Kwiek, Marek2014-02-122014-02-122013Nauka i Szkolnictwo Wyższe, nr 1–2/43–44/2014http://hdl.handle.net/10593/10058Prezentowany tekst stawia sobie za cel krótką analizę najważniejszych motywów dyskusji toczących się w Europie i dotyczących przyszłości tradycyjnej instytucji uniwersytetu, które są istotne w kontekście polskim. Analiza ta stara się również pokazać, iż od kilkunastu lat rodzi się nowa pojęciowość, w ramach której w Europie prowadzi się debaty na temat uniwersytetu. Pojęciowość ta poddawana jest stałej rewizji i redefinicji zgodnie z potrzebami zarówno wspólnoty badaczy zajmujących się szkolnictwem wyższym, jak i wspólnoty ekspertów i polityków zajmujących się reformowaniem szkolnictwa wyższego. Chociaż wspólnoty te, i tworzona w ich ramach wiedza (higher education research z jednej, i higher education policy z drugiej strony), pozostają w dużej mierze rozłączne – to pola problemowe pozostają w dużej mierze wspólne, co powoduje posługiwanie się przez obie wspólnoty coraz bardziej zbliżoną pojęciowością. Prezentowane tu rozważania najpierw pokazują wielowymiarowość prowadzonych dyskusji – ich osadzenie na kilku poziomach i wzajemne przenikanie się (poziom ponadnarodowy, poziom krajowy, poziom badań naukowych i poziom ekspercki). Następnie z szeregu toczących się aktualnie w Europie dyskusji dokonujemy wyboru siedmiu motywów najważniejszych w polskim kontekście i proponujemy ich skrótową analizę. Wybrane przez nas motywy to równość dostępu do szkolnictwa wyższego i ekspansja systemów edukacyjnych, współfinansowanie studiów, finansowa niezależność uczelni, wyższe wykształcenie jako dobro prywatne i dobro publiczne, przedsiębiorczość uczelni, zmieniająca się dynamika prywatne/publiczne w szkolnictwie wyższym oraz regionalna misja uczelni.plpolskie szkolnictwo wyższedyskuje globalneeuropeizacjakonwergencjaeuropejska polityka edukacyjnapolityka szkolnictwa wyższegorówność szansrówny dostępekspansja szkolnictwa wyższegoumasowienieuniwersalizacjawspółodpłatność za studiaopłaty za studiaczesnedobro publiczneprzedsiębiorczość uczelniprzedsiębiorczość akademickaprzedsiębiorcze uniwersytetypolskie uniwersytetyreformy szkolnictwa wyższegopolityka publicznaorganizacje ponadnarodoweOECDBank ŚwiatowyPrzyszłość uniwersytetów w Europie: motywy dyskusji i ich polskie kontekstyArtykuł