Pawlak, Mirosław. PromotorGłówka, Danuta2013-04-262013-04-262013-04-26http://hdl.handle.net/10593/6053Wydział AnglistykiCelem rozprawy było zbadanie zależności pomiędzy czynnikami społecznymi ucznia i wynikami w nauce języka obcego w państwowych szkołach średnich oraz wyższych szkołach zawodowych w Polsce. Analiza statystyczna wykazała, że miejsce zamieszkania, lokalizacja szkoły, wykształcenie rodziców, zawód rodziców, czas dostępu do Internetu oraz płeć, mają istotny wpływ na poziom opanowania języka obcego. Na podstawie uzyskanych wyników nie można jednoznacznie stwierdzić czy warunki mieszkaniowe, status materialny rodziny oraz praktyka językowa za granicą mają także wpływ na wyniki w nauce języka obcego. W badaniach jakociowych, zarówno uczniowie jak i nauczyciele wyrazili opinię, że praktyka językowa jest najważniejszym czynnikiem społecznym warunkującym sukces w nauce języka obcego, podczas gdy płeć ich zdaniem nie odgrywa istotnej roli w tym procesie. Obie grupy były zgodne co do istotności dostępu do internetu, lokalizacji szkoły, miejsca zamieszkania ucznia oraz zawodu, wykształcenia rodziców oraz ich stosunku do nauki języka obcego. Zidentyfikowano również czynniki społeczne charakteryzujące studentów uzyskujących wysokie i niskie oceny. Uczniowie uzyskujący wysokie oceny z języka obcego to głównie dziewczynki mieszkające i uczęszczające do szkoły w dużym mieście, których rodzice ukończyli studia wyższe, wykonują zawody wymagające wyższych kwalifikacji i mają dostęp do Internetu przez dłuższy czas. Uczniowie, którzy uzyskują niskie oceny, to z reguły chłopcy zamieszkujący małe miasta, uczęszczający do szkoły w małym mieście, których rodzice skończyli edukację na etapie szkoły średniej, wykonują prace niewymagające wysokich kwalifikacji oraz mają dostęp do Internetu przez krótki okres.Celem rozprawy było zbadanie zależności pomiędzy czynnikami społecznymi ucznia i wynikami w nauce języka obcego w państwowych szkołach średnich oraz wyższych szkołach zawodowych w Polsce. Analiza statystyczna wykazała, że miejsce zamieszkania, lokalizacja szkoły, wykształcenie rodziców, zawód rodziców, czas dostępu do Internetu oraz płeć, mają istotny wpływ na poziom opanowania języka obcego. Na podstawie uzyskanych wyników nie można jednoznacznie stwierdzić czy warunki mieszkaniowe, status materialny rodziny oraz praktyka językowa za granicą mają także wpływ na wyniki w nauce języka obcego. W badaniach jakociowych, zarówno uczniowie jak i nauczyciele wyrazili opinię, że praktyka językowa jest najważniejszym czynnikiem społecznym warunkującym sukces w nauce języka obcego, podczas gdy płeć ich zdaniem nie odgrywa istotnej roli w tym procesie. Obie grupy były zgodne co do istotności dostępu do internetu, lokalizacji szkoły, miejsca zamieszkania ucznia oraz zawodu, wykształcenia rodziców oraz ich stosunku do nauki języka obcego. Zidentyfikowano również czynniki społeczne charakteryzujące studentów uzyskujących wysokie i niskie oceny. Uczniowie uzyskujący wysokie oceny z języka obcego to głównie dziewczynki mieszkające i uczęszczające do szkoły w dużym mieście, których rodzice ukończyli studia wyższe, wykonują zawody wymagające wyższych kwalifikacji i mają dostęp do Internetu przez dłuższy czas. Uczniowie, którzy uzyskują niskie oceny, to z reguły chłopcy zamieszkujący małe miasta, uczęszczający do szkoły w małym mieście, których rodzice skończyli edukację na etapie szkoły średniej, wykonują prace niewymagające wysokich kwalifikacji oraz mają dostęp do Internetu przez krótki okres.enczynniki społecznesocial factorspoziom opanowania językaattainmentuczenie się języka angielskiego jako języka obcegolearning English as a foreig languageWpływ czynników społecznych na poziom opanowania języka angielskiego jako języka obcegoThe influence of social characteristics on attainment in learning English as a foreign languageDysertacja