Kulczycki, Emanuel2011-11-232011-11-232009Kul­czycki, E. (2009). Pro­blem obszaru badań nauki o komu­ni­ko­wa­niu. w: M. Drożdż & I. S. Fiut (red.), Media świa­tem czło­wieka. Kra­ków – Kielce: Wydawnictwo „Jedność”.978-83-7660-117-5http://hdl.handle.net/10593/1471Samodzielna dyscyplina naukowa winna cechować się własnymi metodami oraz wyraźnie zaznaczonym obszarem, badawczym. Pytanie O status metodologiczny nauki o komunikowaniu musi implikować pytanie o przedmiot jej refleksji. Analiza podstawowych prób teoretycznego ujęcia komunikowania pozwala wysnuć wniosek, iż istnieje stanowcza potrzeba podjęcia rozważań teoretycznych dotyczących studiów nad komunikowaniem. Punktem wyjścia będzie charakterystyka chaosu terminologicznego wewnątrz nauki o komunikowaniu oraz zostanie postawione pytanie o zasadność utożsamia nia jej z komunikologią. Pozwoli to zapytać o problem do określenia obszaru badań i przedstawić podstawowe problemy wynikające ze specyfiki podejścia polskich badaczy. Zagadnienie statusu nauki o komunikowaniu zostan ie przedstawione w odniesieniu do rozważań m.in. Roberta T. Craiga, Richarda L. Lanigana oraz Wolfganga Donsbacha. Niniejszy tekst jest próbą odpowiedzi na pytanie: czym zajmuje się / powinna się zajmować nauka o komunikowaniu?plCommunicologyCommunication studiesKomunikologiaNauka o komunikacjiKomunikacja społecznaRobert T. CraigWolfgang DonsbachProblem obszaru badań nauki o komunikowaniuRozdział z książki