Repository logo

Communities in AMUR

Select a community to browse its collections.

Now showing 1 - 33 of 33

Recent Submissions

Item
Dyskurs pedagogiczny w kobiecej prozie rosyjskiej XXI wieku w aspekcie genderowym
(2024) Terno-Jeleńska, Weronika; Popiel-Machnicki, Wawrzyniec. Promotor
Niniejsza rozprawa poświęcona jest charakterystyce dyskursu pedagogicznego w kobiecej prozie rosyjskiej XXI wieku w aspekcie genderowym. Głównym celem pracy stała się analiza-interpretacja czterech dzieł współczesnej literatury rosyjskiej autorstwa kobiet, a więc: noweli "Okolicznik czasu" (2012) Anny Matwiejewej; dziennika-życiorysu "Jak dziennik. Opowiadania nauczycielki" (2012) Mariny Aromsztam; współczesnej powieści "Nauczycielka" (2013) Natalji Tierientjewej; powieści-dziennika "Choinka. Ze szkoły z miłością, lub Dziennik nauczycielki" (2013) Olgi Kamajewej. Rozprawa składa się z trzech rozdziałów, Wstępu, Zakończenia, Streszczenia w języku rosyjskim, polskim i angielskim i Bibliografii. This dissertation is devoted to the characteristics of pedagogical discourse in Russian women's prose of the 21st century in the gender aspect. The main purpose of the work was the analysis-interpretation of four works of modern Russian literature by female authors, that is: the novella "The of four works of modern Russian literature by female authors, that is: the novella "The Circumstance of Time" (2012) by Anna Matveeva; the life diary "Like a diary. Stories of the teacher" (2012) by Marina Aromshtam; the contemporary novel "Teacher" (2013) by Natalya Terenteva; the diary novel "Christmas Tree. From School with Love, or Diary of a Teacher" (2013) by Olga Kamaeva.The dissertation consists of three chapters, Introduction, Conclusion, Summary in Russian, Polish and English and Bibliography. Диссертация посвящена характеристике педагогического дискурса в русской женской прозе XXI века в гендерном аспекте. Основной целью работы стал анализ-интерпретация четырех произведений современной русской литературы женского авторства, то есть: новеллы "Обстоятельство времени" (2012) Анны Матвеевой; дневника-жизнеописание "Как дневник. Рассказы учительницы" (2012) Марины Аромштам; современного романа "Училка" (2013) Натальи Терентьевой; романа-дневника "Елка. Из школы с любовью, или Дневник учительницы" (2013) Ольги Камаевой. Диссертация состоит из трех глав, Введения, Заключения, Резюме на русском, польском и английском языках и Библиографии.
Item
Rola gier wideo w konstruowaniu tożsamości młodych mężczyzn - studium socjopedagogiczne
(2024) Matkowski, Sylwester; Gromkowska-Melosik, Agnieszka. Promotor
Rozprawa składa się z części teoretycznej i empirycznej. W części teoretycznej analizowane są gry wideo w kontekście popkultury, krytyczne i apologetyczne stanowiska wobec obu oraz ich miejsce w pedagogice. Przedstawiono historię gier wideo, zwracając uwagę na ich uwikłanie w dyskursy męskości. Omówiono teorie związane z badaniami nad grami, w tym zagadnienia takie jak ergodyczność, immersja i proceduralna retoryka. Ostatni rozdział teoretyczny dotyczy męskości, tożsamości płciowej i socjalizacji płciowej. Badania jakościowe, o charakterze eksploracyjnym, przeprowadzono metodą wywiadu z 12 mężczyznami, analizując ich postrzeganie męskości w kontekście preferowanych stylów gry: rywalizacji (wertykalna socjalizacja) i wcielania się w postacie (horyzontalna socjalizacja) a sposobów odczytywania/kreowania i subwersji znaczeń męskości. Wyniki badań wskazują, że gracze zarówno odczytują, jak i nadają znaczenia męskościom, zarówno zgodnie, jak i opozycyjnie wobec treści zawartych w grach. Praca wskazuje na potrzebę rozwoju kompetencji cyfrowych wśród rodziców i pedagogów oraz uznania roli gier wideo w socjalizacji młodych mężczyzn, co mogłoby pomóc w kontestowaniu hegemonicznych wzorców męskości. Poruszono także zagrożenia, takie jak stereotypizacja i polaryzacja wzorców męskości oraz budowanie tożsamości opartej na neoliberalnym indywidualizmie. The dissertation consists of both theoretical and empirical parts. The theoretical section analyzes video games in the context of pop culture, examining both critical and apologetic perspectives, as well as their place in pedagogy. It presents the history of video games, highlighting their entanglement in discourses of masculinity. Theories related to game studies are discussed, including concepts such as ergodicity, immersion, and procedural rhetoric. The final theoretical chapter focuses on masculinity, gender identity, and gender socialization. Qualitative research, of an exploratory nature, was conducted through interviews with 12 men, analyzing their perceptions of masculinity in the context of preferred gaming styles: competition (vertical socialization) and role-playing (horizontal socialization), as well as the ways of interpreting, creating, and subverting meanings of masculinity. The research findings indicate that players both interpret and ascribe meanings to masculinity, aligning with or opposing the content found in games. The dissertation highlights the need to develop digital competencies among parents and educators and to recognize the role of video games in the socialization of young men, which could help in challenging hegemonic models of masculinity. It also addresses risks such as stereotyping, polarization of masculinity models, and the construction of identity based on neoliberal individualism.
Item
Left–right political orientation fails to explain environmental attitudes of Europeans outside Western Europe: exploring the moderating role of party positions and issue salience
(2024-09-09) Baranowski, Mariusz; Huber, Robert A.; Jabkowski, Piotr; Szulecka, Julia
While conventional wisdom holds that right-wing individuals tend to present more negative attitudes toward environmental protection, McCright and colleagues (2016) find no clear relationship between political ideology and environmental attitudes in Central and Eastern Europe. The reason for this finding remains speculative. Our study expands on this phenomenon by exploring how party competition and, thereby, parties’ focus on a specific issue moderate this ideology-environment link at an individual level across 28 European countries. Using individual level-data from the European Value Study and party-level estimates from the Chapel Hill Expert Survey, our findings emphasize that respondents’ political orientation predicts their environmental attitudes more strongly when their preferred party prioritizes environmental issues. Notably, the left-right connection weakens when parties downplay environmental concerns, revealing why such issues have less impact in Central and Eastern, and Southern European political landscapes. This underscores the contextual boundaries of
Item
The Political and Mental Aspects of Ukraine Integration with Europe
(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, 2024-06-15) Hordiichuk, Olha; Dekert, Tomasz; Lysetska, Yulia
This research paper examines Ukraine’s path towards European integration. From the 10th to the 12th centuries, Ukraine – then known as Kyivan Rus’ – was a strong independent state, but due to internal conflicts and conquests, it became weakened and fell under the influence of other state entities. From the 17th century onwards, as a result of the Pereyaslav agreements (1654 and 1659) between the Cossacks and Moscow, Ukraine found itself increasingly under the sway of Russia, a situation that persisted until the collapse of the “prison of the peoples”, the Soviet Union. Despite Russian propaganda portraying Ukraine as an integral part of Russia for a long time due to shared history and culture, in reality, modern Ukraine and Russia are two different countries with distinct political systems, development trajectories, identities, mentalities, fundamental values, and traditions. Ukrainian society, though subjected to Sovietization during communist times and later targeted by political and propaganda actions from the Russian Federation, stands fundamentally opposed to the authoritarian Russian society and closer to the democratic European community. For centuries, Russian authorities sought to colonize and exploit Ukraine for their own interests, attempting to erase Ukrainian identity, language, traditions, and rewriting Ukrainian history, yet they failed to fully assimilate the Ukrainian people despite numerous manipulations and crimes against them. The European, Western development trajectory of Ukraine and its desire to break away from Russia’s sphere of influence is one of the main reasons for the current full-scale war. The greatest similarities between Ukraine and European states at the level of mentality include Ukrainian love for freedom, individualism, and desire for democracy, in contrast to Russian despotism and authoritarianism. These distinct features of the Ukrainian mentality have historically preserved and revived the Ukrainian nation, aiding in its further development and providing hope for its future not only geographically and economically but also mentally and spiritually.
Item
Język prawa tureckiego na podstawie wybranych zagadnień prawa karnego w przekładzie na język polski
(2024) Kologlu, Małgorzata; Jankowski, Henryk. Promotor
Przyczynkiem do napisania poniższej pracy był brak opracowań, dotyczących zagadnienia szeroko rozumianego przekładu sądowego z języka tureckiego na polski, co stanowiło duży problem dla autorki pracy, która w trakcie wieloletniej pracy tłumaczeniowej prawnie powiązanych dokumentów zmuszona została do przeprowadzenia badań we własnym zakresie. Tematem niniejszej rozprawy jest język tureckiego języka prawnego i prawniczego na podstawie wybranych zagadnień z zakresu prawa karnego w przekładzie na język polski. Z uwagi na rozpiętość pojęcia prawa w poniższej pracy autorka skupia się na jednej szczególnej gałęzi prawa, jaką jest prawo karne. Ustalenie zakresu gałęzi prawa, który jest przedmiotem badań, ma decydujący wpływ na określenie jednostek transladive i docelowo proces ustalenia optymalnego ekwiwalentu w języku docelowym. Zagadnienie to ma największy wpływ na określenie znaczenia tekstu źródłowego i określenie target text significators w przypadku zjawiska, chociażby polisemii terminów prawnych (Matulewska 2013: 122–123). W uzasadnionych sytuacjach przeprowadzona zostaje również analiza porównawcza definicji i przepisów z zakresu prawa cywilnego, które uznane zostają za konieczne uzupełnienie. Praca ma charakter empiryczny i ma na celu przedstawienie cech szeroko rozumianego języka tureckiego prawa karnego z uwzględnieniem języka prawnego i prawniczego oraz zagadnień, które powodują szczególne trudności w przekładzie na język polski. The present study was motivated by the dearth of scholarly literature addressing the subject of Turkish-to-Polish court translation, which posed a considerable challenge for the author, an experienced legal translator who has been involved in the translation of legally related documents for an extended period. The primary focus of this dissertation is specifically selected aspects of the language of Turkish criminal law, and its translation into Polish. Given the extensive scope of the concept of law, the author narrows the focus of this study to solely criminal law. The delimitation of the legal branch under investigation plays a pivotal role in determining translational units and, ultimately, establishing the optimal equivalents in the target language. This factor significantly influences the interpretation of the source text and the identification of target text significators, particularly in cases involving the polysemy of legal terms (Matulewska, 2013: 122-123). Moreover, in justified circumstances, a comparative analysis of definitions and provisions within the realm of civil law is undertaken to provide necessary supplementation. The empirical nature of this study aims to present the characteristics of the Turkish legal language, encompassing both legal and juridical language, and address the specific challenges encountered in translating into Polish. Additionally, it seeks to determine which established language features exert the most significant impact on translation difficulty and which translational approaches yield the most optimal results.
Item
Zastosowanie teorii zbiorów rozmytych w klasyfikacji dominującej dyscypliny naukowej autorów w naukometrii
(2024) Szymula, Łukasz; Dyczkowski, Krzysztof. Promotor; Kwiek, Marek. Promotor
Jednym z głównych zagadnień w naukometrii jest klasyfikacja dyscyplin naukowych autorów, co ma znaczący wpływ na ocenę ich dorobku naukowego. Tradycyjne metody, oparte na prostych algorytmach i ograniczonej interpretacji danych, często prowadzą do niejednoznaczności w klasyfikacji. W pracy zaproponowano zastosowanie teorii zbiorów rozmytych, stworzonej przez Lotfiego Zadeha, jako rozwiązanie tego problemu. Teoria ta pozwala na modelowanie nieprecyzyjności informacji i oferuje nowe perspektywy dla uzyskania jednoznacznej klasyfikacji dyscyplin w dużej skali. Głównym celem pracy jest zbadanie możliwości wykorzystania teorii zbiorów rozmytych do ulepszenia algorytmu klasyfikacji dominującej dyscypliny naukowej autorów posługując się wartością modalną. Przeprowadzone przeze mnie badania miały na celu nie tylko teoretyczne zrozumienie wpływu zastosowania tej teorii na klasyfikację, ale również praktyczne sprawdzenie skuteczności proponowanych modyfikacji na podstawie pełnej bibliometrycznej bazy danych Scopus udostępnionej w platformie ICSR Lab, Elsevier. Hipotezy badawcze skupiały się zarówno na możliwości zwiększenia jednoznaczności klasyfikacji poprzez identyfikację kluczowych pojęć z obszaru naukometrii, jak i na określeniu podobieństwa klasyfikacji uzyskanej przez zaproponowane modyfikacje z powszechnie stosowanym podejściem, które nie uwzględnia nieprecyzyjności informacji. W badaniu wykorzystano najpopularniejsze metody z teorii zbiorów rozmytych, dzięki którym usprawniono proces klasyfikacji dyscyplin naukowych autorów. Pierwsze zaproponowane rozwiązanie obejmowało wykorzystanie zmiennych lingwistycznych reprezentowanych przez trzy poziomy intensywności: niskie, średnie i wysokie. Kolejnym skutecznym rozwiązaniem okazało się zbudowanie sterowników rozmytych do tworzenia bardziej elastycznych reguł klasyfikacji. Ostatnie podejście obejmowało agregacje wartości rozmytych operatorami OWA. Dzięki tym trzem propozycjom, uzyskano bardziej jednoznaczną klasyfikację autorów w naukometrii. Wykorzystanie tej metody pozwoliło na poprawę jednoznacznej klasyfikacji z około 69% do ponad 95%. Dzięki zastosowanym modyfikacjom jednoznaczna klasyfikacja autorów wzrosłą zatem o ponad 37% w porównaniu do podejścia, które nie uwzględnia nieprecyzyjności informacji. Wyniki moich badań wskazują na znaczącą rolę stosowania teorii zbiorów rozmytych w naukometrii, co otwiera drogę do dalszych badań w obu dziedzinach. One of the main issues in Scientometrics is the classification of authors' scientific disciplines, which has a significant impact on the evaluation of their scientific output. Traditional methods, based on simple algorithms and limited interpretation of data, often lead to ambiguities in classification. This thesis proposes the use of fuzzy set theory, developed by Lotfi Zadeh, as a solution to this problem. This theory allows to model the imprecision of information and offers new perspectives for achieving unambiguous classification of disciplines on a large scale. The main purpose of the work is to explore the possibility of using fuzzy set theory to improve the classification algorithm of the authors' dominant scientific discipline using modal value. The study I conducted aimed not only to theoretically understand the impact of application of this theory on classification, but also to practically test the effectiveness of the proposed modifications on the basis of the full bibliometric database Scopus provided in the platform ICSR Lab, Elsevier. The research hypotheses focused both on the possibility of increasing the unambiguity of the classification by identifying key concepts from the field of Scientometrics, and on determining the similarity of the classification obtained by the proposed modifications with the commonly used approach that does not take into account imprecision of information. The study used the most popular methods from fuzzy set theory to improve classification process of the authors' scientific disciplines. The first proposed solution involved the use of linguistic variables represented by three levels of intensity: low, medium and high. Another effective solution was the construction of fuzzy controllers to create more flexible classification rules. The last approach involved aggregating fuzzy values with OWA operators. With these three proposals, a more unambiguous classification of authors in Scientometrics has been achieved. The use of this method improved the unambiguous classification from about 69% to over 95%. Thus, with the modifications used, the unambiguous classification of authors increased by more than 37% compared to an approach that does not take into consideration the imprecision of information. The results of my research indicate a significant role for the application of fuzzy set theory in Scientometrics, which opens the possibilities for further research in both fields.
Item
Challenges, Assessment and Recommendations of the Fact-Checkers Regarding Polish Policy of Combating and Counteracting Disinformation
(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, 2024) Jas-Koziarkiewicz, Marta; Dobrowolska, Julia
The article presents the results of the research of Polish fact-checkers’ opinions concerning the challenges related to the phenomenon of disinformation, the assessment of Polish policy implemented in this area, and recommendations. Data on this topic were collected using in-depth interviews. Among the most important challenges related to disinformation, Polish fact-checkers mentioned: the 2023 election campaign and the polarisation of Polish society, disinformation about the EU, Russian disinformation, the war in Ukraine and anti-Ukrainian narratives, as well as development of artificial intelligence. The respondents’ assessment of Polish policy of combating and counteracting disinformation was negative. The passivity of the Polish state or illusory actions were also emphasised by the respondents. They pointed out that the state is tackling this problem in a piecemeal manner, focusing on a specific, selected topic. In addition, attention was drawn to the use of disinformation in Poland for political purposes. Fact-checkers would recommend Polish authorities to conduct a clear, fast and coordinated communication policy, to restore trust in public institutions, to increase the level of financing the NGOs’ activity, and to change the approach to media education, which is the best tool for combating disinformation. W artykule zaprezentowano wyniki badań opinii polskich fact-checkerów na temat wyzwań związanych ze zjawiskiem dezinformacji, ich ocenę polskiej polityki realizowanej w tym obszarze oraz rekomendacje. Dane na ten temat zebrano z wykorzystaniem metody wywiadów pogłębionych. Wśród najważniejszych wyzwań związanych z dezinformacją polscy fact-checkerzy wskazali: kampanię wyborczą w 2023 roku i polaryzację polskiego społeczeństwa, dezinformację dotyczącą UE, rosyjską dezinformację, wojnę w Ukrainie i narracje antyukraińskie, a także rozwój sztucznej inteligencji. Ich ocena polityki Polski w zakresie przeciwdziałania i zwalczania dezinformacji była negatywna. Podkreślano bierność państwa polskiego lub iluzoryczność działań. Respondenci zwrócili uwagę na to, że państwo podchodzi do tego problemu wycinkowo, koncentrując się na konkretnym, wybranym temacie. Dodatkowo zwrócono uwagę na wykorzystywanie dezinformacji w Polsce do celów politycznych. Fact-checkerzy rekomendowali, by polskie władze prowadziły jasną, szybką i skoordynowaną politykę komunikacyjną, odbudowały zaufanie do instytucji publicznych, zwiększyły poziom finansowania działań NGOs oraz zmieniły podejście do edukacji medialnej stanowiącej najlepsze narzędzie walki z dezinformacją.
Item
Bonds not Claims. Political Representation as a form of Political Relationship
(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, 2024) Zieliński, Mateusz
In the article, I argue that Michel Saward’s popular approach to political representation leads to its particularly problematic understanding as a potentially coercive form of political relationship. Drawing primarily on the experiences of feminist theorists, I argue that beyond analyzing the mechanism of ‘claim-making’, it is also ethically necessary to consider the possibilities and consequences of ‘claim-breaking’. Situations where political representation is broken illustrate how even institutionalized forms of representation often stem from the emotional needs of specific individuals, which politicians cynically exploit. To illustrate this, I utilize and critically assess Saward’s general explanatory model, analyzing the example of Donald Tusk’s resignation from the position of Prime Minister of Poland to assume the role of President of the European Council. W artykule wskazuję, że popularne podejście Michela Sawarda do reprezentacji politycznej prowadzi do jej wyjątkowo problematycznego ujęcia jako potencjalnie przemocowej formy relacji politycznej. Korzystając głównie z doświadczeń teoretyczek feministycznych, argumentuję, że poza analizą mechanizmu „tworzenia roszczeń” reprezentacji konieczne jest także etyczne rozważenie możliwości i konsekwencji „łamania roszczeń”. Sytuacje, w których reprezentacja polityczna jest zrywana, ilustrują, jak nawet zinstytucjonalizowane formy reprezentacji często mają korzenie w emocjonalnych potrzebach konkretnych ludzi, które politycy cynicznie wykorzystują. Aby to zobrazować, wykorzystuję i krytycznie oceniam ogólny model wyjaśniający Sawarda, analizując przykład rezygnacji Donalda Tuska z funkcji Premiera Polski, aby objąć stanowisko Przewodniczącego Rady Europejskiej.
Item
Estonia is a Woman – Kaja Kallas, the Iron Lady in Estonian Politics
(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, 2024) Włodarska-Frykowska, Agata
The aim of the article is to analyse the political situation in Estonia at the time of Prime Minister Kaja Kallas. Kallas, as a young, dynamic and ambitious lawyer, and now primarily a politician, sets a new direction for leadership. There are many challenges and difficulties on the Estonian political scene, but Kaja Kallas has been successful to carry out her tasks since January 2021. The article is an attempt to analyse the situation on the Estonian political scene from the time of the first cabinet of Kaija Kallas, through the government crisis of June 2022, to the parliamentary elections of March 2023. The leader of the Reform Party perfectly copes with challenges, fights for people and their rights. Celem artykułu jest analiza sytuacji politycznej w Estonii w czasie premier Kai Kallas. Kallas jako młoda, dynamiczna i ambitna prawniczka, a teraz przede wszystkim polityczka wytycza nowy kierunek przywództwa. Na Estońskiej scenie politycznej wiele jest wyzwań i trudności, jednak Kai Kallas udaje się skutecznie od stycznia 2021 r. realizować powierzone jej zadania. Artykuł jest próbą analizy sytuacji na scenie politycznej Estonii od czasu pierwszego gabinetu Kai Kallas poprzez kryzys rządowy z czerwca 2022 r., aż do wyborów parlamentarnych z marca 2023 r. Liderka Partii Reform doskonale radzi sobie z wyzwaniami, walczy o ludzi i ich prawa.
Item
Why did Taiwanese Youth Protest in 2014? Emergence of protests from the Perspective of Mobilization Structures and Shared Grievances
(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, 2024) Zamęcki, Łukasz; Chen, W.-A.
The purpose of the paper is to restudy the reasons for youth activism in Taiwan in 2014, which led to the so-called Sunflower Movement. The study is based on desk research and semi-structured interviews and expert interviews conducted by the authors, and in the framework of the Daybreak Project. Additionally the analysis on the social media posts during the movement was conducted. Data were analyzed through the Bert Klandermans’ model on reasons for collective mobilization. The supply side of mobilization was divided into the role of mobilizing structures and the appeal. The demand side was analyzed through: sociopolitical characteristics of the participants; social embeddedness; shared grievances and shared emotions; group identification. The paper assumes that participation in the protests was a result of mobilizational structures – student discussion groups and the sense that the authorities were violating procedural justice principles – mainly in connection with the processing of the CSSTA. Celem artykułu jest ponowne zbadanie przyczyn aktywizmu młodych ludzi na Tajwanie w 2014 roku, który doprowadził do powstania tzw. rewolucji słoneczników. Badanie opiera się na analizie danych zastanych oraz wywiadów przeprowadzonych przez autorów oraz w ramach Projektu „Daybreak Project”. Dodatkowo przeprowadzono analizę wpisów zamieszczanych w mediach społecznościowych podczas trwania protestów. Dane analizowano za pomocą modelu Berta Klandermansa dotyczącego przyczyn kolektywnej mobilizacji. Podażową stronę mobilizacji podzielono na rolę struktur mobilizacyjnych i apel polityczny. Stronę popytową analizowano poprzez: charakterystykę społeczno-politycz- ną uczestników; zakorzenienie społeczne; poczucie niesprawiedliwości i złości; identyfikację grupową. W artykule przyjęto założenie, że udział w protestach był efektem działania struktur mobilizacyjnych – studenckich kół dyskusyjnych oraz poczucia, że władze naruszają zasady sprawiedliwości procesowej – głównie w związku z procedowaniem umowy CSSTA.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Biblioteka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego