Muchowski, Piotr. PromotorAmishai-Maisels, Ziva. PromotorCzekanowska-Gutman, Monika2013-06-272013-06-272013-06-27http://hdl.handle.net/10593/6539Wydział Neofilologii: Katedra Studiów AzjatyckichPrzedmiotem niniejszej pracy doktorskiej jest analiza portretów trzech biblijnych kobiet, Judyty, Estery i Sulamitki z PnP w twórczości artystów polsko-żydowskich tworzących w drugiej połowie XIX i pierwszej połowie XX w. - Maurycego Gottlieba (1856-1879), Samuela Hirszenberga (1865-1908), Wilhelma Wachtla (1875-1952), Efraima Mojżesza Liliena (1874-1925), Maurycego Minkowskiego (1882-1930) oraz Borysa Schatza (1867-1932). Rozprawa składa się z trzech rozdziałów, które zostały poświęcone odpowiednio Judycie, Esterze oraz Pieśni nad Pieśniami, której bohaterką była Sulamitka. Każdy rozdział rozprawy składa się z dwóch części: wstępu i zasadniczej części pracy, tj. analizy dzieł plastycznych w oparciu o ich literackie odniesienia. Wstęp obejmujący szeroki kontekst literacki i kulturowy, w jakim kształtowały się tematy Judyty, Estery i Pieśni nad Pieśniami, ma pomóc w zrozumieniu kluczowych zmian, jakie dokonały się w XIX i XX w. w interpretacji tychże tematów. Analiza ikonograficzna i ikonologiczna dzieł artystów żydowskich oraz analiza literaturoznawcza utworów podejmujących motywy Judyty, Estery i Pieśni nad Pieśniami pokazuje, iż chociaż dzieła Gottlieba, Hirszenberga, Wachtla, Liliena, Minkowskiego oraz Schatza opierały się na tekście biblijnym, to były inspirowane również XIX– wiecznymi utworami literackimi odwołującymi się do tematyki biblijnej. Ponadto motywy Judyty, Estery i Sulamitki zostały zinterpretowane przez artystów żydowskich w sposób odmienny niż przez artystów chrześcijańskich. Ich oryginalna interpretacja pozwala nam na pełniejsze odczytanie tekstu biblijnego.This doctoral dissertation aims at exploring the diverse images of Judith, Esther and Shulamite in late 19th and early 20th century Jewish art, focusing on the works of Maurycy Gottlieb (1856-1879), Samuel Hirszenberg (1865-1908), Wilhelm Wachtel (1875-1942), Ephraim Moses Lilien (1874-1925), Maurycy Minkowski (1882-1930) and Boris Schatz (1867-1932). The dissertation is divided into three chapters, each devoted to one heroine. Every chapter of this thesis follows the same structure and is divided into two parts: an introduction and the analysis of the works of art. The introduction to each chapter outlines the broad context of the each heroine in Jewish and Christian traditions and art, a background that is crucial in understanding the diverse Jewish approaches to each subjects. Through the literary analysis, iconographic and iconological methods, as well as psychological examination we will prove that although the works by Gottlieb, Schatz, Hirszenberg, Lilien, Wachtel, and Minkowski were based on the Biblical texts, they were also inspired by a number of other literary sources created on these Biblical books in modern times. Moreover, we will demonstrate that the Biblical narrative and other literary pieces were interpreted by modern Jewish artists in contrast to the ways traditional and other contemporary artists interpreted them, and that they represented Judith, Esther and the Shulamite from Jewish perspectives and through a Jewish iconography. In the light of these considerations, this thesis proposes to see the works by Jewish artists as what Mieke Bal calls works producing their own narrative, reducible to neither the work’s visual nor narrative textuality.enBibliaBibleSztuka żydowskaJewish artJudytaJudithEsteraEstherSulamitkaShulamiteBiblical Literature in the Art of Jewish Artists During the Young Poland Period: The Motifs of Judith, Esther and Shulamite in the Art of Maurycy Gottlieb, Samuel Hirszenberg, Boris Schatz, Wilhelm Wachtel and Ephraim Moses LilienLiteratura biblijna w sztuce artystów żydowskich okresu Młodej Polski: Motywy Judyty, Estery i Sulamitki w twórczości Maurycego Gottlieba, Samuela Hirszenberga, Borysa Schatza, Wilhelma Wachtla i Efraima Mojżesza LilienaDysertacja