Appelt, KarolinaJabłoński, Sławomir2017-12-112017-12-112017Psychologia Wychowawcza, 11(53)/2017, 64-82.0033-2860http://hdl.handle.net/10593/20723W artykule chcemy podjąć refleksję się nad tym, czym są i jak kształtują się kompetencje społeczno-emocjonalne (KSE) oraz w jaki sposób można wspierać ich rozwój w ramach pierwszego etapu edukacji szkolnej. Analizujemy pięć kategorii KSE, które są najczęściej wskazywane w konstruowanych programach diagnostycznych i profilaktyczno-interwencyjnych: 1) samoświadomość, 2) świadomość społeczna, 3) odpowiedzialne podejmowanie decyzji, 4) zarządzanie własnym zachowaniem oraz 5) zarządzanie relacjami z innymi. Artykuł zawiera propozycję odniesienia KSE do podstawowych funkcji psychicznych niezbędnych do sprawnej realizacji zadań przez człowieka. Prezentujemy powody wysokiego znaczenia KSE w edukacji wczesnoszkolnej oraz wskazujemy rozbieżności między miejscem obecnie zajmowanym przez KSE a miejscem należnym tym kompetencjom. Analizujemy też możliwe sposoby rozwijania kompetencji społeczno-emocjonalnych w procesie edukacji.polinfo:eu-repo/semantics/openAccesskompetencje społeczno-emocjonalneedukacja wczesnoszkolnaMiejsce kompetencji społeczno-emocjonalnych w edukacji wczesnoszkolnejArtykuł