Wiśniewska, Danuta. PromotorHofmański, Wojciech. Promotor pomocniczyKryg, Helena2022-11-092022-11-092022https://hdl.handle.net/10593/27054Wydział NeofilologiiNiniejsza rozprawa doktorska poświęcona została nauczaniu aspektu czasowników w języku polskim w grupach uczących się pochodzenia wschodniosłowiańskiego oraz niemieckiego. Głównym celem pracy było stworzenie holistycznego opisu metodyki nauczania aspektu oraz ustalenie najbardziej efektywnych metod i technik nauczania tej kategorii dla obu grup. W pracy wysunięto oraz potwierdzono postulat o potrzebie nauczania języka polskiego jako obcego na poziomach podstawowych A0-A2 w homogenicznych grupach, w których kryterium podziału byłby język pierwszy uczących się. W ramach dysertacji przeprowadzone zostały badania empiryczne, które obejmowały różne elementy procesu glottodydaktycznego. Pierwszym etapem była ocena przedstawienia problematyki aspektu w materiałach do nauki języka polskiego jako obcego. Drugim etapem było ustalenie charakterystyki profilów osób uczących się w zakresie ich motywacji oraz doświadczeń z nauką języka polskiego oraz aspektu. Trzecim etapem była ewaluacja poprawności stosowania aspektu w praktyce. Ostatnim etapem była analiza motywacji wyboru formy aspektowej w praktycznym użyciu aspektu. Na podstawie przeprowadzonych rozważań teoretycznych oraz badań empirycznych sformułowano implikacje dydaktyczne dotyczące metodyki nauczania aspektu osób pochodzenia wschodniosłowiańskiego oraz niemieckiego. Posłużyły one stworzeniu pakietów dydaktycznych poświęconych nauczaniu aspektu czasowników w czasie przeszłym, skierowanych odpowiednio do uczniów posługujących się językiem wschodniosłowiańskim jako pierwszym oraz niemieckim jako pierwszym.The dissertation tackles the subject of verbal aspect teaching and learning in groups of learners with East-Slavic language and German as L1. The main aim was to establish a holistic methodology of aspect teaching and learning as well as to determine the most effective methods of aspect teaching and learning for both groups. In the dissertation the thesis was proposed and confirmed that teaching and learning Polish as a foreign language on levels A0-A2 should be conducted in homogeneous groups of learners, where the main criterion for allocation would be the first language of learners. The research was conducted in four stages and each of them considered different parts of the glottodidactic process. The objective of the first stage was the assessment of didactic materials, considering the presentation of verbal aspect. The second stage aimed to characterize profiles of students, considering their motivations and experiences with learning Polish language, especially verbal aspect. In the third stage the accuracy evaluation of using verbal aspect in practice among learners was conducted. The objective of the last stage was to analyze the motivations of choosing particular aspectual forms in practical use of aspect. Results of theoretical reflections and empirical study were basis for concluding didactic implications for teaching and learning verbal aspect in Polish language in groups of learners with East-Slavic language and German as L1. These implications were further used for creation of didactic materials for verbal aspect teaching and learning that are dedicated accordingly to learners from both researched groups.polinfo:eu-repo/semantics/openAccessglottodydaktyka polonistycznajęzyk polski jako obcynauczanie gramatykinauczanie aspektuPolish language glottodidacticsPolish as a foreign languagegrammar teachingverbal aspect teachingAspekt czasownika w perspektywie nauczania języka polskiego jako obcego osób pochodzenia niemieckiego i wschodniosłowiańskiegoVerbal aspect in teaching and learning Polish as foreign language in groups of learners with East-Slavic language and German language as L1Dysertacja