Kwiek, Marek2014-01-222014-01-222014Principia. Pisma koncepcyjne z filozofii i socjologii teoretycznej. Tom LVII-LVIII (2013), ss. 265-287http://hdl.handle.net/10593/9867Coraz bardziej złożony obraz funkcjonowania instytucji uniwersytetu w Europie wynika z równoczesnego oddziaływania kilku ogólnych czynników: procesów globalizacji i europeizacji, postępującej ekspansji edukacyjnej i rosnącego umasowienia szkolnictwa wyższego, kryzysu ekonomicznego i reform sektora publicznego, kwestionowania (w teorii i w praktyce) fundamentów państwa dobrobytu oraz napędzanej wiedzą konkurencyjności gospodarczej krajów i poszczególnych regionów. Niektóre z nich (jak choćby ekspansja i umasowienie szkolnictwa wyższego) wywierają wpływ na uniwersytety od kilku dziesięcioleci; inne, jak najnowszy kryzys ekonomiczny, zaledwie od kilku lat. Dzisiejsza rosnąca złożoność europejskiego przedsięwzięcia akademickiego spowodowana jest również faktem, że systemy szkolnictwa wyższego znajdują się pod potężną, permanentną presją reform. W coraz większym stopniu dzisiejsze fale reform wprowadzane w życie we wszystkich systemach europejskich prowadzą do ich kolejnych fal – a nie do zreformowanych i stopniowo stabilizujących się systemów szkolnictwa wyższego.plszkolnictwo wyższereformy szkolnictwa wyższegosektor publicznyreformy sektora publicznegouniwersytety europejskiepolskie szkolnictwo wyższefinansowanie konkurencyjnekadra akademickaurynkowieniepaństwo a rynekpolityka publicznazarządzanie szkolnictwem wyższymprofesja akademickazarządzanie szkolnictwem wyższymkontrakt społecznywykształcenie wyższeReformy instytucji europejskiego uniwersytetu: napięcia, kolizje, wyzwaniaArtykuł