Browsing by Author "Broszkiewicz, Anna"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Rola zadań komunikacyjnych w przyswajaniu złożonych struktur gramatycznych przez uczących się języka angielskiego na poziomie zaawansowanym(2011-10-13T08:55:21Z) Broszkiewicz, Anna; Pawlak, Mirosław. PromotorNiniejsza praca doktorska składa się z pięciu rozdziałów, z których pierwsze trzy stanowią podbudowę teoretyczną w zakresie nauczania gramatyki, technik nauczania struktur gramatycznych i badań na temat efektywności stosowania tych technik. Dwa ostatnie rozdziały poświęcone są prezentacji i analizie wyników przeprowadzonego badania, które miało na celu określenie roli zadań komunikacyjnych w przyswajaniu złożonych struktur gramatycznych, na podstawie nierzeczywistych trybów warunkowych (ang. past counterfactual conditionals) i czasowników modalnych używanych do omawiania przeszłości (ang. modal verbs in the past), pod względem znajomości reguł (wiedza eksplicytna) a przede wszystkim umiejętności ich spontanicznego wykorzystania (wiedza implicytna). Wyniki badania dowodzą, że nauczanie formalnych aspektów języka jest efektywne i trwałe. Użycie zadań komunikacyjnych podczas interwencji gramatycznej przyniosło pozytywny efekt dla rozwoju obu typów wiedzy. Uzyskane wyniki wskazują jednak, iż w porównaniu z ćwiczeniami, w których studenci są poinformowani, jakiej struktury mają użyć (ang. text-manipulation activities, text-creation activities), zadania komunikacyjne odnoszą lepszy i długotrwały efekt dla rozwoju wiedzy implicytnej, co zostało udowodnione podczas dwóch testów, a przede wszystkim podczas regularnych zajęć, kiedy badano spontaniczne użycie dwóch, wymienionych wyżej, form gramatycznych. Na podstawie otrzymanych wyników i biorąc po uwagę realia polskiego kontekstu edukacyjnego, autorka podjęła również próbę przedstawienia kilku propozycji, dzięki którym nauczanie formalnych aspektów języka może być bardziej efektywne.Item The effect of focused communication tasks on instructed acquisition of English past counterfactual conditionals(Zakład Filologii Angielskiej: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Kaliszu, 2011-10) Broszkiewicz, AnnaOne important controversy connected with the effectiveness of grammar teaching seems to have been resolved as there is ample empirical evidence testifying to the positive effect of form-focused instruction on second language acquisition (Nassaji & Fotos, 2004; Norris & Ortega, 2000; Spada, 1997, 2010). Nevertheless, there are still a number of problems open to debate and awaiting concrete solutions, such as how to establish connections between form and meaning and find the best way to teach grammar for implicit knowledge, which, in the opinion of most SLA researchers (Ellis, 2006a, p. 95) and according to numerous theoretical positions, is a key driver of linguistic competence. One of the options available to language educators is to employ focused communication tasks, which “are designed to elicit production of a specific target feature in the context of performing a communicative task” (Ellis, 2001, p. 21). The aim of the study reported in this article was to explore the effect of focused communication tasks on the instructed acquisition of English past counterfactual conditionals when compared with contextualized practice activities. The results of two types of intervention were measured employing a number of data collection instruments with a view to tapping both the explicit and implicit knowledge of the participants of the study. Both types of instructional treatment were equally effective in helping learners develop the explicit knowledge of past unreal conditionals, but when it comes to the implicit knowledge of the aforementioned structure, the group instructed by means of focused communication tasks outperformed the other experimental group and the control group, as evidenced by the results obtained from the individually elicited imitation test and the focused communication task performed in pairs.