Stryjakiewicz, Tadeusz. PromotorCiesiółka, Przemysław2012-10-032012-10-032012-10-03http://hdl.handle.net/10593/3477Wydział Nauk Geograficznych i Geologicznych: Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki PrzestrzennejZasadniczym celem pracy był cel poznawczy, obejmujący analizę i ocenę polityki rewitalizacyjnej prowadzonej przez władze miast i gmin aglomeracji poznańskiej po 2004 roku. Na podstawie przeprowadzonych badań należy stwierdzić, że wejście Polski do Unii Europejskiej i związane z tym uruchomienie środków finansowych na rewitalizację zapoczątkowało proces odnowy zdegradowanych obszarów aglomeracji poznańskiej. Na podjęcie działań rewitalizacyjnych zdecydowano się w większości jednostek terytorialnych określonych w postępowaniu badawczym jako najbardziej podatne na podjęcie działań na rzecz odnowy. Rewitalizacją objęte zostały przede wszystkim obszary wiejskie zlokalizowane na wschód i północ od centrum aglomeracji, a także śródmieście Poznania oraz centra miast położonych w odległości powyżej 10 km od Poznania. Ponadto odnową objęto zarówno tereny poprzemysłowe, jak i powojskowe; stanowią one jednak niewielki procent wśród wszystkich obszarów zdegradowanych. W gminach nie zostały dotychczas wykształcone odpowiednie struktury do planowania i zarządzania procesem rewitalizacji. Zarządzanie procesem rewitalizacji ogranicza się niemal wyłącznie do opracowywania programów rewitalizacji i planów odnowy miejscowości, bez wsparcia w innych działaniach o charakterze prawnym. Realizacja dokumentów odpowiedzialnych za rewitalizację odbywa się zatem niemal wyłącznie w oparciu o projekty inwestycyjne, które uzyskały dofinansowanie ze środków zewnętrznych.The basic goal of the dissertation was a cognitive one. It embraced an analysis and assessment of revitalisation policies pursued by the authorities of towns and communes of the Poznań agglomeration after 2004. The results of dissertation made it possible to solve the research problems which can be summed up as follows. Poland's accession to the European Union and the financial means for revitalisation that this step made available initiated the process of renewal of degraded areas in the Poznań agglomeration. The decision to engage in revitalisation was made in the majority of territorial units that the research procedure specified as the most likely to take renewal-targeted measures. Revitalisation primarily embraced rural areas located east and north of the agglomeration centre, as well as the Poznań downtown area and the centres of towns situated at a distance of more than 10 km from the city. Renewal measures also extended to cover both post-industrial areas and former military grounds, but they account for a very small proportion of degraded areas. So far the communes have not worked out suitable structures for the planning and management of the revitalisation process. Management of the revitalisation process is limited almost exclusively to drawing up revitalisation programmes and renewal plans for localities, without support of other measures of a legal nature. This means that the implementation of revitalisation-related documents is carried out almost exclusively on the basis of investment projects funded from external sources.plrewitalizacjarevitalisationplanowanieplanningzarządzanie rozwojemmanagement of developmentaglomeracjaagglomerationPlanowanie i zarządzanie procesem rewitalizacji miast i gmin aglomeracji poznańskiejPlanning and management of the revitalisation process of towns and communes in the Poznań agglomerationDysertacja