Wójcik, RafałTraczyk, Michał2022-01-202022-01-202021Wójcik. R., Porajmos versus Holokaust. Wokół komiksu The Last Outrage. Story of Dina Gottliebova-Babbitt Rafaela Medoffa, Neala Adamsa i Joego Kuberta. W: Komiks. Okolice (auto)biografii. Pod red.: Michała Traczyka. Poznań: Fundacja Instytut Kultury Popularnej, Biblioteka Uniwersytecka [Poznań], 2021, pp. 165-192.978-83-960454-1-6https://hdl.handle.net/10593/26686The study refers to a short comics regarding portraits of Sinti from Auswchitz-Birkenau, pictures by Dina Gottliebova-Babbitt. An author describes deliberate silences in the comic, a tendentious depiction of the whole tragic story. The article refers to three sides of the dispute - the artist (Dina Gottliebova), the Auschwitz Museum, as well as the Roma community. The dangers at the level of school education of young people associated with the one-sided and tendentious presentation of very difficult topics in works of popular culture are also indicated.Artykuł porusza problematykę tendencyjnego ukazania sporu między Diną Gottliebovą-Babbitt a Muzeum Auschwitz w komiksie stworzonym przez czołowych twórców amerykańskich opowieści obrazkowych. Tekst odnosi się do racji trzech stron sporu - artystki, Muzeum Auschwitz oraz społeczności Romów i Sinti. Poruszono w nim także problem niebezpieczeństwa związanego z tendencyjnym przedstawianiem w szkolnej edukacji w Stanach Zjednoczonych tak delikatnych i wrażliwych zagadnień.polinfo:eu-repo/semantics/openAccessHolocaustPoraimoscomics studieskomiksSintiRomowiekomiks w edukacjipropagandaAuschwitzDina Gottliebova-Babbittgraphic novelspowieść graficznacomics in education studiesGypsiesPorajmos versus Holokaust. Wokół komiksu The Last Outrage. Story of Dina Gottliebova-Babbitt Rafaela Medoffa, Neala Adamsa i Joego KubertaRozdział z książki