Aleksandrzak, Magdalena. PromotorAdamczak-Krysztofowicz, Sylwia. PromotorBieniecka-Drzymała, Katarzyna2023-01-162023-01-162023https://hdl.handle.net/10593/27137Wydział NeofilologiiCelem rozprawy jest stwierdzenie, jaki może być potencjał i ograniczenia dialogu coachingowego w rozwijaniu zindywidualizowanej i ustrukturalizowanej aktywności metapoznawczej i autonomii w kształceniu językowym na poziomie studiów neofilologicznych. Rozdział 1 rozprawy prezentuje dwa paradygmaty współczesnej glottodydaktyki kluczowe dla przyjętej koncepcji uczenia się i nauczania – autonomizujący i mediacyjny. Uzupełnia go rozdział 2 zawierający przegląd najważniejszych nurtów i podejść, leżących u podstawy tych paradygmatów. Rozdział 3 służy prezentacji założeń i problemów typowych dla badań nad świadomością metapoznawczą i metapoznawczymi aspektami uczenia się. Rozdział 4 zawiera omówienie wybranych koncepcji i badań w zakresie sposobów stymulowania aktywności metapoznawczej stosowanych obecnie w kształceniu obcojęzycznym. Rezultatem syntezy treści tych rozdziałów jest podjęta w rozdziale 5 prezentacja koncepcji dialogu coachingowego w obszarze nauki języków obcych. Część empiryczną pracy otwiera rozdział 6, zawierający pytania badawcze i wybór metody badawczej. Rozdział 7 służy opisowi projektu badawczego, a także prezentacji i analizie wyników badania. Rozdział kończy omówienie wyników w świetle postawionych pytań badawczych. W rozdziale 8 przedstawiono ogólne wnioski z badania, implikacje metodologiczne i dydaktyczne oraz dezyderaty badawcze.The present thesis aims to investigate the potential of coaching dialogue in developing metacognitive awareness and autonomy in foreign language learning and teaching. Chapter 1 presents two key paradigms in contemporary foreign language teaching – autonomizing and mediative, whereas Chapter 2 provides a historical outline of the theories and approaches significant for their development. Chapter 3 discusses autonomy in foreign language learning in the light of two concepts – self-awareness and self-regulation. Chapter 4 is devoted to analysing some practical forms of developing students’ self-awareness present in the contemporary foreign language teaching practice. The author’s own proposal here is the coaching dialogue. Chapter 5 presents its origin and principles as well as its potential as a process of building metacognitive awareness. The empirical part of the study starts in Chapter 6 with general and detailed research questions, the presentation of methodology and research techniques used in the project. Chapter 7 contains an introduction to the research, the characteristics of the research group and it presents a specific research design employed in the study. Thus, Chapter 8 presents the general conclusions stemming from the project as well as the relevant methodological and pedagogical implications. It also specifies the directions for further research.polinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccessświadomość metapoznawczametacognitive awarenessautonomialearner autonomycoaching w nauce języków obcychcoaching in foreign language studying and teachingOd samopoznania do autonomii. Rozwijanie świadomości metapoznawczej w nauce języków obcych z zastosowaniem dialogu coachingowego (autonomizującego)From self-awareness to autonomy. The potential of coaching dialogue in supporting learners’ metacognitive awareness and autonomy among language departments studentsDysertacja