Kiełkiewicz-Janowiak, Agnieszka. PromotorNapiórkowska-Łuczak, Anna2023-07-062023-07-062023https://hdl.handle.net/10593/27322Wydział AnglistykiGłównym celem badawczym pracy jest analiza mechanizmu manipulacji z perspektywy jej językowych przejawów w praktyce biznesowej, w szczególności w obszarach komunikacji korporacyjnej i zarządzania reputacją. Mając na uwadze ten nadrzędny cel, część teoretyczna obejmuje krytyczny przegląd wybranych teorii odnoszących się do wielowymiarowego pojęcia, jakim jest manipulacja oraz przedstawienie istniejących definicji kluczowych zagadnień niniejszej rozprawy. Część analityczna, oparta na metodologicznych założeniach krytycznej analizy dyskursu w ujęciu Normana Fairclougha (1989, 1995a, 1995b), poświęcona jest badaniu problemu stosowania retoryczno-dyskursywnych strategii manipulacji przez międzynarodowe korporacje w ich raportowaniu społecznej odpowiedzialności (CSR) w kontekście kryzysu wizerunkowego. Analizowany korpus danych badawczych składa się z wybranych raportów CSR wydanych w latach 2015-2020 przez znane międzynarodowe korporacje (Jerónimo Martins Polska S.A, Volkswagen Aktiengesellschaft i H&M Hennes & Mauritz AB), które w późniejszym czasie (niedługo po publikacji raportów) doznały poważnych strat wizerunkowych. Wyniki części analitycznej rozprawy potwierdzają, że korporacje, znane obecnie z nadużyć popełnionych w przeszłości, przedstawiały się jako odpowiedzialne społecznie i ekologicznie, manipulując odbiorcami raportów, aby kształtować swoją dobrą reputację i ukryć kontrowersyjne aspekty działalności. W tym celu korporacje formułowały fałszywe twierdzenia, które w połączeniu z innymi strategiami retoryczno-dyskursywnymi miały na celu manipulacyjnie ukryć lukę między oczekiwaniami interesariuszy a nieetycznymi, niezgodnymi z CSR praktykami korporacji.The overall purpose of the dissertation is to investigate the mechanism of manipulation from the perspective of its linguistic manifestations in the business practice, specifically within the communicative environments of corporate communication and reputation management. With this overarching goal in mind, the theoretical part includes a critical review of selected scholarly approaches to the multidimensional concept of manipulation and the presentation of the definitional landscape for the key notions of this dissertation. The analytical part, based on the methodological framework of Norman Fairclough’s (1989, 1995a, 1995b) approach to critical discourse analysis, is devoted to investigating the problem of using rhetorical-discursive manipulation strategies by multinational corporations in their CSR reporting within the context of a reputational crisis. The data corpus consists of the selected CSR reports published between 2015 and 2020 by the widely recognised multinational corporations (Jerónimo Martins Polska S.A, Volkswagen Aktiengesellschaft and H&M Hennes & Mauritz AB), which suffered significant reputational crises at the time subsequent to the moments of publishing these reports. The findings of the analysis have demonstrated that the corporations, currently known for their corporate misconducts in the past, articulated themselves as socially and environmentally responsible while manipulating the recipients of the reports to construct their favourable reputation and hide the controversial aspects of their operations. With this purpose, the corporations combined deceptive claims with other rhetorical-discursive strategies to manipulatively conceal the gap between the stakeholders’ expectations and the unethical, CSR-abusive reality of corporate operations.enginfo:eu-repo/semantics/restrictedAccessmanipulacjamanipulationkomunikacja korporacyjnacorporate communicationzarządzanie reputacjąreputation managementraportowanie społecznej odpowiedzialnościCSR reportingSukces za wszelką cenę: Językowe narzędzia manipulacji w komunikacji korporacyjnej i zarządzaniu reputacjąSuccess at all Costs: Linguistic Tools of Manipulation in Corporate Communication and Reputation ManagementDysertacja