Kwiek, Marek2014-01-222014-01-222011W: M. Domaradzki et al. (red.), Język, rozumienie, komunikacja. Poznań: WN IF UAM, 2011. 211-224http://hdl.handle.net/10593/9843W prowadzonych w ostatnich latach akademickich i politycznych dyskusjach na temat przyszłości publicznych uniwersytetów w Europie na pierwszy plan wysuwa się zagadnienie ich struktur zarządzania i ich ustroju (university management i university governance). Spośród szeregu dyskusji na ten temat warto szczególnie, jak się wydaje, wziąć pod uwagę dyskusje prowadzone wokół „agendy modernizacyjnej” uniwersytetu europejskiego przygotowanej i modyfikowanej przez ostatnich dziesięć lat przez Komisję Europejską. Chociaż z perspektywy czysto akademickiej – czyli z perspektywy naukowych badań nad szkolnictwem wyższym – nie jest to agenda szczególnie inspirująca, ani szczególnie nowatorska, a ponadto jej wyraźnym mankamentem jest ugruntowanie w silnych przekonaniach jej autorów, a nie w prowadzonych badaniach naukowych, to z perspektywy polityki publicznej głosu Komisji w rozważaniach nad przyszłością uniwersytetu w Europie nie można lekceważyć.szkolnictwo wyższeintegracja europejskaProces Bolońskipolityka edukacyjnapolityka szkolnictwa wyższegoKomisja EuropejskaEuropejska Przestrzeń Badawczaeuropeizacjabadania naukowe szkolnictwa wyższegoreformy edukacjireformy szkolnictwa wyższegouniwersytety europejskiepolityka publicznaKomisja Europejska a uniwersytety: różnicowanie i izomorfizacja systemów edukacyjnych w EuropieArtykuł