Kwiek, Marek2016-05-162016-05-162015-05Wystąpienie na Posiedzeniu Plenarnym Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego (RGNISW), Warszawa, 12 maja 2016http://hdl.handle.net/10593/14642Cztery cechy nauki „centrum”: (1) jasne wzorce, reguły gry akademickiej, hierarchie ważności (ale miejsce dal wszystkich w różnych miejscach) (silne postawy kosmopolityczne w nauce) (2) silna stratyfikacja w systemie: „Każdy zna swoje miejsce w systemie”; indywidualnie i instytucjonalnie (górne warstwy narzucają reguły i normy, presja normatywna). (3) nierówności nakładów i wyników oczywiste: różne wymogi – i możliwości - w różnych miejscach (ale mobilność góra/dół). (4) silna koncentracja zasobów w oparciu o mechanizmy konkurencyjne oraz dotacyjne – instytucje; (model ERC wzmacnia modele krajowe – krajowe wyłonily wcześniej model ERC). Nadal „kumulujemy straty” jako system, ale część kadry już pracuje wedle podobnych wzorców i ma porównywalne osiągnięcia. Obraz jest chłodny – ale pozytywny. Wizja atrakcyjnego i efektywnego (oba ellementy) systemu. Oraz wizja reform: co chcemy osiągnąć? Czym grożą zaniechania? Czy i kiedy zmian, jakim kosztem? Temu pośrednio służy książka – chociaż bezpośrednio to badania poznawcze, typowe curiosity-driven research...polinfo:eu-repo/semantics/openAccesspolska kadra akademickaeuropejscy naukowcyfinansowanie szkolnictwa wyższegokonkurencja w naucemechanizmy finansowaniareformy szkolnictwa wyższegoumiędzynarodowienie badań naukowychproduktywność naukowaniepublikującypublikacjecentrum i peryferieEuropejska Rada ds. Badań NaukowychNCNNarodowe Centrum NaukiERCnakłady na badaniaatrakcyjność miejsca pracyakademickie miejsce pracymłoda kadramłodzi naukowcyczaskształcenie i badaniaKadra naukowa w Polsce w świetle międzynarodowych badań porównawczych: wnioski dla modelu kariery i ścieżek awansowychArtykuł