Zamojska, Eva2015-04-222015-04-222011Zamojska, E., Szkoła w filmie. Czy tylko fikcja? Analiza obrazu rzeczywistości szkolnej w filmie Klasa (entre les murs). [w:] Jakubowski W., Jaskulska S. (red.) Kultura mediów, ciało i tożsamość – konteksty socjalizacyjne i edukacyjne. Kraków 2011978-83-7587-654-3http://hdl.handle.net/10593/12906Film podobnie jak literatura czy sztuka może być potraktowany jako wypowiedź na temat społeczeństwa i zjawisk społecznych lub wręcz jako sposób tworzenia rzeczywistości społecznej. Film jako tekst kultury zawiera założenia i wyobrażenia co do tego, jaka jest lub/i jaka powinna być rzeczywistość społeczna. Można je akceptować lub z nimi polemizować. Granica między fikcją i rzeczywistością w tego rodzaju odczytaniu zaciera się lub w ogóle traci na znaczeniu. K. Dunin opisując swoją metodę analizy polskiej literatury najnowszej, pisze: Czytając książki, jednocześnie czytam i tworzę Polskę . W podobny sposób można powiedzieć – oglądając obraz szkoły w filmie - zarazem analizujemy i tworzymy szkołę. A ponieważ szkoła jako instytucja jest fenomenem złożonym i uwikłanym w wiele procesów społecznych – to, w jaki sposób jest pokazywana pośrednio odnosi się do całej gamy kwestii społecznych. Proponuję własne odczytanie pedagogiczne i socjologiczne obrazu szkoły w filmie: Klasa ( Entre les murs), produkcji francuskiej (2008); scenariusz: Laurent Cantet, François Bégaudeau, Robin Campillo; reżyseria: Laurent Cantetplinfo:eu-repo/semantics/openAccessszkołaobraz filmowydemokracjaSzkoła w filmie. Czy tylko fikcja? Analiza obrazu rzeczywistości szkolnej w filmie Klasa (entre les murs)Rozdział z książki