
 1 

Wojciech Adamczyk 

 

 

Skuteczność dziennikarskich śledztw prowadzonych metodą ,,undercover” 

(na przykładzie operacji ,,Bar Mirage”) 

 

 

 
Odkrywanie w trakcie dziennikarskich śledztw niewygodnej dla polityków, urzędników lub 

przedsiębiorców prawdy o ich sprzecznych z prawem lub moralnością działaniach bywa na ogół 

zajęciem o trudnym do przewidzenia stopniu efektywności. Długotrwałe dochodzenie z 

zaangażowaniem licznego potencjału ludzkiego oraz funduszy redakcyjnych nie musi przynieść 

oczekiwanych rezultatów w postaci odkrycia i zdemaskowania pozaprawnych form aktywności 

osób publicznych. Wynikać to może nie tylko z braku faktycznych przesłanek działania 

bezprawnego u rozpracowywanego metodami śledczymi określonego człowieka, instytucji lub 

podmiotu gospodarczego. Często, jak pokazuje praktyka dziennikarska, zastosowanie tradycyjnych 

procedur zbierania informacji jest niewystarczające do zdemaskowania skrywanej przed opinią 

publiczną prawdy. Dzieje się tak szczególnie wtedy, gdy ranga sprawy jest duża, a potencjalna, 

przewidziana przepisami kara dla sprawcy w przypadku ujawnienia jego zachowania wysoka. 

Wówczas najczęściej uzyskanie niezbędnych informacji jest tak samo trudne, jak i znalezienie 

dowodów potwierdzających zarzuty dotyczące ściganego prawem procederu. W takich sytuacjach 

reporterzy dochodzeniowi decydują się na zastosowanie niekonwencjonalnych metod. Wśród nich 

jednymi z najpopularniejszych oraz najskuteczniejszych, choć jednocześnie najbardziej 

kontrowersyjnych z etycznego punktu widzenia, są wykorzystanie ukrytej kamery, podsłuchu oraz 

wcielenie się w fikcyjną postać (tzw. undercover reporting techniques).  

Efektywność śledztw dziennikarskich przy zastosowaniu tych środków, szczególnie 

współcześnie w dobie miniaturyzacji sprzętu elektronicznego, jest stosunkowa duża. Zaznaczyć 

jednak należy, że metodami takimi posługiwano się, choć oczywiście na mniejszą skalę, już 

znacznie wcześniej
1
. Z reguły decydując się na taki krok przywoływano argument o braku szans 

                                                
1 Wśród reporterów śledczych stosujących takie techniki była między innymi B. Nellie Bly (właściwe nazwisko 

Elisabeth Cochrane Seaman), która od 26 września 1887 roku przez dziesięć dni przebywała w ośrodku 

psychiatrycznym dla kobiet w Nowym Jorku, wcielając się w rolę osoby psychicznie chorej. Poczynione obserwacje 

pozwoliły jej ujawnić nieludzkie traktowanie penitencjariuszek przez personel, co zostało opisane najpierw na łamach 
należącego do Josepha Pulitzera ,,The New York World”, a później w książce pt. Ten Days in a Mad House (N. Bly, 

Choking and Beating Patients, w: B. Shapiro (ed.), Shaking the Foundation:. 200 Years of Investigative Journalism in 

America, New York 2003, ss. 45-49, L. Bernikow, Nellie Bly: Undercover, Investigative Journalist, 09/02/04 

http://www.womensenews.org/article.cfm/dyn/aid/1975/context/ourstory, 

http://www.spartacus.schoolnet.co.uk/USAWbly.htm). Innym znanym dziennikarzem używającym metody 

wcieleniowej był Ray Sprigle. Ten biały dziennikarz ,,Pittsburgh Post–Gazette” upodobnił się do Afroamerykanina i w 

1948 roku, jako James R. Crawford, badał skutki segregacji rasowej w południowych stanach USA. Swoje obserwacje 

zawarł w serii 21 publikacji drukowanych na łamach gazety od 9 sierpnia 1948 roku pt. I Was a Negro in the South for 

30 Days (B. Steigerwald, Sprigle's secret journey, ,,Pittsburgh Post–Gazette” sierpień 1998, http://www.post-

http://www.womensenews.org/article.cfm/dyn/aid/1975/context/ourstory
http://www.spartacus.schoolnet.co.uk/USAWbly.htm
http://www.post-gazette.com/sprigle/default.asp


 2 

wykrycia i udowodnienia procederu konwencjonalnymi sposobami zdobywania informacji. I choć 

w niektórych przypadkach taka formuła uzasadnienia wzbudzała słuszne skądinąd wątpliwości, to 

jednak w większości wypadków końcowy sukces przedsięwzięcia łagodził wcześniejsze 

kontrowersje. Zysk w postaci zdemaskowania niezgodnego z interesem społecznym procederu 

przeważał nad wątpliwościami związanymi z zasadnością zastosowania takich metod. 

Society Proffesional Journalists (SPJ) opracowało zestawienie warunków uzasadniających 

zastosowanie ukrytych technik zbierania informacji przez dziennikarzy śledczych. Takie formy 

podstępu, jak ukryta kamera, podsłuch czy reportaż ,,wcieleniowy” dozwolone są gdy: 

1. uzyskana tym sposobem informacja ma olbrzymie znaczenie i dotyczy ważnego interesu 

społecznego, takiego jak choćby ujawnienie poważnej ,,awarii systemu” na najwyższych 

szczeblach władzy lub zapobiega skutecznie wyrządzeniu szkody jednostce; 

2. wszystkie alternatywne, tradycyjne sposoby pozyskania tej informacji zostały już 

wyczerpane; 

3. zaangażowani w to przedsięwzięcie dziennikarze gotowi są ujawnić naturę zastosowanego 

podstępu i wskazać przyczyny jego wykorzystania do prowadzonego śledztwa; 

4. uczestniczący w dochodzeniu reporterzy i ich redakcje dokładają wszelkich starań, by 

poprzez zaangażowanie czasu i niezbędnych funduszy wytropić całą prawdę; 

5. szkoda, której udało się zapobiec przez ujawnienie informacji za pomocą podstępu przeważa 

nad szkodą spowodowaną samym zastosowaniem takich niejawnych technik; 

6. zaangażowani w śledztwo dziennikarze podejmą wspólną decyzję po poważnym 

przeanalizowaniu kwestii etycznych i prawnych (konsekwencji krótko i długoterminowych 

dla oszukanych przez siebie osób, wpływu na dziennikarską wiarygodność, motywacji 

swoich działań, wpływu oszustwa na ich misję redaktorską, prawne skutki oraz spójność 

swojego wnioskowania i działania).   

Jednocześnie SPJ opracowało kryteria nie usprawiedliwiające stosowanie takich 

podstępnych technik zdobywania informacji. Należą do nich następujące motywy działania 

reporterów śledczych: 

a. chęć zdobycia nagrody; 

b. pokonanie konkurencji z innych redakcji; 

                                                                                                                                                            
gazette.com/sprigle/default.asp). Innym znanym reporterem stosującym z powodzeniem techniki ,,undercover” był 
niemiecki dziennikarz Günter Wallraff. W 1977 roku Wallraff dostał się na parę miesięcy - pod nazwiskiem Hansa 

Essera - do hanowerskiej redakcji największego tabloidowego dziennika ,,Bild Zeitung”. Efektem tego śledztwa była 

demaskująca koncern Axela Springera książka pt.: Der Aufmacher, Der Mann der bei Bild Hans Esser war 

(,,Wstępniak: Człowiek, który był w "Bildzie" Hansem Esserem”, Poznań 1982. Zob. A. Czarnowska, Czekając na 

bildowskie historyjki w Fakcie, ,,Świat Mediów” marzec 2004, nr 1, G. Wallraff, Lowest of the Low, w: J. Pilger (ed.) 

Tell Me No Lies. Investigative Journalism and its Triumphs, London 2004, ss. 158-159). Inną jego rolą była postać 

tureckiego gastarbeitera o imieniu Ali, w którą wcielił się na rok w pierwszej połowie lat 80. XX wieku. Zrobił to, by 

pokazać, jaki jest los obcokrajowców w RFN (zob. G. Wallraff, Na samym dnie, Poznań 1988, anr, Kim jest Günter 

Wallraff, 08.09.2003 http://serwisy.gazeta.pl/swiat/1,34239,1660561.html, G. Wallraff, Lowest of the Low, op. cit.).    

http://serwisy.gazeta.pl/swiat/1,34239,1660561.html


 3 

c. ,,pójście na skróty”, czyli przygotowanie materiału prasowego z mniejszym 

zaangażowaniem czasu i funduszy redakcyjnych; 

d. powoływanie się na argument: ,,bo inni już tak robili w przeszłości”; 

e. opisywany proceder sam w sobie jest nieetyczny
2
. 

Intencją autora jest pokazanie na jednostkowym przykładzie dziennikarskiego dochodzenia 

sposobu wykorzystania technik niejawnego zdobywania informacji o nielegalnym procederze oraz 

praktycznych skutków w sferze społecznej, jakie one wywołują. Przedmiotem analizy jest akcja pod 

kryptonimem ,,Bar Mirage” z 1977 roku. Przypadek ten określany jest w literaturze przedmiotu 

mianem ,,sting operation” (operacja żądło)
3
.  

*** 

Pomysłodawczynią przedsięwzięcia była Pamela Zekman, która swoją reporterską karierę 

związała niemal od samego początku z dziennikarstwem śledczym. Pierwsze kroki w zawodzie po 

ukończeniu studiów na kalifornijskim University of Berkeley stawiała w chicagowskim City News 

Bureau (1968-1971). Pracę w tej instytucji traktowała jako dobre miejsce do nauki warsztatu 

dziennikarskiego. W 1970 roku przeniosła się do redakcji miejscowego dziennika ,,Tribune”, w 

którym przez prawie sześć kolejnych lat współtworzyła z powodzeniem czteroosobowy zespół 

dochodzeniowy. Ten okres w jej karierze był bardzo udany. Spośród ponad dwudziestu śledztw 

dwa zostały uhonorowane nagrodami Pulitzera. Kapituła konkursowa wyróżniła w ten sposób 

dochodzenie z 1972 roku, w którym dziennikarze zdemaskowali defraudacje wyborcze oraz akcję z 

1975 roku, ujawniającą nadużycia w miejscowym szpitalu
4
. W trakcie prowadzonych śledztw P. 

Zekman wielokrotnie stosowała tzw. undercover reporting techniques. W pierwszym tego typu 

przedsięwzięciu z wykorzystaniem metody ,,wcieleniowej” pracowała w lokalnym domu opieki 

jako pomoc pielęgniarska, co pozwoliło jej odkryć i nagłośnić przypadki złego traktowania 

pacjentów w tej placówce. W innym podobnym przedsięwzięciu z tamtego okresu, używając blond 

                                                
2 J. Black, B. Steele, R. Barney, Doing Ethics in Journalism. A Handbook with Case Studies, Boston-Toronto-London-

Sydney-Tokyo-Singapore 1995, s. 120, R. W. Baker, Truth, Lies, and Videotape, ,,Columbia Journalism Review” 

July/August 1993, B. Steele, High Standards for Hidden Cameras, w: Hidden Cameras/Hidden Microphones: At the 

Crossroads of Journalism, Ethics and Law, The Radio-Television News Directors Foundation (RTNDF), Washington 

1998, M. Palczewski, O problematyczności metod dziennikarstwa śledczego. Próba analizy na wybranych przykładach 

z USA i Polski, w: Dziennikarstwo śledcze. Teoria i praktyka w Polsce, Europie i Stanach Zjednoczonych, Łódź 2006, 

ss. 70-71. 
3 Barroom Sting. Bribes flowed like beer, ,,Time” 23.01.1978, The Mirage Takes Shape, ,,Columbia Journalism 

Review” September/October 1979, T. Sadeghian, Undercover reporting: A Zekman trademark, ,,The IRE Journal” 
November/December 1998, R. Stevenson, Sting operation under fire in Spokane sex scandal, REUTERS 12.05.2005 

http://www.signonsandiego.com/news/nation/20050512-0405-crime-spokane-ethics.html.  
4 Z. N. Smith, P. Zekman, The Mirage, New York-Toronto 1979, s. 5, Pamela Zekman, 

http://cbs2chicago.com/bios/local_bio_092162149.html. W następnej swojej redakcji - chicagowskim tabloidzie ,,Sun-

Times” pracowała od 1976 do 1981 roku. Później rozpoczęła swoją przygodę z telewizją w lokalnej stacji należącej do 

sieci CBS. Poza dwoma wspomnianymi nagrodami Pulitzera P. Zekman jest laureatką wielu innych prestiżowych 

wyróżnień. Otrzymała dwukrotnie DuPont-Columbia Awards i Peabody Awards, osiemnaście razy odbierała lokalne 

Emmy Awards. W 2003 roku została uhonorowana Lifetime Achievment Award, a rok później John A. McDermott 

Award for Distinguished Social Leadership.   

http://www.signonsandiego.com/news/nation/20050512-0405-crime-spokane-ethics.html


 4 

peruki (był to jej ,,znak firmowy” w niejawnej działalności reporterskiej) pracowała jako 

instruktorka tańca w Fred Astaire Dance Studios. Efektem śledztwa było zdemaskowanie 

sposobów, przy użyciu których pracownicy tej instytucji pozbawiali starsze i samotne osoby 

oszczędności emerytalnych
5
.  

Pomysł zdemaskowania powszechnego w owym czasie w Chicago procederu wymuszeń i 

łapówek z udziałem lokalnym urzędników municypalnych narodził się jeszcze w czasie pracy dla 

redakcji ,,Tribune”. Nie udało się jednak go zrealizować, ponieważ kierownictwo gazety nie 

wyrażało zgody na zaproponowane przez dziennikarkę przedsięwzięcie
6
. A sprawa była według P. 

Zekman na tyle poważna, że wymagała radykalnych działań. System rządzenia w mieście oparty 

był na łapownictwie, wymuszeniach, wyłudzeniach i przekupstwie. Koperty z pieniędzmi tworzyły 

nielegalny, wtórny obieg, którego największymi beneficjantami byli miejscowi inspektorzy 

budowlani, strażacy, policjanci, urzędnicy odpowiedzialni za wydawanie koncesji na alkohol. Na 

tym procederze korzystali również pośrednio przedstawiciele ,,małego biznesu”, którzy za 

udzielenie łapówki w wysokości 50 $ czy 100 $ najczęściej unikali niezbędnych, choć jednocześnie 

kosztownych napraw i renowacji. Dodatkowym problemem w zdemaskowaniu tego systemu była 

obawa informatorów przed konsekwencjami współpracy z dziennikarzami. Z jednej strony 

lokalnych biznesmenów paraliżował strach o potencjalne prawne skutki za wręczanie przez nich 

łapówek, a z drugiej strony nie wiedzieli, jak zareagują na doniesienia prasowe przedstawiciele 

władz miejskich. Ci, którzy zdecydowali się anonimowo udzielić informacji, nie chcieli ich potem 

potwierdzić w sposób oficjalny (jak choćby jedna z chicagowskich restauratorek, która w ciągu 

kilku zaledwie lat działalności wypłaciła w formie łapówek 4.000 $ lokalnym inspektorom nadzoru 

i policjantom)
7
.  

Nikłe nadzieje na przekonanie do współpracy informatorów zachęciły P. Zekman do 

zrealizowania pomysłu otwarcia i prowadzenia przez dziennikarzy baru, w którym dzięki 

zainstalowaniu sprzętu podsłuchowego udałoby się uzyskać dowody winy. Ponieważ zawiodły 

tradycyjne sposoby uzyskania informacji, dziennikarka postanowiła po raz kolejny w swojej 

karierze odwołać się do zastosowania niejawnych metod. Pomysł został przedstawiony 25 lutego 

1976 roku Jamesowi Hoge`owi, redaktorowi naczelnemu dziennika ,,Sun-Times”. Decyzja 

kierownictwa redakcji o zakupie tawerny zapadła 23 grudnia. Zgodnie z wstępnymi ustaleniami w 

projekcie mieli uczestniczyć (również poprzez częściową partycypację w kosztach tego 

przedsięwzięcia) miejscowa, niezależna organizacja obywateli The Better Government Association 

(BGA), zajmująca się wykrywaniem patologii instytucji władzy, oraz lokalna stacja WMAQ-TV, 

                                                
5 T. Sadeghian, Undercover reporting: A Zekman trademark, op.cit. 
6
 Clayton Kirkpatrick, redaktor naczelny ,,Tribune”, obawiał się między innymi reakcji prokuratury na publikację, 

ewentualnych roszczeń finansowych w postępowaniu sądowym oraz przeciwny był dużemu budżetowi całego 

przedsięwzięcia liczonemu w dziesiątki tysięcy dolarów (Z. N. Smith, P. Zekman, The Mirage, op. cit., s. 8). 
7 Ibidem, s. 7. 



 5 

należąca do sieci NBC. Od samego początku sporym problemem okazało się utrzymanie pomysłu w 

tajemnicy. Do grona wtajemniczonych w szczegóły projektu należeli: poza P. Zekman i J. Hoge`m, 

redaktorzy dziennika – Ralph Otwell, Stuart H. Loory i Joseph Reilly, prawnik gazety A. Daniel 

Feldmann, fotoreporterzy Gene Pesek i Jim Frost, a spoza redakcji William Recktenwald, szef 

działu śledczego z BGA i jeden z jego pracowników, Douglas Longhini. Do tego grona nieco 

później dołączyli dziennikarz śledczy ,,Sun-Times” Zay N. Smith oraz Jeff Allen, który poprzez 

swoją firmę pomógł załatwić różne formalności i odgrywał rolę jednego z barmanów. Przed tym 

zespołem pojawiły się również problemy natury prawno-etycznej. Projekt ,,usidlenia” 

zamieszanych w proceder łapownictwa urzędników obarczony był dużym ryzykiem, związanym z 

zamiarem wykorzystania rozmaitych pułapek sytuacyjnych, naruszenia ich prywatności, 

zastosowania podsłuchu i rejestracji obrazu
8
. Uznano jednak, że ujawnienie tego bezprawnego 

systemu stanowi większą wartość.  

Rozpoczęte na początku stycznia 1977 roku poszukiwania odpowiedniego lokalu prowadzili 

wspólnie P. Zekman i W. Recktenwald, którzy wcielili się w role pary małżonków – Pam i Ray 

Patterson. Odwiedzani miejscowi restauratorzy chętnie udzielali im informacji nie tylko o 

możliwościach zakupu baru, ale również o wszelkich zagrożeniach towarzyszących prowadzeniu 

własnego biznesu w mieście i sposobach omijania przepisów. Jednym z najwartościowszych 

doradców w tej materii był Phillip J. Barash, zajmujący się pośrednictwem w korumpowaniu 

urzędników przez przedsiębiorców oraz poradami z zakresu oszustw podatkowych i łapówek. Z 

racji swoich umiejętności otrzymał od dziennikarzy przydomek Mr. Fixit. Z uzyskanych ofert 

sprzedaży baru wybrano jedną z najtańszych (by nie obciążać nadmiernie budżetu przedsięwzięcia), 

ale jednocześnie stanowiących - dzięki położeniu lokalu w bezpośrednim sąsiedztwie urzędów 

municypalnych – doskonały punkt obserwacyjny. Tawerna ,,Firehouse” (przy 731 North Wells 

Street) została zakupiona 24 czerwca. Postanowiono zmienić nazwę lokalu. Spośród kilku 

propozycji (między innymi ,,Sunny Tymes Tap”, ,,Golden Scoop”, ,,Le Tappe Lloyd”) 1 lipca 

wybrano zgłoszoną przez W. Recktenwalda ,,Mirage”.  

Pierwsi przekupni inspektorzy pojawili się jeszcze w lipcu, zaledwie kilka dni od 

formalnego rozpoczęcia działalności przez reporterów. W zamian za łapówki pomijali widoczne 

zaniedbania w wyposażeniu i zabezpieczeniu baru. W tym samym czasie dołączył do projektu 

zespół programu ,,60 Minutes”, nadawanego w sieci CBS. Stację telewizyjną w tym 

przedsięwzięciu reprezentowali korespondent Mike Wallace i producent audycji Barry Lando. W 

porozumieniu między obiema redakcjami znalazło się zapewnienie, że materiał w telewizji zostanie 

                                                
8 Ibidem, s. 13. Warto wspomnieć, że lokalna stacja WMAQ-TV wycofała się z udziału w projekcie, podając jako jedną 

z głównych przyczyn wysokie koszty finansowe. 



 6 

nadany w tydzień po pierwszej publikacji na łamach ,,Sun-Times”
9
. Ekipa telewizyjna 

zainstalowała swoje kamery w stojącym przed tawerną samochodzie dostawczym, co umożliwiało 

swobodną rejestrację wydarzeń. Natomiast fotoreporterzy dziennika pracowali w pomieszczeniu 

nad kuchnią, w którym był dogodny punkt obserwacyjny na całe wnętrze lokalu. 

Łączenie przez reporterów obowiązków śledczych z prowadzeniem baru wymusiło na 

kierownictwie gazety wzmocnienie w sierpniu zespołu dodatkowym dziennikarzem 

dochodzeniowym. Wybór padł na Zay N. Smitha, który by uwiarygodnić odgrywaną przez siebie 

rolę nocnego barmana zaliczył specjalny kurs (w trakcie operacji ,,Mirage” występował pod 

nazwiskiem Norty). Reporterzy wykorzystywali każdą nadarzającą się okazję, by sprawdzić 

zachowanie miejskich urzędników odwiedzających służbowo ich tawernę. W późniejszych 

publikacjach ze szczegółami opisali swoje kontakty i okoliczności wręczania łapówek za korzystne 

decyzje. Wśród skorumpowanych inspektorów municypalnych byli między innymi: 

 John J. Khym – inspektor z zakresu hydrauliki; 

 Lieutenant Edgar J. Fitzpatrick – inspektor ds. ochrony przeciwpożarowej (łapówki nie 

przyjął, lecz w zamian za wydanie przychylnej decyzji, nie uwzględniającej dostrzeżonych 

zagrożeń, sugerował dalszą współpracę); 

 Lieutenant Benjamin Jungman – inspektor ds. ochrony przeciwpożarowej; 

 Nicholas Zekich – urzędnik zajmujący się koncesjami na sprzedaż alkoholu. 

Wielkie, oficjalne otwarcie baru nastąpiło 8 września 1977 roku. Reporterzy przez cały czas 

trwania operacji ,,Mirage” skrupulatnie odnotowywali każdą próbę wyłudzenia łapówki przez 

przedstawicieli władz miejskich. Rejestracja fotograficzna oraz nagrania telewizyjne stały się 

później ważnym dowodem w sprawach przeciwko tym osobom. Zebrany materiał z czasem stał się 

wystarczający do zdemaskowania procederu łapówek. Kierownictwo redakcji i sami dziennikarze 

postanowili po czterech miesiącach zakończyć śledztwo. Nastąpiło to 1 listopada. Na tę decyzję 

wpłynęły dodatkowo również inne przyczyny. Dziennikarze z konkurencyjnych mediów 

chicagowskich (szczególnie z ,,Tribune”) coraz natarczywiej próbowali rozszyfrować 

przedsięwzięcie, w które zaangażowała się redakcja ,,Sun-Times”. Groziło to ujawnieniem jego 

szczegółów przed planowanym terminem publikacji, która miała nastąpić w pierwszą niedzielę po 

święcie Dziękczynienia, czyli w około trzy tygodnie po sprzedaniu baru. Dodatkowym powodem 

decyzji o zakończeniu śledztwa stały się przypadki rozpoznania dziennikarzy przez gości baru oraz 

niewtajemniczonych w projekt kolegów z redakcji. Nową właścicielką tawerny stała się Diane 

Banis, była reporterka zlikwidowanego chicagowskiego pisma ,,Today”
10

.  

                                                
9 Ibidem, s. 61. 
10 Ibidem, ss. 201-202 oraz ss. 228-230. Dwie konkurencyjne miejscowe redakcje ,,Tribune” i Daily News” dowiedziały 

się o akcji ,,Sun-Times” w połowie grudnia. 



 7 

Planowany termin pierwszej z cyklu publikacji został przesunięty na początek 1978 roku. 

Okazało się, że zebrany podczas dziennikarskiego śledztwa obszerny materiał wymaga 

uporządkowania (nazwisk, dat, funkcji, pozwoleń) oraz weryfikacji (faktów i rozmów). 

Kierownictwo redakcji ,,Sun-Times” nie chciało również zepsuć publikacjami o korupcji atmosfery 

nadchodzących świąt. 2 listopada J. Hoge zaproponował datę 8 stycznia na publikację 

otwierającego artykułu. Przygotowania do tego wydarzenia nazwano ,,projektem styczeń”. 

Publikacja rozpoczynająca cykl została zamieszczona w niedzielnym wydaniu gazety (,,Buldog 

Edition”) pod tytułem ,,Our ‘Bar’ Uncovers Payoffs, Tax Gyps”. Pod tekstem podpisali się P. 

Zekman i Zay N. Smith. Ilustracją na pierwszej stronie było zdjęcie przedstawiające inspektora ds. 

ochrony przeciwpożarowej w służbowym uniformie w momencie przyjmowania łapówki. Materiał 

ten został rozesłany do 125 dzienników wychodzących w USA i za granicą
11

.  

Reakcja władz municypalnych na ujawnienie procederu łapownictwa była w pierwszych 

dniach po publikacji mało zdecydowana. Zawieszono co prawda czterech inspektorów 

zdemaskowanych w publikacjach (w sumie cały cykl liczył 25 artykułów), ale oczekiwania 

społeczne były większe
12

. Nowy burmistrz Chicago, Michael A. Bilandic, komentując pierwsze 

artykuły dziennika ograniczył się w krótkiej wypowiedzi do stwierdzenia o tak zwanych ,,zgniłych 

jabłkach”, a podlegli mu urzędnicy w sprawie nie wypowiadali się. Jednak już 10 stycznia w biurze 

prewencji przeciwpożarowej utworzono wewnętrzny zespół antykorupcyjny, a kilka dni później to 

samo uczyniono w wydziale budownictwa. 12 stycznia podczas konferencji prasowej M. A. 

Bilandic zapowiedział dokładne sprawdzenie zarzutów postawionych przez gazetę. W tym celu 

zamierzano zatrudnić zewnętrzną firmą kontrolną. Ponadto burmistrz obiecał dokładny przegląd 

procedur inspekcyjnych w podległych mu jednostkach municypalnych zajmujących się 

wydawaniem pozwoleń, koncesji oraz prowadzących nadzór w instytucjach i podmiotach 

gospodarczych na terenie miasta
13

. Znacznie większe znaczenie, jak można przypuszczać, miała 

zapowiedź zajęcia się sprawą nagłośnioną przez ,,Sun-Times” przez Departament Sprawiedliwości 

oraz służby podatkowe. 

Istotny udział w dalszym rozpropagowaniu efektów śledztwa dziennikarskiego miało 

wyemitowanie 15 stycznia, w audycji ,,60 Minutes” stacji CBS, materiału pod tytułem ,,How to 

                                                
11 Ibidem, ss. 238-240. O projekcie ,,Mirage” napisały również tak znane magazyny amerykańskie jak ,,Time” czy 

Newsweek”. Temat ten funkcjonował jako scoop w Associated Press, United Press International i największych 

sieciach telewizyjnych. O szczegółach śledztwa chicagowskich reporterów informowały między innymi rozgłośnie 
radiowe w Szwecji, Irlandii oraz media w RFN (gazeta z Baden-Baden opatrzyła swój tekst tytułem ,,łapówkarska 

knajpka”). Obszerne relacje pojawiły się także w takich prestiżowych tytułach, jak choćby ,,Washington Post”. Miejsce 

opisanej w artykułach akcji – bar ,,Mirage” – odwiedzali liczni goście, a nowa właścicielka tawerny zarabiała na 

popularności tego miejsca dzięki sprzedaży t-shirtów z nadrukiem ,,I inspected the Mirage”.   
12 Barroom Sting. Bribes flowed like beer, op. cit. 
13

 Z. N. Smith, P. Zekman, The Mirage, op. cit., s. 241. Burmistrz przyznał, że publikacje w ,,Sun-Times” przyspieszyły 

tylko jego decyzję o zreformowaniu metod nadzoru, o których ,,myślał od pewnego czasu”. Czy było tak w 

rzeczywistości, czy też była to próba poprawienia pogarszającego się wizerunku władz municypalnych trudno dziś 

stwierdzić.  



 8 

Succeed...”. Emisję programu zaplanowano podczas przerwy w relacji z Super Bowl XII, 

oglądanego tradycyjnie przez miliony amerykańskich rodzin. Spotęgowany w ten sposób rozgłos 

zachęcił redakcję chicagowskiego tabloidu do kontynuacji działań związanych z demaskowaniem 

patologii instytucji władz municypalnych. Uruchomiono specjalną linię telefoniczną dla 

wszystkich, którzy chcieli podzielić się swoimi obserwacjami i doświadczeniami. Dzięki niej oraz 

nadsyłanym do redakcji listom okrywano kolejne przypadki łapownictwa (wysokość łapówek 

wahała się od 50 $ do 10.000 $). Skala zjawiska wymusiła zintegrowanie działań służb 

państwowych – FBI, Departamentu Sprawiedliwości i urzędów podatkowych – zajmujących się 

dokumentowaniem ujawnionego procederu. Z tego samego powodu do zespołu ,,Sun-Times” 

pracującego nad weryfikowaniem wszystkich sygnałów docierających od czytelników przydzielono 

trzeciego reportera – Michaela Flannery`ego. Jeszcze w kwietniu 1978 roku redakcja badała nowe 

wątki w tej sprawie.   

Rozmiary wykrytych zjawisk patologicznych w służbach miejskich można ocenić po 

następstwach prawnych. Trzynastu pracowników zdemaskowanych w publikacjach gazety straciło 

pracę (pięciu inspektorów budowlanych, czterech inspektorów ds. ochrony zdrowia, dwóch 

zajmujących się wydawaniem koncesji na sprzedaż alkoholem, jeden inspektor ds. ochrony 

przeciwpożarowej i urzędnik magistratu). Pod koniec 1978 roku w toczącym się w tej sprawie 

śledztwie federalnym zarzuty postawiono trzydziestu jeden inspektorom (w tym jednemu z 

negatywnych bohaterów publikacji o barze ,,Mirage”). W czerwcu 1979 roku osiemnastu z ich 

zostało skazanych
14

. Burmistrz Chicago powołał do życia dziewięcioosobowe biuro kontroli 

badające przypadki łamania prawa przez miejskich pracowników z rocznym budżetem na 

działalność w wysokości 260.000 $. Tylko w pierwszym roku działalności wpłynęło do tej 

jednostki 577 skarg, na podstawie których wszczęto 271 dochodzeń.  

Nie sposób nie wspomnieć również o negatywnych skutkach ujawnienia opisanego przez 

reporterów ,,Sun-Times” procederu dla burmistrza Chicago. Jego mało stanowcze działania w tej 

sprawie oraz oskarżenia o udział w tak zwanej ,,aferze taksówkarskiej”, wysuwane przez zwolnioną 

z pracy w końcu 1977 roku Jane Byrne, protegowaną poprzedniego burmistrza, przysporzyły mu 

wielu przeciwników wśród mieszkańców miasta. Jego malejąca popularność została wykorzystana 

przez byłą współpracowniczkę, wspomnianą J. Byrne, która najpierw wygrała prawybory w lutym 

1979 roku (przy rekordowej frekwencji na tego typu imprezach wynoszącej ponad 60 procent), by 

w kwietniu we właściwym głosowaniu zwyciężyć dzięki poparciu 82 procent wyborców. 

Przedstawiony przypadek dziennikarskiego dochodzenia nie był realizacją klasycznego 

modelu muckrakingu (wykres poniżej). 

                                                
14 Ibidem, s. 249. Szerzej o efektach dziennikarskiego śledztwa autorzy przywoływanej książki piszą na stronach 249-

255. 



 9 

Muckraking model 

 
śledztwo                     publikacja                         mobilizacja           inicjatywy                    polityczne  

dziennikarskie      (ujawnienie problemu)              opinii                 polityczne                 konsekwencje 
                                                                             publicznej         przedstawiane  

                                                                                                   przez przedstawicieli 

                                                                                                  władzy ustawodawczej 
                                                                                                         i wykonawczej 

 
Źródło: H.L Molotch, D.L. Protess, M.T. Gordon, The Media-Policy Connection: Ecologies of News, w: Political Communication 
Research: Approaches, Studies and Assessments, Vol II, D. Paletz (ed.), Norwood 1996, s. 44. 

 

 Zakłada on bowiem osiągnięcie zamierzonego skutku (działań korygujących w konkretnej 

dziedzinie) w następstwie śledztwa dziennikarskiego i będącej jego efektem publikacji, 

demaskującej poczynania polityków lub instytucji. Model ten przewiduje realizację wszystkich 

stadiów postępowania. W przypadku dochodzenia reporterów w projekcie ,,Mirage” należy raczej 

mówić o działaniach opisanych w jednym z wariantów tej procedury, a mianowicie modelu mało 

znaczącej opinii (inconsequential opinion), zaliczanego do odmian tak zwanego skróconego modelu 

muckrakingu (truncated muckraking model)
15

. Twórcy modelu mało znaczącej opinii zauważyli w 

praktyce dziennikarstwa śledczego takie przypadki, gdy pomyślnie zakończone publikacją 

dochodzenie wywiera pewien wpływ na opinię publiczną, która jest jednak zbyt słaba, by jej presja 

przełożyła się na konkretne zmiany w polityce. Nagłośniony w ten niecodzienny sposób przez 

redakcje chicagowskiego dziennika oraz programu telewizyjnego ,,60 Minutes” proceder 

korupcyjny wśród miejscowych urzędników uznano za najbardziej sensacyjne posunięcie dekady
16

. 

Reporterzy i redakcje zostały docenione nie tylko przez sporą część środowiska dziennikarskiego, 

ale również przez opinię publiczną, która w zdecydowanej większości uwierzyła efektom 

przedstawionego na łamach prasy i na antenie CBS śledztwa. Dowodzi tego ankieta 

przeprowadzona przez ,,Sun-Times” krótko po ujawnieniu tej afery. Wykazała ona, że zastosowane 

w dochodzeniu metody, prowadzące do zdemaskowania i udowodnienia prawdy o patologiach 

struktur lokalnej władzy spotkały się z akceptacją odbiorców. Spośród badanych aż 54 procent 

opowiedziało się za dopuszczalnością wykorzystania metod niejawnego dochodzenia 

dziennikarskiego (40 procent było przeciw używaniu takich sposobów w tym, na przykład, 

podsłuchów). W tej samej ankiecie: 

 60 procent respondentów aprobowało zatajenie przez dziennikarza jego prawdziwej 

tożsamości w trakcie śledztwa; 

 62 procent uznało zastosowanie ,,ukrytej kamery” jako dobrej metody działania; 

 55 procent akceptowało korzystanie przez reporterów z konfidentów; 

                                                
15 H. L. Molotch, D.L. Protess, M.T. Gordon, The Media-Policy Connection: Ecologies of News, w: Political 

Communication Research: Approaches, Studies and Assessments, Vol II, D. Paletz (ed.), Norwood 1996, ss. 46-47, W. 

Adamczyk, Dziennikarstwo śledcze a kryzysy polityczne, (w druku).  
16 H. L. Molotch, D.L. Protess, M.T. Gordon, The Media-Policy Connection: Ecologies of News, op. cit., ss. 46-47. 



 10 

 45 procent godziło się na płacenie przez media za informacje
17

. 

Temat zainicjowany publikacjami dotyczącymi projektu ,,Mirage” stał się na wiele następnych  

tygodni kanwą telewizyjnych programów typu talk-show i plotkarskich rubryk. Choć należałoby to 

uznać za wtórny skutek całego przedsięwzięcia, to również w pewnym stopniu przyczyniało się to 

do nadania rozgłosu sprawie. Znacznie bardziej prestiżowym wydarzeniem było nominowanie 

reporterów ,,Sun-Times” do nagrody Pulitzera. I pomimo tego, że jak pisze Leena Kamath 

dziennikarze tej redakcji zrobili coś, czego prawdopodobnie nie uczyniła wcześniej żadna inna 

redakcja, ich dokonania wzbudziły ostry spór wśród członków kapituły konkursu
18

. Po długiej 

debacie przedstawiciele środowiska amerykańskich mediów uznali racje przeciwników przyznania 

nagrody za to przedsięwzięcie reporterom chicagowskiego tabloidu. Najzagorzalszymi oponentami 

byli Ben Bradlee z ,,The Washington Post” i Eugene Patterson z ,,St. Petersburg Times”. 

Przekonywali oni, że wyróżnienie w ten sposób niejawnych metod zbierania informacji, 

odwołujących się przecież do podstępu, byłoby nadużyciem. Koresponduje to z argumentacją 

przedstawioną przez Jacka Fullera, autora książki ,,News Values”. Uważa on, że stosowanie takich 

metod przez dziennikarzy powinno być powodem do wstydu z trzech powodów: 

1. w takich przypadkach są zazwyczaj jeszcze inne sposoby zdobycia informacji, a 

podstęp jest ,,drogą na skróty”; 

2. takie postępowanie tworzy środowisko, w których toleruje się kłamstwo, a to jest 

niezwykle niebezpieczne w zawodzie dziennikarskim; 

3. największym zobowiązaniem gazety wobec odbiorców jest prosta prawda
19

. 

Rozstrzygnięcie kwestii dozwolonego zakresu wykorzystania w dziennikarskim śledztwie 

niejawnych metod związanych z opisywanym dochodzeniem sprzed trzydziestu lat do dziś budzi 

wiele wątpliwości. W 2006 roku SPJ zorganizowało ogólnokrajową konferencję dla przedstawicieli 

środowiska (z udziałem bohaterów tamtego przedsięwzięcia), poświęconą analizie odkrywania 

prawdy w niekonwencjonalny sposób
20

. Poza względami etycznymi, na pewno istotnymi z punktu 

widzenia warsztatu, przedsięwzięcie ,,Mirage” zmusza również do refleksji nad skutecznością 

dochodzeń prowadzonych z wykorzystaniem niejawnych metod zbierania informacji. Angażując 

duże fundusze i czas redakcji ,,Sun-Times” udało się co prawda doprowadzić do poinformowania 

                                                
17 W. L. Rivers, C. Mathews, Etyka środków przekazu, Warszawa 1995, s. 112. Emisja materiału w programie ,,60 

Minutes” (nadawanego od 1969 roku) przyczyniła się niewątpliwie do wzrostu popularności wśród widzów programów 

interwencyjnych. W samej sieci CBS do końca lat 80. XX wieku uruchomiono jeszcze dwie podobne audycje: ,,20/20” i 
,,48 Hours”. Podobnie zachowały się pozostałe wielkie amerykańskie sieci telewizyjne. W połowie lat 90. ABC 

uruchomiło trzy takie programy, NBC dwa, a sieć FOX jeden (R. W. Baker, Truth, Lies, and Videotape, op. cit.). 
18 L. Kamath, Ethics: Does it Apply to You?, www.ourkarnataka.com/Articles/lee/lee_ethics.htm. 
19 J. Fuller, News Values. Ideas for an Information Age, Chicago-London 1997, s. 51. O rozterkach kapituły nagrody 

Pulitzera w tej sprawie zobacz również T. Griffith, Worried and Without Friends at Court, ,,Time” 18.06.1979, B. 

Steel, Hidden cameras: High Powered and High-Risk, ,,Communicator” September 1997, M. Palczewski, O 

problematyczności metod dziennikarstwa śledczego, op. cit., s. 65, M. Miner, Undercover Journalism`s Last Call, 

4.10.2002r. www.chicagoreader/hottype/2002/021004_1.html. 
20 www.spj.org/projectwatchdog.asp. 



 11 

obywateli o nielegalnym i ze wszech miar szkodliwym procederze, czy jednak fakt, że opinia 

publiczna dowiedziała się o przestępstwie, był wystarczającą nagrodą za wysiłek włożony w to 

postępowanie.  Dodatkowo Harvey L. Molotch, David L. Protess i Margaret T. Gordon postawili 

kłopotliwą tezę, że w efekcie reporterskiego śledztwa poza ukaraniem stosunkowo niewielkiego 

grona osób zamieszanych w sprawę nie podjęto działań systemowych, które wyeliminowałyby tę 

patologię w przyszłości
21

. Opisane wcześniej decyzje burmistrza Chicago M. Bilandica istotnie 

wskazywałyby raczej na doraźny charakter reakcji władz na zdemaskowany proceder. Celem tych 

posunięć było w większym stopniu, jak można przypuszczać, doprowadzenie do redukcji liczby 

przypadków bezprawnych zachowań wśród pracowników municypalnych niż położenie kresu tej 

patologii (to ostatnie wydaje się mało prawdopodobne z powodu istnienia obiektywnych przesłanek 

– tego typu pozaprawne formy postępowania są obecne w każdym bez wyjątku systemie jako jego 

nieodłączna część i całkowite pozbycie się ich wydaje się rzeczą raczej niemożliwą). Większe 

znaczenie przypisać należy zintegrowanym działaniom FBI, Departamentu Sprawiedliwości oraz 

służb podatkowych, które w sposób zinstytucjonalizowany zajęły się opisanym problemem. 

Oceniając skuteczność dziennikarskich śledztw i ich zakres oddziaływania na rzeczywistość 

społeczno-polityczną należy pamiętać, że rola mediów kończy się zazwyczaj wraz z ujawnieniem 

nielegalnych praktyk. Na działania instytucji publicznych, będące następstwem takiej demaskacji, 

środki masowego przekazu nie mają już możliwości bezpośredniego wpływu. Z tego punktu 

widzenia uznać należy dochodzenie w barze ,,Mirage” za sukces śledczych, a nade wszystko za 

ważny element realizowania w praktyce funkcji kontrolnej wobec władzy.  

                                                
21 H. L. Molotch, D.L. Protess, M.T. Gordon, The Media-Policy Connection: Ecologies of News, op. cit., s. 47. 


