Drewniowska, Kinga2022-07-152022-07-152021Zeszyt Prawniczy UAM, 2021, nr 11, s. 75-87.2720-2526https://hdl.handle.net/10593/26880Celem artykułu jest analiza legalności ograniczenia swobody prowadzenia działalności gospodarczej, które wprowadzone zostało na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z powodu pandemii koronawirusa. Ograniczenie jednej z najistotniejszych wolności konstytucyjnych zostało wprowadzone na mocy rozporządzenia, a nie w drodze ustawy, czego wymaga Konstytucja RP. Budzi to szereg wątpliwości w zakresie legalności działań władzy publicznej. Powyższe skłania również do rozważań w przedmiocie możliwości uzyskania przez przedsiębiorców odszkodowania na szkody i straty spowodowane koniecznością zamknięcia działalności gospodarczej, pomimo braku wprowadzenia stanu nadzwyczajnego na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.The aim of the article is to analyze the legality of the restriction of business activity in Poland introduced due to the COVID-19 pandemic. According to the Constitution of the Republic of Poland any limitations on constitutional rights and freedoms may be imposed only by the act but despite that, the restriction of business activity was introduced by the regulation, which raises doubts as to legality of activities of public authorities. The above issue also calls for considerations whether the obligation of temporary closing business by entrepreneurs in the territory of Poland entitles them to receive compensation in the situation when the state of emergency in Poland was not introduced.polinfo:eu-repo/semantics/openAccessswoboda prowadzenia działalności gospodarczejstan epidemiistany nadzwyczajnepandemia COVID-19odszkodowaniefreedom of business activitystate of epidemicstate of emergencythe COVID-19 pandemiccompensationOgraniczenie prowadzenia działalności gospodarczej w czasie pandemii COVID-19Restriction of business activity during the COVID-19 pandemicArtykuł