Browsing by Author "Bartol, Krystyna"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item Dramatyczność w antycznej teorii narracji i wybranych gatunkach narracyjnych epoki cesarstwa(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2008) Bartol, KrystynaThe concept of dramaticality, re-emerged after Aristotle as a topic of rhetorical interest in the classification of narrative which extends beyond the forensic. The essential point of the Hellenistic grammarians' tripartite division of narrative was the category which comprises 'made-up events which nevertheless could have happened'. In Greek this category is often called plasma ("invention") or dramatikon. It seems to suggest that this type of narrative was a literarily elaborated and emotionally charged account of actions and characters invented by the writers, and approximated to our idea of fiction. Dramatically oriented presentation of plots was useful first of all to novelists of the Imperial period. The stress on producing a narrative sustained dramatical pattering and imagery, is also to be found in the epistolary and biographical genres of this time.Item Krytyka nowomodnych poetów we fragmencie 16 K.-A. Anaksandridesa(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2008) Bartol, KrystynaThe article offers a new interpretation of Anaxandrides’ comic fragment (16 K.-A), preserved at Athenaeus 14.638c-d as a part of an extended discussion of the authors of disreputable poetry and the decline of music. It has been argued that in this fragment – in fact the only remaining from Anaxandrides’ play entitled Heracles – the spotlight is focused not, as has been hitherto assumed, on the comparison between a musically talented person and an unskilful one, but rather on the complaint about the musical style represented by pieces composed and performed by a certain Argas and artists of his ilk. The point of the ironic “praise” of the unnamed musician, presumably refect-ing the taste of the audience, is to sarcastically treat him as an artistic nobody.Item Pisarstwo Nila z Ankyry: wybrane zagadnienia(2020) Dobak, Cezary; Bartol, KrystynaPraca została poświęcona pisarstwu Nila z Ankyry, płodnemu, choć dość enigmatycznemu autorowi z przełomu IV i V wieku. Zawarte w niej rozważania skupione zostały wokół obrazotwórczego i perswazyjnego potencjału jego dzieł, realizowanego w procesie literackiego przekazu. Za oś rozważań posłużyła metaforyka sportowa: ulubione i najczęściej stosowane narzędzie literackie autora. W 1 rozdziale przedstawiono jego sylwetkę, informacje o zachowanych w języku greckim dziełach, jak i erudycji literackiej oraz wykształceniu. 2 rozdział poświęcono poszukiwaniom jego odbiorcy poprzez skonstruowanie obrazu wirtualnego czytelnika, a także zagadnieniom metafory w ujęciu kognitywnym (Lakoff, Johnson) oraz ucieleśnionego znaczenia. Omówiłem również tradycję obrazowania sportowego w greckiej literaturze oraz status sportu w epoce późnego antyku. W 3 rozdziale sportowa metaforyka Nila została scharakteryzowana pod kątem ilościowym, jakościowym oraz widocznych w niej inspiracji dziełami starszych autorów. W rozdziale 4 przedstawiono literacki świat, jaki Nil konstruuje sportową metaforyką, wraz z potencjalnymi psychospołecznymi konsekwencjami w odbiorze metafory przez czytelnika. Natomiast ostatni rozdział poświęcony został większym całościom tekstowym w dziełach Nila, ukazując, w jakiś sposób autor konstruuje sekwencje (kody) literackie przy użyciu rozmaitych narzędzi.Item Wypędzić poezję, wygnać poetów. Współczesne interpretacje Platońskiego postulatu(2012) Bartol, KrystynaThis article is a critical review of the most important modern interpretations of the Platonic postulate of expelling poets from the polis, formulated in two works of the thinker, the Republic and the Laws. The reflections presented in the article focus on two fundamental questions, namely the reasons behind Plato’s refusal to allow poets into his ideal state and, secondly, the aim he was going to attain by expelling artists from the community of citizens. To try to explain the reasons behind these statements, so embarrassing to present-day readers of Plato, involves considerations of Plato’s concept of the nature of poetry (art as flawed, defective and secondary reflection of the sensual world), as well as of ethical questions (art as a perfidious tool to facilitate malevolent designs towards human characters). Any investigation as to the intentions of the philosophers that preceded the formulation of the postulate concentrates thus inevitably on his vision of utopian realism. It further aims to provide sufficient arguments that Plato, oscillating in his presentation between authoritarian diagnosis and protreptic provocation, makes recipients redefine the mutual relationship between literature and philosophy.