Nowak, Ewa2017-06-282017-06-282017Filozofia i Nauka. Studia Filozoficzne i Interdyscyplinarne, tom 5 (2017), s. 61-87.2300-4711http://hdl.handle.net/10593/18051Artykuł systematycznie, w sposób silnie udokumentowany ukazuje ewolucję postrzegania ciała ludzkiego od fizyczności po 'ciało własne' oraz 'intercielesność', zmaterializowaną poprzez allotransplantację. Artykuł może być pomocny w zrozumieniu wielu problemów związanych z tożsamością somatyczną człowieka, zanim nastanie (o ile nastanie) era 'posthumanizmu'.Artykuł rozważa fenomenologiczne koncepcje ciała, pomocne w objaśnieniu do-świadczenia, jakim jest przeszczep twarzy. Pierwsze trzy rozdziały ukazują krystalizację takich pojęć, jak ciało własne i tożsamość psychosomatyczna w filozofii, ostatnie trzy – ewolucję tych pojęć w kierunku intercielesności. Autorka stara się wyważyć stanowisko ontologiczne o charakterze nonredukcjonistycznym i postdualistycznym, przydatne w naukach o życiu i humanistyce medycznej. Redefinicja tożsamości somatycznej w obliczu przeszczepu twarzy (i generalnie: transplantologii) interesuje jedne i drugie nauki.polinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccessorganizmciało własnetożsamość somatycznaintercielesnośćfenomenologiatransplantacjaallotransplantacjaontologia postdualistycznaEdmund HusserlHermann SchmitzMaurice Merleau-PontyHans Jonas"Ustrój cielesny" w doświadczeniu podmiotowym i międzypodmiotowym: zrozumieć fenomen allotransplantacjiArtykuł