Ziemski, Krystian. PromotorJędrzejczak, Maria2019-05-172019-05-172019http://hdl.handle.net/10593/24571Wydział Prawa i Administracji„Tam gdzie kończy się prawo, zaczyna się dyskrecjonalność” (K.C. Davis, Discretionary Justice. A Preliminary Inquiry, Louisiana 1976, s. 3). Cytat K.C. Davisa najlepiej obrazuje problematyczność zagadnienia władzy dyskrecjonalnej. Dyskrecjonalność można postrzegać jako usprawiedliwienie dla współczesnych regulacji prawnych, które często są tworzone ad hoc, są nieprzemyślane i nieprecyzyjne, a przez to zawierają luki prawne. W pojęciu dyskrecjonalności zawiera się całe spektrum narzędzi legislacyjnych, które służą uelastycznianiu tekstów prawnych, a jednocześnie „tłumaczą” ową nieprecyzyjność aktów normatywnych umieszczając ją w ramach zasady legalizmu. W pracy przedstawiono władzę dyskrecjonalną organów administracyjnych jako pojęcie obejmujące swoim zakresem wszelkie przejawy niezdeterminowania prawnego w każdym rodzaju działalności podejmowanej przez administrację publiczną. Podstawowym celem badawczym pracy było skonkretyzowanie zagadnienia dyskrecjonalności administracyjnej oraz skatalogowanie wszystkich jej przejawów i ograniczeń ich stosowania. Analizie zostały poddane przede wszystkim istota, zakres i źródła władzy dyskrecjonalnej organów administracji publicznej. Najważniejszą, zwłaszcza dla praktyki stosowania prawa, tezą jest stwierdzenie, że zakres kontroli jest różny w zależności od rodzaju podjętego przez organ działania dyskrecjonalnego.„Where law ends, discretion begins” (K.C. Davis, Discretionary Justice. A Preliminary Inquiry, Louisiana 1976, p. 3). This quote from Davis best illustrates the problematic nature of discretionary power. Administrative discretion can be seen as an excuse for modern legal regulations, which are often created ad hoc, are ill-conceived and imprecise, and thus contain legal gaps. The concept of discretion includes the entire spectrum of legislative tools that help to make legal texts more flexible and, at the same time, „explain” this imprecision of normative acts by placing it within the legalism principle. This work presents the discretionary power of administrative bodies as a term encompassing all aspects of legal indeterminacy in any type of activity undertaken by public administration. The basic research goal was to concretize the issue of administrative discretion and to catalog all its types and restrictions on their application. The essence, scope and sources of discretionary power of public administration bodies have been analyzed. The most important, especially for the practice of applying the law, is the thesis that the scope of control varies depending on the type of discretionary power undertaken by administrative bodies.polinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccesswładza dyskrecjonalnadiscretionary powerelastyczność tekstów prawnychflexibility in lawadministracja publicznapublic administrationWładza dyskrecjonalna organów administracji publicznejDiscretionary power of public administration bodiesDysertacja