Repository logo

Communities in AMUR

Select a community to browse its collections.

Now showing 1 - 33 of 33

Recent Submissions

Item
Semantyka nazw własnych w ujęciu kontrastywnym. Plan doonimiczny i deonimiczny w języku polskim, angielskim i chińskim
(2025) Galewska, Karolina; Rutkiewicz-Hanczewska, Małgorzata. Promotor
Pracę poświęcono wielowymiarowemu opisowi znaczeń zakodowanych w nazwach własnych i przez nie wyrażanych, który uwzględnia podobieństwa i różnice między systemami onimicznymi trzech języków: polskiego, angielskiego i chińskiego (mandaryńskiego). Kierunek rozważań wyznacza pytanie, jak typ języka, czyli jego właściwości morfologiczne, syntaktyczne i fonologiczne, oraz cechy danej kultury wpływają na tworzenie propriów i posługiwanie się nimi. Przyjęty w całej pracy porównawczy, uniwersalistyczny punkt oglądu stanowi swoiste novum w badaniach onomastycznych ze względu na zestawienie ze sobą zróżnicowanych językowo i kulturowo systemów oraz odrzucenie dominującego w onomastyce europocentryzmu, a także z uwagi na holistyczne podejście do rozdzielanych dotychczas dziedzin opisu onomastycznego (związanych z trzema planami użycia onimów). Ewolucję stosunku filozofów oraz onomastów do kwestii znaczenia nazw własnych omówiono w pierwszej części pracy. W kolejnych rozdziałach semantykę propriów poddano analizie w wymiarze trzech płaszczyzn ich funkcjonowania: 1) momentu kreacji, a więc stawania się nazwą (płaszczyzna doonimiczna), 2) użycia w komunikacji (płaszczyzna onimiczna), 3) wtórnych użyć, w których nazwa przestaje pełnić funkcję referencjalną (płaszczyzna deonimiczna). Plany doonimiczny i deonimiczny stanowią główne perspektywy oglądu, gdyż przyjmuje się, że nazwa używana w komunikacji w swej podstawowej funkcji (w płaszczyźnie onimicznej) przede wszystkim oznacza, dlatego wartość pojęciowa znaku onimicznego nie musi być w tym wymiarze aktualizowana. This thesis provides a multidimensional description of the meanings encoded in and expressed by proper names, that which takes into account the similarities and differences between the onymic systems of three languages: Polish, English and Chinese (Mandarin). The study is driven by the central question of how the type of language (i.e. its morphological, syntactic and phonological properties) and the characteristics of a given culture affect the creation of propria and their use. The comparative, universalist point of view adopted throughout the work can be considered a novel approach in onomastic research because it juxtaposes linguistically and culturally diverse systems and rejects the Eurocentric perspective dominant in onomastics. The perspective is also regarded as innovative as a result of the holistic approach it takes to the hitherto separated fields of onomastic description (related to the three levels of onymic usage). In the first part of the dissertation, there is a discussion on the evolution of perspectives on the meaning of proper names, developed by philosophers and onomasticians. In the following chapters, the semantics of propria are analyzed in terms of three spheres of functionality: 1) the moment of creation, i.e. becoming a name (to-onymic plan); 2) their use in communication (onymic plan); 3) their secondary uses, in which the name no longer serves a referential function (deonymic plan). Regarding the onymic plan, as it is assumed that the name used in communication primarily denotes objects, the conceptual level of the onymic sign is not necessarily activated. As such, the to-onymic and de-onymic plans are the main areas of analysis.
Item
AfD o Unii Europejskiej i Europie w 2024 r. Analiza treści programów wyborczych
(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2024) Wiliński, Mateusz
Wybory, które odbyły się w Niemczech w 2024 r. potwierdziły rosnącą popularność AfD, która stopniowo umacnia swoją pozycję na scenie politycznej RFN. Proces ten szczególnie widoczny jest we wschodniej części kraju, gdzie partia cieszy się wyższym niż ogólnoniemieckie poparciem. Celem niniejszego opracowania jest analiza wybranych treści programów wyborczych tej partii przygotowanych przed wyborami do Parlamentu Europejskiego oraz wyborami krajowymi w Brandenburgii, Saksonii i Turyngii, dotyczących kwestii unijnych i europejskich. The elections held in Germany in 2024 confirmed the growing popularity of the AfD, which is gradually strengthening its position on the political scene in Germany. This process is particularly visible in the eastern part of the country, where the party enjoys higher than general German support. The aim of this study is to analyze selected content of the party’s election programs prepared before the elections to the European Parliament and the state elections in Brandenburg, Saxony and Thuringia, concerning EU and European issues.
Item
Polityka energetyczna koalicji rządowej SPD/Sojusz 90/Zieloni/FDP w warunkach Zeitenwende (2022–2024)
(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2024) Molo, Beata
Celem artykułu jest analiza i wyjaśnienie problemów polityki energetycznej rządu koalicji SPD/Sojusz 90/Zieloni/FDP kreowanej i realizowanej w warunkach Zeitenwende w latach 2022–2024. Ogłoszona 27 lutego 2022 r., w reakcji na wojnę napastniczą Rosji na Ukrainie, przez kanclerza Olafa Scholza Zeitenwende stanowi istotną cezurę w polityce energetycznej Niemiec. Artykuł koncentruje się na wysiłkach rządu federalnego RFN na rzecz zrównoważenia dwóch celów trójkąta polityki energetycznej, tzn. zapewnienia bezpieczeństwa dostaw i ochrony klimatu. The aim of the paper is to analyse and explain the problems of the energy policy of the SPD/Alliance 90/Greens/FDP coalition government created and implemented in the conditions of Zeitenwende in 2022–2024. The Zeitenwende announced on February 27, 2022 by Chancellor Olaf Scholz in response to Russia’s aggressive war in Ukraine, is a significant turning point in Germany’s energy policy. The article focuses on the efforts of the German Federal Government to balance the two goals of the energy policy triangle, i.e. ensuring security of supply and climate protection.
Item
Ewolucja niemieckiej polityki bezpieczeństwa cybernetycznego w latach 2011–2024
(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2024) Mickiewicz, Piotr
Celem artykułu jest ukazanie zakresu i procesu ewolucji niemieckiej polityki bezpieczeństwa cybernetycznego w kontekście zaleceń opracowywanych przez instytucje UE. Wykazano w nim, że odporność cyfrowa RFN jest osiągana poprzez skorelowane działania organów federalnych państwa i aktorów korzystających z systemów i sieci teleinformatycznych, zwłaszcza ze sfery biznesu, nauki i edukacji. W jej kreowaniu uwzględniane są zalecenia instytucji UE, które stanowią jeden z elementów prawnych i organizacyjnych pozwalających na stworzenie systemu zapewniającego określony poziom bezpieczeństwa cybernetycznego. Przyjmowane rozwiązania w pełni wpisują się w unijną strategię cyberbezpieczeństwa, co pozwala państwu niemieckiemu współkreować unijną politykę w tym zakresie. Dotyczy to zwłaszcza działań na rzecz wdrożenia dyrektywy NIS 2. Natomiast państwo niemieckie nie zamierza się angażować, a wręcz dąży do ograniczenia zakresu potencjalnych wspólnotowych przedsięwzięć ofensywnych o charakterze polityczno-militarnym, nawet jeżeli przyjąć one by miały charakter działań wyprzedzających. The purpose of the article is to show the scope and process of evolution of Germany’s cybersecurity policy in the context of recommendations being developed by EU institutions. It shows that Germany’s digital resilience is achieved through the correlated actions of the state’s federal bodies and actors using ICT systems and networks, especially from the spheres of business, science and education. In its creation, the recommendations of EU institutions are taken into account, which are one of the legal and organizational elements that allow the creation of a system to ensure a certain level of cyber security. The solutions adopted are fully in line with the EU cyber security strategy, which allows the German state to co-create the EU policy in this area. This is especially true of the efforts to implement the NIS 2 Directive. In contrast, the German state does not intend to get involved, and in fact seeks to limit the scope of potential Community offensive ventures of a political-military nature, even if they were to be adopted as pre-emptive measures.
Item
Neonazizm jako wyzwanie dla demokracji europejskich w czasach kryzysów (przykład sieci Blood and Honour)
(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2024) Malendowicz, Paweł
Przedmiotem artykułu jest neonazizm jako nurt myśli politycznej i ruch polityczny. Neonazizm jest analizowany na przykładzie sieci Blood & Honour. Celem analizy jest wskazanie głównych elementów myśli neonazistowskiej, ze szczególnym uwzględnieniem jej warstwy krytycznej, a także określenie stopnia zagrożenia, jakie może powodować aktywność Blood & Honour dla społeczeństw i państw demokratycznych. W tym celu autor zastosował jakościową analizę aspektową opartą na krytycznej analizie źródeł – świadectw myśli politycznej, danych liczbowych oraz prostych informacji o przejawach aktywności tej organizacji i jej członków. Zastosowana została także analiza oparta na celowo dobranych kryteriach (logikach) służących określeniu możliwych zagrożeń związanych z aktywnością tej sieci. The subject of the article is neo-Nazism as a current of political thought and political movement. Neo-Nazism is analyzed on the example of the Blood & Honour network. The aim of the analysis is to indicate the main elements of neo-Nazi thought, with particular emphasis on critical elements, as well as to determine the degree of threat that the Blood & Honour activity may cause for societies and democratic states. The author used a qualitative aspect analysis based on a critical analysis of sources – evidence of political thought, numerical data and simple information about the activities of this organization and its members. An analysis based on criteria (logic) was also used to determine possible threats related to the activity of this network.
Item
Chrześcijańska tożsamość Europy dziś (perspektywa teorii sekularyzacji)
(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2024) Stachowiak, Paweł
Europejski Zachód od lat stanowi przykład potwierdzający słuszność podstawowego założenia teorii sekularyzacji, wiążącego rozwój technologiczny, gospodarczy i kulturowy społeczeństw z ich odchodzeniem od religijnej wizji świata i człowieka. Czy obecna faza zmian zachodzących w sferze tożsamości europejskiej jest kolejnym naturalnym etapem procesów sekularyzacyjnych? Jak są one interpretowane w różnych ujęciach teoretycznych? Próba refleksji nad tymi problemami jest zadaniem niniejszego tekstu. Autor uznaje, że chrześcijaństwo może pozostać żywym składnikiem tożsamości europejskiej pod warunkiem, że zaakceptuje swoją rolę jako jednej z wielu „rozległych doktryn” (określenie Taylora) konstytuujących tę tożsamość. Jeśli tak się nie stanie, potwierdzi się zapewne podstawowa teza teorii sekularyzacji, wiążąca technologiczną, obyczajową, moralną i kulturową modernizację nie tylko z upadkiem tradycyjnych form religijności, ale także z usychaniem głębszych – chrześcijańskich – korzeni europejskiej tożsamości. The European West has been an example for years confirming the correctness of the basic assumption of the theory of secularization, linking the technological, economic and cultural development of societies with their departure from the religious vision of the world and man. Is the current phase of changes taking place in the sphere of European identity another natural stage of secularization processes? How are they interpreted in various theoretical approaches? An attempt to reflect on these problems is the task of this text. The author recognizes that Christianity can remain a living component of European identity provided that it accepts its role as one of the many “vast doctrines” (Taylor’s term) constituting this identity. If this does not happen, the basic thesis of the theory of secularization will probably be confirmed, linking technological, moral, moral and cultural modernization not only with the collapse of traditional forms of religiousness, but also with the withering of the deeper – Christian – roots of European identity.
Item
Polityka historyczna Prawa i Sprawiedliwości na przykładzie wybranych zagadnień dotyczących upamiętnienia Holokaustu w świetle rekomendacji instytucji Unii Europejskiej
(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2024) Gawlas-Zajączkowska, Agnieszka
W artykule przedstawiono podstawowe założenia prawicowej polityki historycznej realizowanej w Polsce przez rząd Prawa i Sprawiedliwości w latach 2005–2007, a następnie 2015–2023, na podstawie analizy programów politycznych i artykułów publikowanych przez przedstawicieli tego nurtu. Opisano wybrane elementy sposobu realizacji tej polityki w zakresie upamiętniania historii Holokaustu, ze szczególnym uwzględnieniem decyzji i wydarzeń, które wydają się być niezgodne z demokratycznymi standardami europejskimi i wskazują, że polityka historyczna rządu PiS była realizowana bez poszanowania badań naukowych i prowadzona w sposób ideologiczny. W ostatniej części artykułu przedstawiono podstawowe działania instytucji Unii Europejskiej dotyczące zasad upamiętniania historii Holokaustu oraz reakcje przedstawicieli IHRA na wydarzenia w Polsce. The article presents the basic assumptions of right-wing historical policy implemented in Poland by the Law and Justice government in 2005–2007 and then 2015–2023, based on the analysis of political programs and articles published by representatives of this trend. Then, selected elements of the method of implementing this policy in the field of commemorating the history of the Holocaust were described, with particular emphasis on decisions and events that seem to be inconsistent with democratic European standards and indicate that the historical policy of the Law and Justice government was implemented without respect for scientific research and conducted in an ideological manner. The last part of the article presents the basic recommendations and guidelines of the European Union institutions regarding the principles of commemorating the history of the Holocaust, as well reactions of IHRA representatives to events in Poland.
Item
Główne problemy polityki zagranicznej i bezpieczeństwa Unii Europejskiej w programach niemieckich partii politycznych w wyborach do Parlamentu Europejskiego w 2024 roku
(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2024) Kosman, Michał M.
Celem artykułu jest omówienie wybranych aspektów Wspólnej Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa Unii Europejskiej w programach głównych niemieckich partii politycznych przed wyborami do Parlamentu Europejskiego. Po krótkim wprowadzeniu dokonana została analiza programów następujących partii: Socjaldemokratycznej Partii Niemiec (SPD), Sojuszu ‘90/Zieloni, Wolnej Partii Demokratycznej (FDP), wspólnego programu Unii Chrześcijańsko-Demokratycznej (CDU) i Unii Chrześcijańsko-Społecznej (CSU), Alternatywy dla Niemiec (AfD), Lewicy i Sojuszu Sahry Wagenknecht (BSW). Szczególną uwagę poświęcono takim elementom programowym, jak ocena zmieniającego się układu sił politycznych na świecie, stosunek do polityki Rosji w kontekście inwazji na Ukrainę, stosunek do polityki Chińskiej Republiki Ludowej, sojusz transatlantycki czy koncepcje zmian odnośnie do trybu podejmowania decyzji w ramach WPZiB. Ponadto uwzględniono problematykę imigracji do UE – ta tematyka w sensie traktatowym wprawdzie mieści się w ramach Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości, jednak przez liczne siły polityczne traktowana jest jako problem mający swe źródła w zewnętrznym otoczeniu UE i jeden z kluczowych czynników wpływających na bezpieczeństwo UE. W refleksjach końcowych zamieszczone zostały w formie tabelarycznej wyniki wyborów do PE na obszarze Niemiec oraz dokonane zostało podsumowanie i porównanie poddanych analizie programów poszczególnych formacji politycznych. The aim of the article is to describe selected aspects of the Common Foreign and Security Policy of the European Union in the programs of the main German political parties before the elections to the European Parliament. After a short introduction, the programs of the following parties were analyzed: SPD, Alliance ‘90/The Greens, FDP, the joint program of the CDU and CSU, AfD, the Left and the Sahra Wagenknecht Alliance. Particular attention was paid in the study to such program elements as the assessment of the changing of international balance of power, the attitude towards Russia’s policy in the context of the invasion of Ukraine, the attitude towards the policy of the People’s Republic of China, the transatlantic alliance and the concepts of changes regarding the decision-making procedure under the CFSP. In addition, the issue of immigration to the EU was taken into account - although this topic in the treaties falls within the Area of Freedom, Security and Justice, many political forces treat it as a problem originating in the external environment of the EU and as one of the key factors affecting EU security. The final reflections include the results of the European Parliament elections in Germany in tabular form and a summary and comparison of the analyzed programs of individual political formations.
Item
European policy in the coalition agreements of political parties in Germany – continuation or change after the 2021 elections?
(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2024) Bielawska, Agnieszka
The article aims to provide an overview of the European policies of two successive German government coalitions: the CDU, CSU and SPD, as well as the SPD, Alliance 90/die Grünen and FDP, as defined in their respective 2018 and 2021 coalition agreements. To this end, a comparative method was used in the article, making it possible to present the views of the CDU/ CSU and SPD coalition and the SPD, B90/die Grünen and FDP on European policy, and point out the differences and similarities between them. Content analysis was also employed to examine and interpret the government coalition agreements of 2018 and 2021, which were the main research material. The article was divided into several sections corresponding to the content of the two documents and to the research questions posed in their analysis. The study made it possible to verify the hypothesis that the European policies presented in the March 2018 and December 2021 coalition agreements are similar, which means that the Olaf Scholz government continues to deepen integration and expand the European Union. Artykuł ma na celu przybliżenie polityki europejskiej dwóch następujących po sobie niemieckich koalicji rządowych: CDU, CSU i SPD oraz SPD, Sojuszu 90/Zielonych i FDP, która określona została w zawartych przez partie umowach koalicyjnych z 2018 i 2021 r. W związku z powyższym, podczas pisania artykułu użyta została metoda porównawcza, dzięki której przybliżone zostały poglądy koalicji CDU/CSU i SPD oraz SPD, B90/die Grünen i FDP dotyczące polityki europejskiej oraz wskazane zostały różnice i podobieństwa owych poglądów. Wykorzystana została również analiza treści, która umożliwiła zbadanie i zinterpretowanie rządowych umów koalicyjnych z lat 2018 i 2021, które były głównym materiałem badawczym. Artykuł podzielony został na kilka części odpowiadających zawartości obu dokumentów oraz postawionym w ramach ich analizy pytaniom badawczym. Rezultatem badań było zweryfikowanie hipotezy, że polityka europejska zaprezentowana w umowach koalicyjnych z marca 2018 i grudnia 2021 r. jest zbliżona, co oznacza, że rząd Olafa Scholza kontynuuje pogłębianie integracji i rozszerzanie Unii Europejskiej.
Item
Monumentalizm w architekturze jako element legitymizacji władzy w europejskich systemach autorytarnych i totalitarnych. Trwałość i zmienność symboli politycznych
(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2024) Żyromski, Marek
W przeciwieństwie do demokratycznych systemów politycznych, w przypadku reżimów autorytarnych i totalitarnych kwestia symboli władzy i propagandy poprzez monumentalne formy sztuki i architektury jest bardzo istotna. Począwszy od tradycji Imperium Rzymskiego, zwłaszcza w czasach jego największego znaczenia w I i II wieku n.e., niektórzy dyktatorzy (głównie faszystowscy, a w mniejszym stopniu także komunistyczni) próbowali podkreślić legitymizację swojej władzy (lub nawet po prostu siły) poprzez sztukę, architekturę, a nawet całe kompleksy architektoniczne. Zarówno niektórzy cesarze rzymscy, jak i Mussolini czy Hitler budowali liczne pomniki, łuki triumfalne, kolumny, a nawet tak użyteczne budynki jak biblioteki, rynki czy łaźnie (termy). Każdy taki pomnik lub budynek nosił specjalną inskrypcję, która przedstawiała imię władcy lub dyktatora, który zamówił taki pomnik. In sharp contrast to the democratic political systems in case of authoritarian and totalitarian regimes the question of symbols of power and propaganda through monumental forms of art and architecture is very important one. Starting with the tradition of Roman Empire, especially in time of its greatest importance in the first and second centuries A.D., some dictators (mostly fascist and to a lesser degree also communist ones) tried to underline the legitimization of their power (or even simply force) through art, architecture or even whole architectural complexes. Both some Roman emperors and Mussolini or Hitler built many monuments, triumphal arches, columns or even such the useful buildings as libraries, markets or baths (termae). Each such the monument or building bore the special inscription which presented the name of a ruler or dictator who commissioned such the monument.