Igielska, AnnaIgielska, Anna2013-07-182013-07-182012-04Images, nr 19-20, 2012, s. 33-421731-450xhttp://hdl.handle.net/10593/7035Anna Igielska, Katedra Filmu, Telewizji i Nowych Mediów UAM, "The End" i projekt happy endu. O funkcji piosenki w "Czasie Apokalipsy" F.F. Coppoli, „The End” and a Project of Happy End. On the Function of Song in F.F. Coppola’s „Apocalypse Now”, „Images” 2012, vol. X: Microcosmos, red. A. Szpulak i W. Otto, nr 19, s. 33-42, ISSN 1731-450x, język: polskiIn his brilliant analysis and interpretation of the famous song The End of The Doors Werner Faulstich showed that this piece is built on the formal structure of Greek tragedy. This article is an attempt at developing his idea by putting it in context of Francis Ford Coppola’s film, Apocalypse Now: beginning with the description of the structure and dramaturgy of film exposition, then showing the place of the song in the film narration and composition, at last stressing its connection with the plot – not only with the prologue and the end of Coppola’s work, but also with mythological subject and message of his film.W swym znakomitym szkicu analityczno-interpretacyjnym poświęconym słynnej piosence The End grupy The Doors Werner Faulstich wykazał, że utwór ten zbudowany jest na szkielecie formalnym greckiej tragedii. W publikowanym tu artykule podejmuję tę myśl i rozwijam w kontekście filmu Czas Apokalipsy F.F. Coppoli, wychodząc od opisania struktury i dramaturgii filmowej ekspozycji, a w dalszej kolejności pokazując tryb funkcjonowania piosenki w obrębie narracji i kompozycji filmu oraz przedstawiając jej związek z mitycznym wymiarem dzieła.plThe DoorsThe EndFrancis Ford CoppolaApocalypse Now (1979)song analysisCzas Apokalipsy (1979)analiza piosenki"The End" i projekt happy endu. O funkcji piosenki w "Czasie Apokalipsy" F.F. Coppoli„The End” and a Project of Happy End. On the Function of Song in F.F. Coppola’s „Apocalypse Now”Artykuł