Kurek, Krzysztof2014-02-182014-02-182010Kronika Miasta Poznania, nr 2, 2010, s. 104-116.0137-3552http://hdl.handle.net/10593/10075Artykuł szczegółowo omawia zorganizowane w 1822 i 1826 roku występy w Poznaniu zespołu artystów krakowskich kierowanego przez Kazimierza Skibińskiego. Autor, opierając się na relacjach z epoki, przedstawił przebieg występów, zrekonstruował repertuar, przytoczył prasowe recenzje i osadził swoje rozważania w szerokim kontekście społeczno-kulturowym. Ukazane zostały napięcia narodowościowe i polityczne związane z pruską okupacją. Na rytm i specyfikę życia teatralnego Poznania w I połowie XIX w. zasadniczy wpływ miała rywalizacja polskich i niemieckich przedsiębiorców teatralnych rozgrywająca się na trzech płaszczyznach: artystycznej, ekonomicznej i społeczno-politycznej. Zdarzało się jednak, iż rywalizacja ta traciła znaczenie w zetknięciu ze sztuką operową i towarzyszącymi spektaklom teatralnym wydarzeniami muzycznymi. Muzyka stawała się ponadnarodowym przekazem, a na widowni gromadziła się zarówno niemiecka, jak i polska publiczność. Ciekawym uzupełnieniem rozważań jest omówienie relacji z występów zespołu Skibińskiego w stolicy Wielkopolski w 1822 roku zawartej we wspomnieniach wybitnego poety Heinricha Heinego (Uber Polen), który obejrzał cztery spektakle "krakowskiego towarzystwa".plhistoria teatru w Poznaniu w I poł. XIX wiekupolsko-niemieckie kontakty kulturalnehistoria PoznaniaWędrowna opera Kazimierza Skibińskiego w PoznaniuArtykuł