Mróz, KarolinaAdamczak, Marcin2014-10-202014-10-202013Images, nr 21-22, 2013, s. 242-2511731-450xhttp://hdl.handle.net/10593/11921Medialized way of perceiving and continual stuffing of reality with moving images have substantial impact on viewer’s perception, and thus on the interpretation of cinematic work. We cannot create contemporary cinema without understanding changes that the film and audiovisual audiences currently undergo. Contemporary audience has become nomadic more now than ever, and the spectator takes part in a grand spectacle that shapes their identity.Zmediatyzowany sposób postrzegania i sukcesywne wypełnianie naszej rzeczywistości ruchomymi obrazami mają znaczący wpływ na percepcję odbiorcy, a co za tym idzie na interpretację dzieła filmowego. Nie możemy być twórcami współczesnego kina nie rozumiejąc zmian, jakie zachodzą obecnie w widowni filmowej i audiowizualnej. Współczesna widownia stała się bardziej niż kiedykolwiek nomadyczna, a widz uczestniczy w wielkim spektaklu formującym jego tożsamość.plViewerperceptionfilmtelevisioninterlocutoraudiencecinemafilm productionmediadigitalisationinteractivityilusionscreenperceivingreceptionwidzpercepcjafilmtelewizjarozmówcaaudytoriakinoprodukcja filmowamediacyfryzacjainteraktywnośćiluzjaekranrecepcjaZmiany percepcji w wyniku oddziaływania nowych mediów i nowych modeli odbioru dzieła filmowegoThe changes of perception as an effect of the influence of new media and new modes of reception of filmArtykuł