Browsing by Author "Baranowska, Karolina"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Ekspozycja na język angielski jako język obcy poprzez materiały wideo z napisami: wpływ napisów oraz modalności na wysiłek poznawczy, zrozumienie oraz przyswajanie słownictwa(2022) Baranowska, Karolina; Scheffler, Paweł. PromotorCelem pracy jest zbadanie wpływu oglądania materiałów wideo w języku angielskim jako obcym z różnymi rodzajami napisów (w języku ojczystym, w języku obcym i bez napisów) oraz w różnych modalnościach (audio, wideo, audio i wideo) na rozwój słownictwa w języku obcym, rozumienie i wysiłek poznawczy. Rozdział pierwszy zawiera przegląd literatury na temat wykorzystania filmów i napisów w nauczaniu języka angielskiego. Rozdział 2 koncentruje się na pojęciu wysiłku poznawczego, jego rodzajach i pomiarach, a także zawiera przegląd badań nad związkiem między oglądaniem filmów z napisami a wysiłkiem poznawczym. Rozdział 3 poświęcony jest modalności, rozumieniu i przyswajaniu słownictwa. Rozdział 4 stanowi opis badania empirycznego przeprowadzonego na potrzeby niniejszej rozprawy. 196 osób uczących się języka angielskiego na poziomie ponad średniozaawansowanym zostało przydzielonych do jednej z dziewięciu grup eksperymentalnych. Każdy uczestnik obejrzał klip wideo w określonej warunku. Przyswajanie słownictwa i rozumienie mierzono za pomocą testów, natomiast wysiłek poznawczy za pomocą kwestionariusza oraz metodologii podwójnego zadania. Rozdział 5 zawiera ogólną dyskusję wraz z implikacjami dla uczących się i nauczycieli języków obcych, a także sugestie dotyczące dalszych badań.Item Salience of Greater Poland Polish Phonetic Variables(2024) Kaźmierski, Kamil; Baranowska, KarolinaThis paper investigates the salience of five phonological variables: pre-sonorant voicing, nasal stopping, nasal assimilation, the czy-trzy merger, and denasalization in Greater Poland Polish. We elicited both production (audio recordings) and perception (psycholinguistic study) data from 65 participants. On this basis, we categorize the five variables with regard to the stereotype - marker - indicator scale suggested by Labov (1972). Nasal stopping and the czy-trzy merger are the most salient and the most negatively judged, suggesting they are stereotypes; pre-sonorant voicing and nasal assimilation attract little attention, suggesting they are indicators; denasalization is associated with little agreement among the participants as to its acceptability and is avoided in formal speech, suggesting it is a marker, with the caveat that denasalization is not restricted to Greater Poland Polish.