Gromkowska-Melosik, Agnieszka. PromotorSzymczak, Emilia Helena2016-06-162016-06-162016http://hdl.handle.net/10593/14717Wydział Studiów Edukacyjnych: Zakład Edukacji Wielokulturowej i Badań Nad Nierównościami SpołecznymiW rozprawie doktorskiej podjęto problem dynamiki dostępu kobiet do studiów politechnicznych, w perspektywie mającej miejsce w ostatnich dekadach zmiany sytuacji społeczno-kulturowej kobiet (procesu emancypacji), zmian ich tożsamości oraz zwiększenia aspiracji zawodowych. W perspektywie konfrontacji podejścia zgodnego z założeniami esencjalizmu biologicznego i konstruktywistycznego do płci kulturowej autorka opowiedziała się za tym drugim, bowiem pozwala ono na rekonstrukcję roli procesów socjalizacji w tworzeniu tożsamości płciowej oraz rekonstrukcję zmian w zakresie aspiracji edukacyjnych i zawodowych kobiet. Studia politechniczne stanowią w tym kontekście niemalże krystalizację współczesnych tendencji w tym zakresie, unikatowe laboratorium zmiany społecznej i tożsamościowej oraz przekraczania przez kobiety tradycyjnych, esencjalnych ról. Część pierwsza dysertacji poświęcona jest różnorodnym teoretycznym kontekstom społecznej konstrukcji tożsamości płciowej, głównie kobiecej (ale w tle - także i męskiej), zawsze w konfrontacji z wyłaniającymi się tendencjami społecznokulturowymi. Druga część pracy obejmuje analizę wyników badań empirycznych dotyczących społecznego postrzegania wyborów edukacyjnych przez kobiety studiujące na politechnikach oraz ich zawodowego funkcjonowania w dziedzinie inżynierii.The doctoral thesis describes the problem of dynamics of women's access to polytechnic studies, in the light of changes which took place in recent decades in the socio-cultural women situation (the emancipation of), changes in their identity and enhancement of professional aspirations. In the confrontation between essentialist and constructivist approach to gender author opted for the second view, because it allows for the reconstruction of the role of the processes of socialization in the development of gender identity and the reconstruction of changes in the educational and professional aspirations of women. Polytechnic studies represent in this context almost crystallization of contemporary trends in this area, a unique laboratory of social change and of identity and crossing by women traditional essential roles. The first part of the dissertation is devoted to various theoretical contexts of social construction of gender identity, mostly feminine (but in the background - also men), always in confrontation with the emerging socio-cultural trends. The second part of the work includes the analysis of the results of empirical research on the public perception of educational choices of women studying in polytechnics and their professional functioning in the field of engineering.polinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccesspolitechnikapolytechnickobietywomenrole społeczne i zawodowesocial and professional rolessocjalizacjasocializationsukcessuccessDynamika dostępu kobiet do studiów politechnicznych. Studium z socjologii edukacjiThe dynamics of women's access to polytechnic studies. The study of the sociology of educationDysertacja