Communities in AMUR
Select a community to browse its collections.
Recent Submissions
Szczęśliwe zakończenie poszukiwań. „Kinder-Gartenlaube” jako źródło ilustracji do baśni „O krasnoludkach i o sierotce Marysi”
(2025-03-31) Czernow, Anna Maria; Krzak-Weiss, Katarzyna; Wieczorkiewicz, Aleksandra
The paper aims to present a discovery that entails settlement of the source of illustration employed by Michał Arct in the first edition of Maria Konopnicka’s “O krasnoludkach i o sierotce Marysi“ (Little Orphan Mary and the Gnomes) (Warsaw 1896) that was a German periodical for children “Kinder-Gartenlaube.” In its 11 issues published between 1887 and 1890 the researchers have found every single image that several years later was used in the Warsaw edition. A detailed examination of the illustrations and the texts that accompanied them in their original context allow to state that Konopnicka knew both, and due to diversity of ways to refer to them she proved to have been a master interpreter, a translator and an author of poetic ekphrasis for whom the material delivered by the publisher did not become a limitation, but rather a catalyser of imagination.
Chrzcielny wymiar życia chrześcijanina. Analiza retoryczna Rz 5-8
(2025) Morozowicz, Witold; Podeszwa, Paweł. Promotor
Celem pracy jest ustalenie chrzcielnego wymiaru życia chrześcijanina. W tym celu analizie zostaną poddane Rz 6 i Rz 8. W pracy posługuję się metodą retoryczną oraz historyczno-krytyczną. W podtytule mowa jest o analizie retorycznej Rz 5-8. Otóż Rz 5-8 stanowi odrębną jednostkę retoryczną, aby zrozumieć przesłanie zawarte w Rz 6 i Rz 8, konieczne staje się uwzględnienie kontekstu, w jakim Apostoł umieścił oba rozdziały, ich roli w argumentacji Pawła, dlatego tez w pierwszym rozdziale podejmujemy się delimitacji jednostki retoryczno-literackiej, a następnie przedstawiamy strukturę retoryczną wyodrębnionej jednostki. Następnym krokiem będzie znalezienie i ukazanie powiązań pomiędzy Rz 6 i Rz 8. Drugi i trzeci rozdział mają podobną strukturę. Na początku prezentowany jest w nich zarys argumentacji prowadzonej przez Pawła w badanym przez nas fragmencie, następnie przedstawiamy motywy chrzcielne obecne w poszczególnych rozdziałach i poddajemy je analizie. Czwarty rozdział stanowi właściwą realizację problemu badawczego rozprawy. Stanowi on dopełnienie rozważań poczynionych w dysertacji. Poprzez ukazanie rozwoju motywów chrzcielnych z Rz 6 w Rz 8 ukazujemy chrzcielny wymiar życia chrześcijanina.
The purpose of this paper is to establish the baptismal dimension of the Christian life To this end, Rom 6 and Rom 8 will be analysed. The paper uses the rhetorical and historical-critical method. The subtitle refers to a rhetorical analysis of Rom 5-8. Well, Rom 5-8 constitutes a separate rhetorical unit, in order to understand the message contained in Rom 6 and Rom 8, it becomes necessary to take into account the context in which the Apostle placed the two chapters, their role in Paul's argumentation, therefore, in the first chapter we undertake a delimitation of the rhetorical and literary unit and then present the rhetorical structure of the isolated unit. The next step will be to find and show the connections between Romans 6 and Romans 8. The second and third chapters follow a similar structure. They first present an outline of the argumentation pursued by Paul in the passage we are examining, followed by a presentation of the baptismal motifs present in each chapter and an analysis of them. The fourth chapter is the actual realisation of the research problem of the dissertation. It completes the considerations made in the dissertation. By showing the development of baptismal motifs from Rom 6 in Rom 8, we show the baptismal dimension of the Christian life.
Literatur als Kulturpolitisches Medium: Länderschwerpunkte der Frankfurter Buchmesse und das Auswärtige Amt
(2024) Zajas, Paweł
The article focuses on the Federal Foreign Office’s participation in the conceptual preparation and implementation of the foci of interest of the Frankfurt Inter- national Book Fair. The argument proceeds in three steps. First, it is claimed that the very first focus of interest on Latin American literature (1976) goes back to the 1960s when in originated in long-term goals of German development policy. Secondly, the article documents the conflicts between the Foreign Office and the Institut für Auslandsbeziehungen (IfA) during the preparation of the Latin America Colloquium (1976). Thirdly, the connection between the federal government’s development policy and the focal topic ‘Africa asserts its identity’ is put under scrutiny.
Enseigner les compétences interprétatives à l’oral. Cadre rhétorique et générique du débat
(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2017) Wojciechowska, Bernadeta
Strategie działania inteligentnych systemów wspierających kształcenie operujące na danych nieprecyzyjnych
(2025) Szczepański, Marcin; Marciniak, Jacek. Promotor
Niniejsza praca ma na celu zaproponowanie metody adaptacji treści w kursie e-learningowym pozwalającej na wykorzystanie różnych zjawisk dydaktycznych. W rozprawie jest prezentowana architektura kursu z adaptacyjną zawartością, która posłuży do opracowania metody adaptacji opartej na wybranych nieprecyzyjnych danych dydaktycznych, wykorzystując sterowanie rozmyte. W pracy zostaje dokonany przegląd dostępnych innych rozwiązań w obszarze realizowania różnych strategii dydaktycznych. Praca ilustruje również problemy związane z pozyskiwaniem i przetwarzaniem różnych danych dydaktycznych oraz przedstawia metody modelowania danych nieprecyzyjnych. Ponadto, zostaje dokonana ewaluacja różnych sterowników rozmytych w porównaniu z wybranymi algorytmami uczenia maszynowego. Rozprawa prezentuje różne strategie działania inteligentnych systemów wspierających kształcenie, a także omówiony jest proces implementacji i pozyskiwania danych z kursu z adaptacyjną zawartością.
This dissertation aims to propose a method for content adaptation in an e-learning course to leverage various learning phenomena. The study introduces a course architecture featuring adaptive content, which will serve as the foundation for developing an adaptation technique utilizing selected imprecise educational data through fuzzy control. The document surveys existing solutions within the domain of implementing various teaching strategies. It also delineates the challenges associated with acquiring and processing varied educational data, emphasizing the issue of modeling imprecise data. Furthermore, the effectiveness of various fuzzy controllers is compared with machine learning algorithms. Various strategies for the operation of intelligent tutoring systems are presented in the dissertation, along with discussions on the implementation process and data collection within a course with adaptive content.
Chiny w oczach hiszpańskiego dominikanina na podstawie "Hechos de la Orden de Predicadores en el Imperio de China"
(2025) Ewertowski. Piotr; Witkowski, Rafał. Promotor
Celem rozprawy doktorskiej jest ocena wiarygodności i analiza rękopisu "Hechos de la Orden de Predicadores en el Imperio de China", autorstwa hiszpańskiego dominikanina Victorio Riccio (1621 - 1685). Rękopis zawiera nie tylko opowieści o życiu i męczeństwie chrześcijan w Państwie Środka, w okresie burzliwych przemian dynastycznych, lecz zawiera także opis chińskich zwyczajów i religii z perspektywy misjonarza katolickiego – znajduje się tu także unikalna relacja Ricciego z jego osobistego spotkania z generałem Zhengiem Chenggongiem. Rękopis zawiera bogate źródło informacji na temat relacji pomiędzy mniejszością chińską, władzami hiszpańskimi i rdzenną ludnością Manili. Rozprawa składa się z 4 rozdziałów. W pierwszym rozdziale przedstawiono biografię Victorio Ricciego oraz aktualny stan badań nad rękopisami, a także historię autografu i zachowanych kopii. Rozdział drugi stanowi merytoryczne wprowadzenie w świat, w którym żył Victorio Riccio. Trzeci z kolei przedstawia osoby i miejsca ukazane w rękopisie. Rozdział czwarty to analiza świata w oczach autora rękopisu i wiarygodności jego przekazu. "Hechos de la Orden de Predicadores en el Imperio de China" jest cennym źródłem informacji na temat historii Kościoła w Chinach i hiszpańskiej kolonii na Filipinach, a także na temat relacji pomiędzy różnymi kulturami Azji Wschodniej w XVII wieku. Informacje zawarte w rękopisie są w dużej mierze wiarygodne, z pewnymi zastrzeżeniami. Należy pamiętać, że celem autora jest ukazanie wielkiego dzieła, jakiego dokonuje Bóg poprzez dominikanów w Chinach oraz udowodnienie, że „chińskie obrzędy” nie są konieczne w ewangelizacji Chin, a wręcz mogą być nawet szkodliwe.
The aim of the doctoral dissertation is to assess the reliability and analysis of the manuscript "Hechos de la Orden de Predicadores en el Imperio de China", by the Spanish Dominican Victorio Riccio (1621 - 1685). The manuscript contains not only stories about the life and martyrdom of Christians in the Middle Kingdom, during the turbulent dynastic transition, but also includes a description of Chinese customs and religions from the perspective of a Catholic missionary – there is also a unique account of Ricci's personal meetings with general Zheng Chenggong. There is a rich source of information in the manuscript, of relations between the Chinese minority, the Spanish authorities, and the indigenous people in Manila. The dissertation consists of 4 chapters. The first chapter presents Victorio Ricci's biography and the current state of manuscript research, as well as the history of the autograph and surviving copies. The second chapter is a factual introduction of the world, in which Victorio Riccio lived. The third, in turn, presents people and places portrayed in the manuscript. The fourth chapter is an analysis of the world, in the eyes of the manuscript’s author and the reliability of his message. "Hechos de la Orden de Predicadores en el Imperio de China", is a valuable source of knowledge about the history of the Church in China and the Spanish colony in the Philippines, as well as the relations between different cultures in East Asia in the 17th century. The information contained in the manuscript is largely reliable, with some reservations. It should be remembered that the author's goal is to show the great work that God does, carried out by the Dominicans in China, and to prove that "Chinese rites" are not necessary in the evangelization of China, rather they are even harmful.
Are Scientists Changing their Research Productivity Classes When They Move Up the Academic Ladder?
(2025-01-23) Kwiek, Marek; Roszka, Wojciech
We approach productivity in science in a longitudinal fashion: We track scientists’ careers over time, up to 40 years. We first allocate scientists to decile-based publishing productivity classes, from the bottom 10% to the top 10%. Then, we seek patterns of mobility between the classes in two career stages: assistant professorship and associate professorship. Our findings confirm that radically changing publishing productivity levels (upward or downward) almost never happens. Scientists with a very weak past track record in publications emerge as having marginal chances of becoming scientists with a very strong future track record across all science, technology, engineering, mathematics, and medicine (STEMM) fields. Hence, our research shows a long-term character of careers in science, with one’s publishing productivity during the apprenticeship period of assistant professorship heavily influencing productivity during the more independent period of associate professorship. We use individual-level microdata on academic careers (from a national registry of scientists) and individual-level metadata on publications (from the Scopus raw dataset). Polish associate professors tend to be stuck in their productivity classes for years: High performers tend to remain high performers, and low performers tend to remain low performers over their careers. Logistic regression analysis powerfully supports our two-dimensional results. We examine all internationally visible Polish associate professors in five fields of science in STEMM fields (N = 4,165 with Nart = 71,841 articles).
Once Highly Productive, Forever Highly Productive? Full Professors’ Research Productivity from a Longitudinal Perspective
(2024-02-23) Kwiek, Marek; Roszka, Wojciech
This longitudinal study explores persistence in research productivity at the individual level over academic lifetime: can highly productive scientists maintain relatively high levels of productivity. We examined academic careers of 2326 Polish full professors, including their lifetime biographical and publication histories. We studied their promotions and publications between promotions (79,027 articles) over a 40-year period across 14 science, technology, engineering, mathematics, and medicine (STEMM) disciplines. We used prestige-normalized productivity in which more weight is given to articles in high-impact than in low-impact journals, recognizing the highly stratified nature of academic science. Our results show that half of the top productive assistant professors continued as top productive associate professors, and half of the top productive associate professors continued as top productive full professors (52.6% and 50.8%). Top-to-bottom and bottom-to-top transitions in productivity classes occurred only marginally. In logistic regression models, two powerful predictors of belonging to the top productivity class for full professors were being highly productive as assistant professors and as associate professors (increasing the odds, on average, by 179% and 361%). Neither gender nor age (biological or academic) emerged as statistically significant. Our findings have important implications for hiring policies: hiring high- and low-productivity scientists may have long-standing consequences for institutions and national science systems as academic scientists usually remain in the system for decades. The Observatory of Polish Science (100,000 scientists, 380,000 publications) and Scopus metadata on 935,167 Polish articles were used, showing the power of combining biographical registry data with structured Big Data in academic profession studies.
Using Large-Scale Bibliometric Data in Higher Education Research. Methodological implications from three studies
(2024-03-23) Kwiek, Marek; Horta, Hugo; Powell, Justin J.W.
All fields of knowledge are challenged to adopt newer, more sophisticated methodologies to cope with growing complexity. Phenomena under study require further multidisciplinary and mixed methods collaborations to achieve expertise able to improve research strategies and practices. Furthermore, traditional methodological approaches face limits to their analytical reach. Here, we demonstrate opportunities from adopting newer, more sophisticated methodologies in the field of higher education (HE) research by comparing three case studies. We argue that such methods and data innovate the mapping and understanding of global HE. These studies uncover novel field characterizations, enabled via analysis of tens of thousands of HE authors and articles over several decades to assess how journal publication, topics, and levels of analysis (individual, organizational, and system) have evolved. Our results imply that to better understand the future of HE worldwide and to address growing challenges, newer methodological directions and data sources will be key to facilitate more comprehensive examinations of the globalizing field. However, our analysis also highlights the technical and learning challenges in implementing these methodologies; thus, we argue for the need to promote more sophisticated methodological training of current and future generations of HE researchers as well as strengthened collaborations across disciplinary, methodological, and cultural boundaries.
Diaspora and City Diplomacy: A Case Study of the Cooperation Between the Italian-Polish Association of the City and Province of Salerno and Bolesławiec
(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM w Poznaniu, 2024) Raczyński, Rafał; Kowalska, Kamila
In recent years, both diasporas and cities have become important non-state actors in international relations. This development has spurred new subcategories of diplomacy, i.e. “diaspora diplomacy” and “city diplomacy.” However, there is a lack of research and publications linking the diplomatic activity of these two actors. The article presents a case study of international cooperation developed between various sub-state actors from Poland and Italy. This collaboration was initiated and jointly implemented by a Polish diaspora organization, with the support of the Polish diplomatic corps. The study aims to show the dynamic interactions and benefits arising from collaboration between different actors operating at the intersection of public, cultural, and economic diplomacy. The article consists of three main sections. In section one, we define the concepts of “diaspora diplomacy” and “city diplomacy.” The second section presents a description of activities undertaken as part of the analyzed project. In the third section, we present the role and importance of the key stakeholders involved in this initiative, highlighting the outcomes and benefits of cross-sector collaboration.
W ostatnich latach zarówno diaspory, jak i miasta zyskały miano ważnych niepaństwowych aktorów stosunków międzynarodowych. Jednym z wyrazów takiego stanu rzeczy stało się powstanie nowych subkategorii dyplomacji tj. dyplomacji diaspor oraz dyplomacji miast. Brakuje jednak badań i publikacji, które łączyłyby działania dyplomatyczne tych dwóch aktorów. Artykuł stanowi studium przypadku współpracy międzynarodowej rozwiniętej pomiędzy różnorodnymi podmiotami subpaństwowymi z Polski i Włoch, zainicjowanej i współrealizowanej przez polską organizację diasporyczną, przy wsparciu polskiego korpusu dyplomatycznego. Celem pracy jest ukazanie dynamiki działań i korzyści wynikających ze współdziałania różnych podmiotów w obszarze lokującym się na styku dyplomacji publicznej, kulturalnej i ekonomicznej. Artykuł składa się z trzech zasadniczych sekcji. W części pierwszej definiujemy pojęcia dyplomacji diaspor i dyplomacji miast. Sekcja druga stanowi opis działań podejmowanych w ramach analizowanego przedsięwzięcia. W sekcji trzeciej prezentujemy rolę i znaczenie najważniejszych podmiotów zaangażowanych w realizację inicjatywy. W tej części przedstawiamy również kluczowe efekty i korzyści wynikające z międzysektorowej współpracy.