Jabłoński, Sławomir2013-09-042013-09-042003Edukacja 3 (83), 2003, s. 53-590239-6858http://hdl.handle.net/10593/7708Artykuł prezentuje wyniki badań przeprowadzonych wiosną 2002 roku na grupie 220 uczniów klas I-IV szkól podstawowych. Plan badań został opracowany w oparciu o model rozwoju mowy pisanej, skonstruowany przez autora na podstawie kulturowo-historycznej teorii Lwa S. Wygotskiego. Wieloaspektowe badania umiejętności czytania i pisania zostały wykonane przy pomocy metod eksperymentalnych. W artykule przedstawiono charakterystykę właściwości procesu czytania i pisania u uczniów oraz poziom rozwoju mowy pisanej w poszczególnych grupach wiekowych. Podsumowanie stanowią wnioski dotyczące jakości i skuteczności nauczania czytania i pisania w okresie wczesnoszkolnym.plumiejętność posługiwania się pismemszkoła podstawowadiagnoza poziomu rozwoju mowy pisanejstadia rozwoju umiejętności czytania i pisaniaJak czytają i piszą uczniowie klas I-IV szkoły podstawowej?Artykuł