Krajčová, NadeždaCimermanová, Ivana2013-07-162013-07-162013Studia Edukacyjne, nr 24, 2013, s. 225-256978-83-232-2576-81233-6688http://hdl.handle.net/10593/6857Artykuł prezentuje badania dotyczące poziomu znajomości przepisów prawa oświatowego reprezentowanego przez czynnych nauczycieli (n = 275). Celem części teoretycznej tekstu jest przedstawienie podstaw prawa oświatowego. Autorzy koncentrują się głównie na zmianach w prawodawstwie edukacyjnym związanych z przystąpieniem Słowacji do Unii Europejskiej oraz percepcji tych nowych regulacji przez nauczycieli.A study investigated the perceptions and level of knowledge of education law and relevant documents, it presents the partial results focused on professionalization of the teachers’ profession among regular education teachers (n = 275). The aim of the theoretical part is to present the basic terminology connected to the pedagogical profession. The authors focus especially on the determination and legislation of professionalization of this profession in the context of Slovakia’s accession to the European Union. The research identifi ed opinions of teachers on the changes that EU legislation brought to their work.enlaw education in Slovakiateaching professionEUprawo oświatowe na Słowacjikształcenie nauczycieliUETeaching profession in Slovakia in the EU contextKształcenie nauczycieli na Słowacji w kontekście prawnych regulacji UEArtykuł