Denek, Kazimierz2014-04-252014-04-252012Neodidagmata nr 33/34, 2012, ss. 49-64978-83-232-2332-00077-653Xhttp://hdl.handle.net/10593/10531W artykule podjęto próbę ukazania istoty jakości uniwersyteckiego kształcenia, która posiada walor wartości teoretycznej i utylitarnej. Scharakteryzowano jej synonimy, determinanty, uwarunkowania i wyznaczniki oraz empiryczne wyrażanie w drodze pomiarów i badań efektywności. Uczyniono to w kontekście usług społecznych i wymagań Krajowych Ram Kwalifikacji, wskazując na kluczowe wyzwania dla uniwersyteckiej dydaktyki zorientowanej na spójne ujmowanie celów i efektów.The article attempts to reveal the essence of university education quality which holds the theoretical and utilitarian value. Its synonyms, circumstances and determinants were characterized, as well as empirical indications through effectiveness measurement and research. It was provided in the context of social services and requirements of the Recognition of Professional Qualifications. It indicates the key challenges for university didactics focused on consistent formulation of goals and effects.edukacjaeducationjakość edukacjiquality of educationdydaktykadidacticsefektywnośćeffeciencyNeodidagmataTeoretyczne i aplikacyjne aspekty jakości kształcenia akademickiegoTheoretical and applicable aspects of academic education qualityArtykuł