Kruszwicka, AgnieszkaBałachowicz, JózefaKlichowska, AnnaKrauze-Sikorska, HannaKlichowski, Michał2020-04-012020-04-012020-04Kruszwicka, A., Bałachowicz, J., i Klichowska, A. (2020). Jak dziecko poznaje przyrodę?. W H. Krauze-Sikorska i M. Klichowski (red.), Pedagogika dziecka. Podręcznik akademicki (pp. 139-155). Wydawnictwo Naukowe UAM.978-83-232-3590-3http://hdl.handle.net/10593/25563W rozdziale tym ukazano głęboką potrzebę maksymalnego realizowania edukacji przyrodniczej „w przyrodzie”, a zatem poprzez doświadczanie przyrody. Pokazano z jednej strony, że taka edukacja przyrodnicza jest najefektywniejsza, z drugiej natomiast, że współczesne dzieci, cierpiące na zespół deficytu natury, niezwykle takiej edukacji potrzebują. Omówiono również wybrane strategie realizacji edukacji przyrodniczej „w przyrodzie”, takie jak edukacja leśna, outdoor education i survival. Ponadto, wyjaśniono, że inspiracją do organizacji edukacji przyrodniczej „w przyrodzie” mogą być także klasyczne koncepcje pedagogiczne stworzone przez Rudolfa Steinera, Marię Montessori czy Friedricha Froebla, a także inne „naturalne” idee pedagogiczne, takie jak pedagogika przeżyć czy edukacja ekologiczna.polinfo:eu-repo/semantics/openAccessedukacja przyrodniczadoświadczanie przyrodyzespół deficytu naturyedukacja leśnaoutdoor educationsurvivalpedagogika przeżyćedukacja ekologicznakoncepcja Steinerametoda Montessorimetoda FroeblaJak dziecko poznaje przyrodę?Rozdział z książki