Kuszak, Kinga. PromotorPrzybyszewska, Dominika2017-05-302017-05-302016http://hdl.handle.net/10593/17769Wydział Studiów EdukacyjnychGłównym celem badań była analiza działań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, które są realizowane w masowych szkołach podstawowych na terenie województwa Wielkopolskiego. Zainteresowania badawcze w tym obszarze wynikały ze zmian polskiego systemu oświaty w ostatnich kilku latach. W ich wyniku duży nacisk został położony na poznanie sytuacji dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych i możliwości zapewnienia mu opieki odpowiedniej do jego potrzeb i możliwości. W szczególności istotne stało się zapewnienie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej jak najbliżej ich miejsca zamieszkania oraz indywidualizacji działań. Nowe regulacje prawne mają na celu wyrównanie szans edukacyjnych dzieci, szczególnie tych zamieszkujących tereny wiejskie. Wpisują się zatem w działania podejmowane przez Unię Europejską w celu zwiększenie efektywności i równości w edukacji dzieci ze środowisk defaworyzowanych, czyli dzieci znajdujących się w niekorzystnej sytuacji głównie ze względów społeczno-ekonomicznych, kulturowych i językowych. Zwrócono uwagę na istotność współpracy między placówkami edukacyjnymi a innymi instytucjami pożytku publicznego. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna nie jest kierowana w założeniach tylko do uczniów, ale też do rodziców tych uczniów oraz nauczycieli z nimi pracujących. Umożliwia to kontynuowanie procesu terapii i stymulowaniu rozwoju w naturalnym środowisku dziecka a także zapewnia merytoryczne wsparcie pedagogom. Rezultaty przeprowadzonych badań pozwoliły na określenie stanu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w masowych szkołach podstawowych na terenie całego województwa.The main objective of the research was to analyse the activities in respect of psychological and pedagogical support carried out in mass primary schools in Wielkopolska voivodship. Research interest in this area stems from modifications in Polish educational system in the last few years. Considerable emphasis has been put on learning about the situation of children with special educational needs and possibilities to provide them with support relevant to their needs and psychophysical abilities. It is particularly important to provide children with psychological and pedagogical support as close as possible to the their dwelling place as well as completely individual activities. New legal regulations aim at giving children equal educational opportunities especially for pupils living in villages. This way they become an intrinsic part of actions taken by the EU in order to enhance effectiveness and equal opportunities in education of socially disadvantaged children, that is children in unfavourable situation mostly because of social, economic, cultural and language reasons. It has been emphasised how significant cooperation between educational institutions and other public benefit institution is. As a principle, psychological and pedagogical support is not addressed only to pupils but also to their parents and teachers working with them. It allows to continue a therapeutic process and stimulate development in a child’s natural environment and also provides teachers with professional help. Findings of the conducted research define the condition of psychological and pedagogical support at regular primary schools.polinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccessspecjalne potrzeby edukacyjnespecial education needspomoc psychologiczno-pedagogicznapsychological and pedagogical supportszkoły podstawoweszkoły podstawoweedukacja włączającaprimary schoolsinclusive educationPomoc psychologiczno-pedagogiczna dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkołach podstawowych na terenie WielkopolskiPsychological and pedagogical support for pupils with special educational needs in primary schools in Wielkopolska voivodshipDysertacja