7517http://hdl.handle.net/10593/22712Obecnie środki społecznego przekazu określa się mianem tzw. „czwartej władzy”. Do takiej rangi media masowe urosły w stosunkowo krótkim czasie i nazywając je tym terminem stawia się je na równi z trzema pozostałymi rodzajami władzy. Tym samym wskazuje się na silne zależności występujące między systemem medialnym a systemem politycznym. Dlatego zasadne wydaje się postawienie pytania – czy obecne silniejszy jest wpływ mediów na politykę, czy może polityki na media? Czy mamy do czynienia z mediatyzacją polskiej polityki, czy z polityzacją polskich mediów? To tylko niektóre pytania nasuwające się w odniesieniu do relacji występujących między tymi dwiema sferami życia. Celem artykułu jest wyróżnienie i ukazanie płaszczyzn, na których dochodzi do zetknięcia, konfrontacji oraz współpracy między światem polskich mediów a światem polityki. Dlatego niezbędne jest przeanalizowanie: regulacji prawnych dotyczących mediów masowych, ingerencji polskich polityków w kształt i funkcjonowanie instytucji kontrolującej i reglamentującej polskie media – Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, a także zwrócenie uwagi na tzw. teorię porządku dziennego oraz rolę jaką odgrywają dziennikarze w stosunkach z politykami.enginfo:eu-repo/semantics/openAccessPoliticisation of the Polish media or mediatisation of Polish politics? Where the worlds of the media and politics permeatePolityzacja polskich mediów czy mediatyzacja polityki w Polsce? Przenikanie świata polityki i mediówArtykułhttps://doi.org/10.14746/ssp.2014.1.10