Frydrychowicz, Stefan. PromotorBręński, Szymon2025-01-152025-01-152024https://hdl.handle.net/10593/28003Wydział Psychologii i KognitywistykiCelem rozprawy była analiza zmian w kontroli procesu mówienia wraz z wiekiem i jej powiązań z funkcjami wykonawczymi. Badano trzy aspekty kontroli mowy: selekcję leksykalną, automonitorowanie mowy oraz interrupcje i reperacje, oraz trzy funkcje wykonawcze: hamowanie, odświeżanie pamięci i giętkość poznawczą. Przeprowadzono badanie quasi-eksperymentalne z udziałem trzech grup wiekowych: dzieci, adolescentów i młodych dorosłych. Uczestnicy wykonywali zadania psycholingwistyczne: nazywanie obrazków, monitorowanie sylab i powtarzanie zdań, a pomiarowi podlegały sposób odpowiadania, poprawność odpowiedzi oraz czas reakcji. Dodatkowo badano funkcje wykonawcze za pomocą zadań: flankerów, n-wstecz i WCST. Uzyskane wyniki poddano testom statystycznym analizy wariancji, istotności różnic oraz korelacji. Badanie dostarczyło danych potwierdzających założenie o wzrastającym wraz z wiekiem poziomie kontroli mówienia w zakresie kontroli selekcji leksykalnej, monitorowania wewnętrznego oraz dokonywania reperacji. Jednocześnie obserwowane różnice między dziećmi, młodzieżą i dorosłymi miały raczej charakter ilościowy niż jakościowy. Wykazano także związki między kontrolą procesu mówienia, a funkcjami wykonawczymi, ale w większości przypadków były one słabe lub nieistotne, tylko częściowo potwierdzając postawione hipotezy. The aim was to analyze changes in speech control with age and its associations with executive functions. Three aspects of speech control were examined: lexical selection, speech self-monitoring, and interruptions and repairs, along with three executive functions: inhibition, updating, and cognitive flexibility. A cross-sectional and quasi-experimental study was conducted with three age groups: children, adolescents, and young adults. Participants performed psycholinguistic tasks such as picture naming, syllable monitoring, and sentence repetition. Response manner, accuracy, and reaction time were measured. Additionally, executive functions were assessed using tasks such as the flanker task, n-back task, and WCST. The obtained results were subjected to statistical tests including analysis of variance, significance of differences, and correlations. The study provided data confirming the hypothesis of an age-related increase in speech control in terms of lexical selection, internal monitoring, and repairs. The observed differences between children, adolescents, and adults were mostly quantitative rather than qualitative. Relationships between speech control and executive functions were also demonstrated, but in most cases, these connections were weak or insignificant, only partially confirming the hypotheses.plproces mówieniaprodukcja mowyautomonitorowanieautoreperacjefunkcje wykonawczespeech productionself-monitoringself-repairsexecutive functionsKontrola procesu mówienia. Aspekty poznawczo-rozwojoweControl of the Speaking Process. Cognitive-Developmental Aspectsinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesis