Browsing by Author "Buchowska, Natalia"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item Gender w podręcznikach Projekt badawczy. Raport TOM I(Fundacja Feminoteka, 2016) Chmura-Rutkowska, Iwona; Duda, Maciej; Mazurek, Marta; Sołtysiak-Łuczak, Aleksandra; Chomczyńska-Rubacha, Mariola; Rubacha, Krzysztof; Pankowska, Dorota; Kopciewicz, Lucyna; Czerepaniak-Walczak, Maria; Frąckowiak-Sochańska, Monika; Buchowska, Natalia; Sekowska-Kozłowska, Katarzyna; Kopińska, Violetta; Cackowska, Małgorzata; Ostrouch-Kamińska, Joanna; Dec-Pietrowska, Joanna; Długołęcka, Alicja; Paprzycka, Emilia; Walendzik-Ostrowska, Agnieszka; Waszyńska, Katarzyna; Zamojska, Eva; Hejwosz-Gromkowska, Daria; Buchnat, Marzena; Cytlak, Izabela; Jarmużek, Joanna; Popow, Monika; Michalski, Maciej; Napierała, Anita; Głowacka-Sobiech, Edyta; Skórzyńska, Izabela; Walczak, Bartłomiej; Chmura-Rutkowska, Iwona; Duda, Maciej; Mazurek, Marta; Sołtysiak-Łuczak, AleksandraPublikacja stanowi podsumowanie badań zrealizowanych w ramach projektu badawczego „Gender w podręcznikach”. Celem projektu była rekonstrukcja i krytyczna analiza zawartości polskich podręczników oraz treści podstaw programowych pod kątem prezentowanych i promowanych w nich wzorców i idei dotyczących kobiecości, męskości oraz relacji między dziewczynkami/kobietami i chłopcami/mężczyznami. Zawarte w poszczególnych tomach analizy i studia przypadków stanowią wieloaspektową diagnozę, wskazującą zarówno pozytywne praktyki, jak i obszary, w których konieczne są zmiany w kierunku równościowej, demokratycznej i antydyskryminacyjnej edukacji. Analizą ilościową i jakościową objęto 25%, czyli 227 z 879 podręczników dopuszczonych przez MEN w 2013 roku do użytku szkolnego i przeznaczonych do kształcenia ogólnego w zakresie 28 przedmiotów, na wszystkich poziomach w różnych typach szkół, zgodnie z podstawą programową na dzień 01.10.2013. Analizie jakościowej poddana została również treść podstawy programowej do poszczególnych przedmiotów oraz dokumenty prawne dotyczące problematyki stereotypów i uprzedzeń związanych z płcią w edukacji szkolnej i samych podręcznikach. Raport składa się z trzech tomów. Pierwszy tom zawiera opis metodologii badań, analizy eksperckie dotyczące roli podręczników w reprodukowaniu/obalaniu stereotypów płciowych i innych aspektów edukacji w ramach przyjętych w projekcie założeń. Kolejne dwa tomy zawierają wyniki badań ilościowych i jakościowych podręczników do 27 przedmiotów, wraz z rekomendacjami, z których korzystać mogą zarówno przyszłe autorki i autorzy podręczników, ich wydawcy, recenzentki i recenzenci, osoby opracowujące podstawy programowe i materiały edukacyjne, pedagożki i pedagodzy, a także nauczycielki i nauczyciele.Item PRAWA PRACOWNICZE KOBIET W NORMACH MIĘDZYNARODOWEJ ORGANIZACJI PRACY I WSPÓLNOTY EUROPEJSKIEJ(Wydział Prawa i Administracji UAM, 1999) Buchowska, NataliaThe Author has divided the existing legal regulations of the above mentioned institutions in three categories, and more particularly: - legal acts of protective nature, corrective legal acts, and - anti-discriminatory acts. Then the Author is occupied with some concrete provisions on elimination o f discrimination, provisions to guarantee equal salaries and protection o f women’s labour. According to the Author’s opinion the regulations bom within the ILO system are sufficient to guarantee a protection of work and an observation of women’s rights in work relations and as well they are also sufficient to secure equality o f rights of women and men. The norms adopted within the law of European Communi ties are in full conformity with standards elaborated by the ILO and in certain cases they are even superior.Item UCHWAŁY ORGANIZACJI MIĘDZYNARODOWYCH JAKO ŹRÓDŁO PRAWA MIĘDZYNARODOWEGO(Wydział Prawa i Administracji UAM, 2001) Buchowska, NataliaThe Author states that law - making resolutions of international organizations can be recognized as a source of international law if these resolutions have binding force for their addressees and include general and abstract norms. This applies both to the resolutions addressed to the member states and to the so-called internal law of international organizations. The wording of article 38 of the Statute of International Court of Justice is a starting point to the analysis of the catalogue o f sources of international law and does not construct an obstacle to consider the abovementioned resolutions as a source of legal regulation. The fact that there are major differences in the process of creating resolutions and treaties and that often the subject matter of certain resolutions goes beyond the content o f the constituent act o f an organization lead to the conclusion that resolutions cannot be included in the law of the treaties. They also cannot be considered as part of the so-called soft law.Item WYKONYWANIE KOMPETENCJI PRAWOTWÓRCZYCH PRZEZ ORGANIZACJE MIĘDZYNARODOWE W RAMACH SYSTEMU CONTRACTING OUT(Wydział Prawa i Administracji UAM, 2008) Buchowska, NataliaThe deliberations included in the paper relate to the issue of international organisations exercising their competences by to make laws under the contracting out system and focus on the regulatory activity of the International Civil Aviation Organisation (ICAO), the World Health Organisation (WHO) and the World Meteorological Organisation (WMO). The types and composition of organs that adopt law making resolutions, the legal character and binding force o f those resolutions and a detailed manner in which they are passed have been analysed. The main conclusion is that law making competences are not the exclusive domain of highly institutionalised and integrated international organisations such as the European Union, but are also enjoyed by universal specialist organisations within the structures of the United National Organisation. The effect of those competences is a significant number of law making resolutions regulating such important matters as civil air transport or health protection. The paper also contains certain criticism indicating, inter alia, the difficulty for the legislation to keep pace with technological development, legislative mess, lack of transparency in law-making procedures, and last though not least, insufficient use of the available law-making instruments.