Rogacz, Dawid2018-01-222018-01-22Diametros 54 (2017), ss. 138–1601733-5566http://hdl.handle.net/10593/21295Celem artykułu jest wykazanie, iż kontakt filozofii europejskiej z kulturą Chin w II poł. XVII–II poł. XVIII wieku wpłynął na powstanie i rozwój sekularyzmu, który stał się charakterystyczną cechą zachodniego Oświecenia. W pierwszej części zamierzam zbadać, w jaki sposób poznanie historii Chin i etyki konfucjańskiej podało w wątpliwość chronologię biblijną i podważyło wiarę jako konieczny warunek moralności. Następnie przeanalizuję próby odparcia tych zarzutów, reinterpretujące konfucjanizm jak kryptomonoteizm. W części trzeciej pokażę, jak debata dotyczą-ca kultury chińskiej przyczyniła się do narodzin świeckiej filozofii historii, która to historiozofia położyła ostateczny kres oświeceniowej sinofilii. W konkluzji przedstawię główne ograniczenia tezy o wpływie myśli chińskiej na narodziny sekularyzmu.polinfo:eu-repo/semantics/openAccessOświecenie, sekularyzm, filozofia historii, ateizm, konfucjanizm, Konfucjusz, Leibniz, WolterJak "Chiny" stworzyły Europę: narodziny oświeceniowego sekularyzmu z ducha konfucjanizmuArtykuł