Banaszak, Sławomir. PromotorMagrafta, Galit2021-03-092021-03-092021https://hdl.handle.net/10593/26181Wydział Studiów EdukacyjnychProfesjonalna społeczność ucząca się to istotny element rozwoju zawodowego w różnych kategoriach zawodowych. W ostatnich dwóch dekadach w systemie edukacji powstały również wspólnoty uczące się nauczycieli jako część kultury szkolnej oraz czynnik rozwoju zawodowego nauczycieli. Niniejsze opracowanie dotyczy kwestii rozwoju zawodowego nauczycieli matematyki w izraelskich szkołach podstawowych, którzy uczestniczyli w zawodowej społeczności uczącej się, ze szczególnym uwzględnieniem modelu partnerskiego uczenia się zgodnie z modelem uczenia się na lekcjach. Celem badania było zidentyfikowanie procesów nauczania-uczenia się, które przyczyniają się do wiedzy i umiejętności nauczycieli należących do społeczności zawodowej oraz zbadanie wpływu partnerskiego uczenia się na rozwój zawodowy i osobisty nauczycieli w społeczności, zgodnie z japońskim modelem studium lekcji. Część teoretyczna obejmuje cztery główne rozdziały: rozwój zawodowy nauczycieli i szkoły jako organizacji uczącej się, charakterystyka społeczności zawodowej uczącej się oraz opis jej wkładu i wyzwań, partnerskiego uczenia się i modelu studium lekcji jako narzędzia rozwoju zawodowego nauczycieli matematyki. Autorka zdecydowała się na jakościowe badanie empiryczne, ze szczególnym uwzględnieniem etnografii, w duchu paradygmatu konstruktywistycznego.The professional learning community is growing and developing in a variety of professions and in different ways around the world. In the past two decades in the education system there are also learning communities of teachers as a part of the school culture and the track of teacher professional development. This research study addresses the issue of the professional development of mathematics teachers in elementary schools in Israel who have participated in a professional learning community, with focus on the model of peer learning according to the lesson study model in the process. The objectives of the research study were to identify the teaching-learning processes that contribute to the knowledge and skills of teachers who belong to the professional learning community and to examine the influences of peer learning on the professional and personal development of the teachers in the community according to the lesson study model. The theoretical part includes four main chapters. professional development of teachers and the school as a learning organization ,characteristics of the professional learning community and describes its contribution and the challenges ,peer learning, and lesson study model as a tool for the professional development of mathematics teachers. The researcher chose to carry out a qualitative research study, with emphasis on ethnography, in the spirit of the constructivist paradigm.enginfo:eu-repo/semantics/openAccessjapoński model studium lekcjispołeczności uczące sięorganizacja wiedzyrozwój zawodowyrozwój nauczycielathe lesson study modellearning communitiesknowledge organizationprofessional developmentteacher’s developmentThe lesson study model in the professional development of mathematics teachers: the case of elementary school learning communitiesModel „studium lekcji” w rozwoju zawodowym nauczycieli matematyki: na przykładzie społeczności uczących się w szkole podstawowejDysertacja