Browsing by Author "Cheba, Szymon"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Dopuszczalność środków odwoławczych w polskim i niemieckim postępowaniu przed sądami administracyjnymi(2018) Cheba, Szymon; Piątek, Wojciech. PromotorZagadnienia poświęcone pracy doktorskiej dotyczą szeroko rozumianych kwestii związanych z dopuszczalnością środków odwoławczych w postepowaniu przed sądami administracyjnymi w Polce i Niemczech. W rozprawie posłużono się metodami badawczymi, polegającymi na analizie komparatystycznej i dogmatyczno-prawnej. Polski i niemiecki ustawodawca, oprócz odmiennego modelu ustrojowego sądownictwa administracyjnego, przyjął także odmienne założenia dotyczące zaskarżalności nieprawomocnych orzeczeń sądowych. Rozważania poświęcone dopuszczalności środków odwoławczych w polskiej i niemieckiej procedurze sądowoadministracyjnej nakierowane są na odpowiedzenie sobie na pytanie, jakie rozwiązania najpełniej gwarantują efektywność postępowania sądowego, którego celem jest zapewnienie realnej ochrony jednostce. W pierwszym rozdziale dokonano analizy teoretycznoprawnego ujęcia istoty i funkcji środków odwoławczych w postępowaniu sądowoadministracyjnym. Dokonano definicji pojęcia „środek odwoławczy w odniesieniu do zwrotów, które w języku potocznym wydają się być terminami synonimicznymi, a mianowicie: „środek zaskarżenia”, „środek prawny” oraz „odwołanie” Wskazano również role i funkcje środka odwoławczego w procesie sądowoadministracyjnym. W kolejnej części pracy pochylono się na zagadnieniami związanymi z konstytucyjnymi i międzynarodowymi uwarunkowaniami związanymi z dopuszczalnością wnoszenia środków odwoławczych. Dokonano tym samym analizy art. 45 oraz 176 ust. Konstytucji RP oraz art. 19 ust. 4 i 103 Grundgesetz w kontekście zapewnienia prawa do środka odwoławczego oraz dwuinstancyjnego postępowania sądowoadministracyjnego w polskim i niemieckim porządku prawnym. Odwołano się także do międzynarodowych aktów prawnych, takich jak Europejska Konwencja Praw Człowieka, Karta Praw Podstawowych oraz rekomendacje Rady Europy. W trzecim rozdziale dokonano omówienia poszczególnych przesłanek dopuszczalności środka odwoławczego. Nie wszystkie niemieckie przesłanki znajdują odniesienie w polskiej procedurze sądowoadministracyjnej i na odwrót. Celem przyświecającym analizie poszczególnych przesłanek dopuszczalności jest wskazanie podobieństw i różnic jakie występują w polskim i niemieckim systemie prawa. W następnej części poczyniono rozważania odnoszące się do przebiegu postępowania w kwestii badania przesłanek dopuszczalności. Wskazane zostały zależności zachodzące pomiędzy wprowadzeniem do procedury określonych przesłanek dopuszczalności a ukształtowaniem postępowania sądowoadministracyjnego. Szczególny nacisk w tym kontekście położony został na przesłankę dopuszczalności polegającą na wyrażeniu przez sąd zgody na wniesienie środka odwoławczego, która została wprowadzona przez niemieckiego prawodawcę. W ostatnim rozdziale pochylono się nad kwestiami związanymi z konsekwencjami niedopuszczalności środka odwoławczego. W tym aspekcie omówiono takie następstwa, jak prawomocność orzeczenia, możliwość wniesienia nadzwyczajnego środka zaskarżenia oraz orzeczenie o kosztach. Główna teza rozprawy stanowi, iż wzmocnienie gwarancji procesowych jednostki do uzyskania wyroku w czasie gwarantującym efektywność postępowania wymaga sformułowania przesłanek prawnych dotyczących ograniczenia dopuszczalności środków odwoławczych wraz z biegiem postępowania przed sądami administracyjnymi, w tym przede wszystkim przed sądami najwyższych instancji.Item Konstytucyjne uwarunkowania sądowej kontroli administracji publicznej w Austrii, Niemczech i Polsce(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2017) Cheba, SzymonRozważania zawarte w artykule dotyczą konstytucyjnych uwarunkowań sądowej kontroli administracji publicznej. Zostały opisane konstytucyjne rozwiązania przyjęte przez takie kraje jak Austria, Niemcy i Polska. W artykule przedstawione są kwestie związane z rozwojem i funkcjonowaniem sądownictwa administracyjnego we wspomnianych krajach. Szczególna uwaga poświęcona jest nowelizacji Konstytucji Austrii, która weszła w życie w dniu 1 stycznia 2014 roku, w ramach której stworzono dwuinstancyjne sądownictwo administracyjne i wyposażono austriackie sądy w szerokie kompetencje do merytorycznego orzekania. W artykule omówiono także kwestię zgodności rozwiązań przyjętych w Ustawie o zmianie ustawy prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi z dnia 9 kwietnia 2015 roku z Konstytucją RP. Zmiany te w swoich założeniach wpisują się w trend rozszerzania merytorycznych uprawnień orzeczniczych sądów administracyjnych. W treści artykułu zwrócono także uwagę na problem związany ze skutecznością sądowoadministracyjnej kontroli działań administracji publicznej.