Michałowska, Danuta AnnaRyczek, JustynaSuchanek, Lidia2016-02-172016-02-172015Filozofia i etyka w szkole : edukacja artystyczna - wyzwania. D. A. Michałowska, J. Ryczek, L. Suchanek (red). Poznań : Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2015, s.307..978-83-64902-09-3http://hdl.handle.net/10593/14321Książkę wyróżnia projekt połączenia refleksji dydaktycznej z takich dziedzin, jak: filozofia, etyka i sztuki piękne. Autorzy prezentowanej monografii postanowili zrealizować ambitny projekt „interdyscyplinarnego namysłu filozofów i etyków, artystów i pedagogów oraz przedstawicieli nauk pokrewnych”, którego głównym zamiarem jest zachęta do tworzenia nowych rozwiązań edukacyjnych. Projekt ten świadczy o bardzo dobrej współpracy metodyków z teoretykami dydaktyki, nauczycieli szkolnych z nauczycielami akademickimi, łączeniu szczegółowych rozwiązań edukacyjnych z ogólniejszymi uwarunkowaniami koncepcyjnymi. Prezentowana monografia uwzględnia najnowsze problemy kształcenia filozoficznego. Jej współautorzy podejmują aktualne problemy: sprawę warunków i konkurencyjności nauczania filozofii i etyki w szkole oraz uzależnień społeczno-politycznych z nimi związanych (w tym kwestię braku należytego zrozumienia organów państwa i instytucji oświatowych dotyczącego organizacji lekcji etyki i obecność filozofii w szkołach i na uniwersytetach). Na podkreślenie zasługuje wskazanie podobieństw między myśleniem twórczym a myśleniem filozoficznym, uwypuklenie zasadności kształcenia moralnego w całokształcie edukacji dziecka, powoływanie się na europejskie i amerykańskie propozycje kształcenia filozoficznego w szkole, propozycje wzmocnienia rangi kształcenia estetycznego (zarówno plastycznego, muzycznego, jak i przez edukację architektoniczną).polinfo:eu-repo/semantics/openAccessedukacja etyczna i filozoficznaedukacja artystycznaedukacja muzycznafilozofia liberalnakształcenie plastycznekształcenie humanistycznespołeczna odpowiedzialność uczelnihistoria ideiszkoła średniadydaktykaliteratura dla dzieciarchitekturaimprowizacja muzycznateatrFilozofia i etyka w szkole. Edukacja artystyczna – wyzwaniaKsiążka