Kubicki, Roman. PromotorPiechowiak, Mirosław2014-06-272014-06-272014-06-27http://hdl.handle.net/10593/11007Wydział Nauk Społecznych: Instytut FilozofiiJednym z podstawowych założeń omawianej dysertacji była próba zwrócenia uwagi na problematykę relacji międzyludzkich, a w szczególności na szeroko pojęte konteksty miłości uobecnianej w relacjach partnerskie w ponowoczesnym świecie, zdeformowanym poprzez konsumpcyjne rynki społeczeństwa kapitalistycznego. Żywiąc przekonanie, że zasadniczą modalnością, w której może współcześnie urzeczywistniać się miłość jest atmosfera konsumpcji wypełniona precyzyjnie skonfigurowanymi systemami rozbudzania rozmaitych pożądań zmysłowych, zauważam, że miłość staje się dziś nie tyle fenomenem konstytutywnym relacji partnerskiej, ile obiektem pożądania poszczególnej, silnie dziś wyemancypowanej, jednostki. Miłość obecna w reklamach asystuje przekazom, że oto wszystkim dany jest sukces zawodowy, pozwalający nabywać wszelkie dobra materialne, który należy kojarzyć z sukcesem w miłości. Pomimo „niezrozumienia” przez ponowoczesność głębszych emocji, zakładam, że człowiek ponowoczesny nie jest/nie musi być skazany na deficyt uczuć. Miłość partnerską zatem postrzegam jako fenomen, współcześnie osiągalny, konstruowany u podstaw na gruncie seksualnych strategii uwodzenia, zmysłowego pożądania (dowartościowania zmysłowej cielesności, np. w filozofii Ludwiga Feuerbacha); kontynuowany w pragnieniu bycia „dla”, przejawiającym się w samopoświęceniu i niesymetrycznej odpowiedzialności za Innego.One of the basic assumptions in the discussed dissertation was an attempt to draw attention to the problems of human relations, in particular the broad contexts of love present in partner relationships in the postmodern world, deformed by the consumer markets of the capitalist society. Having the conviction that the atmosphere of consumption filled with precisely configured systems arousing a variety of sensual desires is the principal modality in which love is realized nowadays, I observe that today love becomes not so much a constitutive phenomenon of partner relationship but rather an object of desire for a particular, strongly emancipated individual. Love present in commercials is accompanied by the message that everyone can achieve professional success that allows to acquire all the material goods that should be associated with success in love. Despite the fact that deeper emotions are "misunderstood" in postmodern times, I assume that the postmodern man is not (need not be) destined to experience a deficit of feelings. I, therefore, perceive partner love as a phenomenon, attainable nowadays, constructed on the basis of sexual strategies of seduction, sensual desire (appreciation of sensual carnality, as in Ludwig Feuerbach's philosophy), continued in the desire to be "for", manifesting itself in self-sacrifice and asymmetrical responsibility for the Other.plponowoczesnośćpostmodernismmiłośćloverelacjarelationshipzmysłowośćsensualitydialogdialoguePomiędzy Erosem i Agape. Naturalistyczno-kulturowe konteksty ponowoczesnych relacji partnerskichBetween Eros and Agape. Naturalistic-cultural contexts of postmodern partner relationshipsDysertacja