Browsing by Author "Boczkowska, Kornelia"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item Obraz podboju kosmosu w amerykańskiej i radzieckiej literaturze i sztuce(2015-10-08) Boczkowska, Kornelia; Lipoński, Wojciech. PromotorCelem niniejszej rozprawy doktorskiej jest zbadanie i porównanie wpływu idei rosyjskiego i amerykańskiego kosmizmu na obraz podboju kosmosu w wybranych dziełach XX-wiecznej amerykańskiej i radzieckiej sztuki kosmicznej w ich kontekście kulturowym i literackim. Materiałem źródłowym jest 200 dzieł amerykańskiej i radzieckiej sztuki kosmicznej (1944-1991), które poddane są analizie treści wizualnej mającej na celu zbadanie relacji między głównymi założeniami rosyjskiego i amerykańskiego kosmizmu a wizerunkiem podboju kosmosu skonstruowanym przez amerykańskich i radzieckich artystów. Praca składa się z czterech rozdziałów. Rozdział pierwszy podejmuje próbę zdefiniowania i przedstawienia wiodących teorii rosyjskiego kosmizmu, w tym poglądów na temat jego wpływu na rozwój radzieckiego programu kosmicznego oraz wybrane aspekty kultury związanej z eksploracją kosmosu w Rosji i ZSRR. W rozdziale drugim zareprezentowane są główne założenia amerykańskiego kosmizmu, zaproponowanego przez Harrisona (2013) i będącego rozszerzeniem koncepcji etosu kosmicznego Harrisa (1992) oraz jego wpływ na wybrane aspekty XX-wiecznej kultury amerykańskiej związanej z podbojem kosmosu. Rozdział trzeci omawia historię i cechy gatunkowe amerykańskiej i radzieckiej sztuki kosmicznej w szerokim kontekście kulturowym i literackim epoki oraz w perspektywie najważniejszych osiągnięć programu kosmicznego obu krajów. Rozdział czwarty przedstawia główne założenia metodologii badawczej wykorzystanej w rozprawie oraz rezultaty analizy amerykańskiej i radzieckiej sztuki kosmicznej w kontekście postawionej tezy.Item Relics of the unseen presence? Evocations of Native American Indian heritage and western-hero road poems in Bruce Baillie’s "Mass for the Dakota Sioux" and "Quixote"(Adam Mickiewicz University, 2018) Boczkowska, KorneliaIn this paper I discuss the ways in which Bruce Baillie’s "Mass for the Dakota Sioux" (1964) and "Quixote" (1965) evoke Native American Indian heritage and western-hero road poems by challenging the concept of the American landscape and incorporating conventions traditionally associated with cinéma pur, cinéma vérité, and the city symphony. Both pictures, seen as largely ambiguous and ironic travelogue forms, expose their audiences to “the sheer beauty of the phenomenal world” (Sitney 2002: 182) and nurture nostalgic feelings for the lost indigenous civilizations, while simultaneously reinforcing the image of an American conquistador, hence creating a strong sense of dialectical tension. Moreover, albeit differing in a specific use of imagery and editing, the films rely on dense, collage-like and often superimposed images, which clearly contribute to the complexity of mood conveyed on screen and emphasize the striking conceptual contrast between white American and Indian culture. Taking such an assumption, I argue that although frequently referred to as epic road poems obliquely critical of the U.S. westward expansion and manifest destiny, the analyzed works’ use of plot reduction, observational and documentary style as well as kinaesthetic visual modes and rhythmic editing derive primarily from the cinéma pur’s camerawork, the cinéma vérité’s superstructure, and the city symphony’s spatial arrangement of urban environments. Such multifaceted inspirations do not only diversify "Mass"’ and "Quixote"’s non-narrative aesthetics, but also help document an intriguing psychogeography of the 1960s American landscapes, thus making a valuable contribution to the history of experimental filmmaking dealing with Native American Indian heritage.Item The impact of American and Russian Cosmism on the representation of space exploration in 20th century American and Soviet space art(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2016) Boczkowska, KorneliaThe aim of this dissertation is to explore and compare the impact of Russian and American Cosmism on the representation of space exploration in selected 20th century American and Soviet space art works in the context of both nations’ culture and literature of the period. The source material are 200 works of American (100) and Soviet (100) space art (1944-1991) which become subject to visual content analysis whose purpose is to examine the relation between the chief assumptions of Russian and American Cosmism and the image of space exploration constructed by American and Soviet artists. The research results obtained from the study have suggested that while the investigated representation of space exploration in the Soviet works can reflect approximately 70% of primary assumptions of Russian Cosmism, its depiction in the U.S. images seems to conceptualize approximately 80% of American Cosmism’s chief tenets.